Üldteade tõdemus on see, et enim “OÜ-tamist”, ehk probleeme maksekäitumisega, on “mees ja tema auto” tüüpi ettevõtetes, kus on vaid 1-3 autot ja mille roolis istub enamasti juhatuse liige ise. Et selliseid ettevõtteid on sektoris aga enam kui pool, ehk 55%, tuli paljudele üllatusena.
- ERAA Teabe ja TIR spetsialist Anu Viks andis sel nädalal toimunud autovedajate aastakonverentsil veondussektoris toimuvast põhjaliku ja samas ka mõneti ehmatava ülevaate. Foto: Andras Kralla
Kui võtta aluseks kehtivate rahvusvahelise veoseveo tegevuslubade arv, siis 24. jaanuar 2025 seisuga on neid ERAA andmetel 3572, ehk just nii palju on sektoris tegutsevaid ettevõtteid. Kinnitatud ärakirjade arv on sama kuupäeva seisuga 15 357, ehk see näitab veokite koguarvu, tõi ERAA Teabe ja TIR spetsialist Anu Viks sel nädalal toimunud autovedajate aastakonverentsil välja veondussektori hetkeseisu.
Huvitavaks läheb aga siis, kui hakata uurima kuidas need veokid ettevõtete vahel jagunevad: enam kui 50 veokiga ettevõttete osakaal sektoris on vaid 1%, samal ajal alla 10 veokiga ettevõtteid aga tervelt 88%. Just viimastega on Viksi hinnangul kõige rohkem probleeme. Probleemi tunnistas ka maksu- ja tolliameti pedirektor Raigo Uukkivi.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Pingereas 130 autovedajat
Maanteetranspordi sektoril pole hetkel just parimad ajad ning mitmed tuntud firmad on hiljuti oma tegevuse lõpetanud. Värske Autotranspordi TOPi võitja Ves-Vil OÜ juht Mark Villenthal aga ei leia põhjust kurtmiseks: „meil on stabiilsust jagunud nii aastal 2023 kui ka aastal 2024.“ Tema sõnu kinnitab tõsiasi, et Ves-Vil võidutses Autotranspordi TOPis juba viis aastat tagasi.
Euroopa autovedajad kulutavad aina rohkem raha palkadele, seadmetele ja teenustele, nendib värske IRU Intelligence Briefing.
2023. aastal raputas Euroopat üle 230 streigi: Poola vedajate ja põllumeeste streik, 100 000 töötajaga Soome transpordisektori streik, meeleavaldused Prantsusmaal, Belgias jm. Millega peab vedaja arvestama ja kes vastutab kui kaup saab meeleavaldajate tegevuse tõttu kahjustada?
Rahvusvaheliste maanteevedude sektor on juhtide puuduse tõttu kriisis ka Lätis. Sealsed ettevõtjad tunnistavad, et lätlased ei taha selles valdkonnas töötada vaatamata sellele, et netopalk ulatub kohati kuni 3000 euroni. Juhte palgatakse Filipiinidelt, Gruusiast, Indiast ja mujalt, vahendab Läti telekanal Zemgale.
Kui sa veel ei tea, millest koosneb sinu ettevõtte jalajälg, siis nüüd on paras aeg selgust saada. Praktiline ja personaalne koolitus aitab sul seda teha.