Statoil Fuel & Retail annab soovituse enne järgmise nädala kütusaktsiisi tõusu sõidukiomanikel kütusepaagid täis tankida ja hoiatab, et Lätiga tekkiv kütusehinna erinevus viib nii transpordifirmade kui piirialade elanike tankimised Lätti.
- Statoil hoiatab, et kütuseaktsiisi tõusu järel liigub tankimine Eestist Lätti. Foto: Erik Prozes
Veebruarist jõustuv aktsiisitõus suurendab mootorikütuste hindades riiklike maksude osakaalu seniselt 60 protsendilt veelgi ning kergitab Eestis bensiiniliitri jaehinda koos käibemaksuga 5 senti ning diislikütuse hinda 6,5 senti.
“Viimased poolteist aastat langenud toornafta hind aitab küll vähendada maksutõusu mõju lõpptarbijale, kuid tuleb arvestada, et nafta edasine hind on prognoosimatu. Kuna mootorikütuste aktsiisimäärad kasvavad Eestis ka järgneval kahel aastal, muutuvad kütusehinnad Eestis regiooni kallimateks,” märkis Statoil Fuel & Retail Eesti ASi mootorikütuste tootejuht Indrek Sassi.
“Järgnevad kuud näitavad, kui palju transpordifirmade kaugsõidu veoautosid hakkab tankima madalamate aktsiisimääradega Lätis ja Leedus ehk milliseks kujuneb mootorikütuste aktsiisi tegelik laekumine,” lausus Sassi. „Eestis 1. veebruarist 14% tõusev diislikütuse aktsiisimäär viib diislikütuse jaehinnad 6-10 sendise erinevuseni võrreldes Läti ja Leeduga. Arvestades konkurentsiolukorda transpordisektoris, liigub suur osa rahvusvahelisi vedusid teostavaid ettevõtteid oma kütuse tankimisega Lätti, Leetu ja Poola. Kindlasti saab hoogu ka piirialade elanike poolt naaberriigi külastamine, eesmärgiga tankida soodsamat diislikütust, sest 6 senti liitrilt odavam kütus ahvatleb kindlasti paljusid.“
Aktsiisitõus jätkub ka järgnevatel aastatel – 1. jaanuaril 2017 ja 1. jaanuaril 2018 lisandub mootorikütuste aktsiisidele veel kümme protsenti. 2018. aasta alguseks kasvab mootoribensiini aktsiis 33 protsenti ning diislikütuse aktsiisimäär 38 protsenti võrreldes hetkel kehtiva aktsiisiga. Ainuüksi aktsiisitõusust tulenevalt tõuseb jaehind koos käibemaksuga kolme aasta jooksul ca 18 senti.
Kuni 2014. aastani oli kütuseaktsiisi laekumine selgelt seotud Eesti teede heakorraga – 75 protsenti kütuseaktsiisist läks Eesti teede ehitusse ja korrashoidu, kuid nüüdseks on teedesse investeeritav rahasumma kütuseaktsiisist lahti seotud.
Toornafta hinnad on langenud 18 kuud järjest tasemelt 110 USD barrel hinnatasemele alla 30 USD barreli eest. Prognoose toornafta hinna kujunemisele on olnud erinevaid, kuid valdavalt ennustatakse lähiajal hinnataset 30-50 USD/barreli eest. EIA (U.S. Energy Information Agency) prognoosib 2016. aastaks Brenti nafta keskmiseks hinnaks 40 USD/barrel, 2017. aastaks 50 USD/barrel.
Autor: Tanel Raig, logistikauudised.ee toimetaja
Seotud lood
TNS Emor tutvustas Kütuseturu aastakonverentsil uuringut olukorrast kütuseturul pärast aktsiisitõuse. Ligi pooled transpordifirmadest tangivad oma autosid Eestist väljaspool.
Transpordiettevõtjad on viinud pärast aktsiisitõusu tankimise Eestist väljapoole, sest ei näe konkurentsis püsimiseks teist võimalust.
Kütuseaktsiisi tõstmise esimesed tulemused on kokku loetud. Kütuse müügis toimusid kardetud muutused, kuid kütuseaktsiisi tagasipööramist või edasise tõusuplaani tühistamist ei tule, kirjutas logistikauudiste toimetaja Tanel Raig mais ilmunud Logistika kuukirjas.
Statoili andmetel on pärast kütuseaktsiisi tõusu tangitud Eestis sadu tuhandeid liitreid vähem diiselkütust. Ettevõtte mootorikütuste müügidirektori Meelis Miguri sõnul on selle põhjal reaalne, et transpordiettevõtete kütuse tarbimine väheneb Eestis kuni 40%.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.