Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) president Einar Vallbaum näeb veondussektoris seisakut – kasvu ei ole näha, sest veomahud ja hinnad on languses.
Mis on autovedajatele järgmisel aastal suurimaks väljakutseks ehk millega peab arvestama 2016. aasta plaane tehes?Poliitilisest olukorrast tingitud veomahtude vähenemine ning veohindade langus on kujunenud vedajatele tõeliseks ellujäämiskursuseks ning olukorra paranemist pole ette näha. Sellele on lisandunud kulude kasv (Eesti kütuseaktsiis, Venemaa teemaks jne), protektsionismiilmingud Euroopas (Saksamaa, Prantsusmaa, Norra jt miinimumpalga nõuded, nädalase puhkeaja kabiinis veetmise keeld Belgias ja Prantsusmaal jne).
Maksuamet on hakanud kontrollima kaugsõidujuhtide töötamise registreerimist. On sellel juba mingit mõju konkurentsiolukorra paranemisele valdkonnas?Eks ta kindlasti mõjutab veoturgu. Must tööjõud kaob ära. ERAAni on jõudnud 3–4 juhtumit, kus on jäädud kontrollidele registreerimata tööjõuga vahele.
Kuidas hakkab rahvusvahelisi autovedusid mõjutama päevarahade muudatus – maksuvaba päevaraha piirmäär tõuseb välislähetusel 35 eurolt 50 eurole? Kas see mõjutab Eesti vedajate konkurentsi välisvedajatega, kellel on seni olnud võimalus maksta oma juhtidele suuremat päevaraha, ja kuidas mõjutab see autojuhtide ametlikku palka?
Mõju on positiivne, aitab kaasa Eesti vedajate konkurentsivõime parandamisele. Autojuhtide palka see tõenäoliselt ei mõjuta.
Mis muudaks meie olukorda autojuhtide pealekasvus, et meil oleks piisavalt uusi veokijuhte?Riigil tuleks suurendada riiklikku tellimust autojuhtide koolitamiseks kutseõppeasutustes (Kehtnas, Viljandis, Rakveres). Noortel on huvi õppida, kuid koolitus on kallis ja vajab suuremat riigi toetust.
Majandusministeeriumis on kohe valmimas uuring teekasutustasude kehtestamise otstarbekusest ja perspektiivist. Milline on ERAA seisukoht, kas Eesti vajab teekasutustasusid?Täiendavat maksukoormust Eesti vedajatele me ei toeta. Majandusministeeriumi uuringust peaks selguma teekasutustasude otstarbekus ja osakaalud, milline koormus langeks Eesti ja milline välisriikide vedajatele. Tuleks leida mõistlik kompromiss raskeveokimaksu ja teekasutusmaksu vahel, et Eesti vedajate maksukoormus ei tõuseks, kuid samas ka välisvedajad maksaksid Eesti teede kasutamise eest. Teekasutustasude kehtestamisel tuleks maksustada mitte ainult raskeveokid, vaid kõik maanteid kasutavad sõidukid, ka sõiduautod.
Milliseid muudatusi vajab veondussektor riigi poolt, et olla konkurentsivõimelisem?Mitte tõsta kütuseaktsiisi. Mitmes Euroopa Liidu riigis saavad vedajad riigilt tagasi taotleda mingi osa kütuseaktsiisist. Sarnane praktika Eestis parandaks ka meie vedajate konkurentsivõimet. Järelevalve teostamisel tuleks keskenduda pigem rasketele rikkumistele ja karmistada vastavaid karistusi. Kaasata veotellija vastutavana teatud rikkumiste puhul. Rikkumiste puhul veo peatamine ja trahvi sissenõudmine kohapeal, ka välisvedajatele.
Autasustate autovedajate aastakonverentsil Autovedajate TOPi parimaid ettevõtteid. Kas järgmine aasta tuleb autovedajatele majanduslikult edukam või raskem, kui oli 2014. ja 2015. aasta?Nagu eelnevalt ütlesin, siis mahtu ei ole ja hinnad on all. Ega siin kasvu ei ole loota ja hea, kui suudetakse samale tasemele jääda.
Kas enda firmale Lajos teete järgmiseks aastaks ka 0% kasvuga eelarve?Jah, kindlasti teeme.
TULEKUL
Autovedajate aastakonverents võtab päevakajalised teemad luubi alla
Tänavune autovedajate aastakonverents toimub 28. oktoobril.
Sarnaselt eelmise aastaga suunatakse ka seekord pilk järgmisesse aastasse ja analüüsitakse, millega peab autovedaja arvestama 2016. aasta planeerimisel. Vaadeldakse, millised on kliendi ootused autovedajatele. Sektori otsustajad lahkavad päevakajalisi teemasid – kuidas tagada veokijuhtide pealekasv, jätkusuutlik koolitus ja motiveeriv palgasüsteem. Arutatakse autovedajate puhkekohtade temaatikal. Arutusele tulevad ka ettepanekud, kuidas vähendada veonduses varimajandust.Konverentsil toimub ka edukaimate autovedajate autasustamine, kus auhinnad annab üle ERAA president ja riigikogu liige Einar Vallbaum. Päeva moderaatoriks on endine majandusministeeriumi transpordi asekantsler Eero Pärgmäe.
Kuumad teemad Autovedajate Aastakonverentsil
Millega peab autovedaja arvestama 2016. aastal?Kliendi ootused autoevedajale ja ekspedeerijaleKas Eesti kehtestab teemaksu?Kuidas tagada veokijuhtide pealekasv, jätkusuutlik koolitus ja motiveeriv palgasüsteemKas veokijuhtide puhkekohtade arv on piisavKuidas kaotada veondusest varimajandus
Lisainfo: Martin Kivimäe (tel 5666 7056, e-post
[email protected])
Seotud lood
Tänavune autovedajate aastakonverents toimub 28. oktoobril.Sarnaselt eelmise aastaga suunatakse ka seekord pilk järgmisesse aastasse ja analüüsitakse, millega peab autovedaja arvestama 2016. aasta planeerimisel. Täna on konverentsile registreerumisel soodushinna viimane päev!
Raskused Venemaa turul jagasid ettevõtted kaheks - ühed mängisid tegevuse ümber ja näevad tulevikku helgena, teised ponnistavad ikka Venemaa suunal, ent midagi head ei oota.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.