12. augustil saavad Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis kokku bussiettevõtete esindajad, et arutada majandus- ja taristuministri Kristen Michaliga ühistransporditurul toimuvate arengute üle.
Bussiettevõtete sõnul toimuvad ühistransporditurul olulised arengud, mis eeldavad koostööd kõigi turuosaliste vahel. “Konkurents eraettevõtete vahel on edasiviiv ja arendab sektorit, kuid lisaks kasvab konkurents riiklikult doteeritud rongide ja kommertsalustel tegutsevate bussiettevõtete vahel. Konkurents riigidotatsiooniga ei ole pikas perspektiivis jätkusuutlik ja moonutab turu toimimist,” sõnas Kuldar Väärsi, AS SEBE juhatuse esimees. Kohtumisel osalevad seitsme bussiettevõtte juhid esindavad 70% linnadevahelise bussiliikluse mahust.
Bussiettevõtete sõnul on transporditurul tunda tugevat hinna- ja konkurentsisurvet ning seetõttu tuleb kogu transpordisüsteemi vaadata tervikuna, võttes arvesse kõiki olemasolevaid teenuseid, turuosaliste huve ja ka tulevikuarenguid.
Ühe ohumärgina näevad bussiettevõtted ebavõrdse konkurentsi kasvu maksumaksjate poolt doteeritava rongiliikluse ja kommertsalustel toimivate bussiettevõtete vahel. „Elroni plaan osta maksumaksja rahaga järgmisi uusi ronge, mis lisaks kasvatavad niigi suurt tegevustoetust, ei ole pikaajaliselt läbimõeldud ega jätkusuutlik. Riigi kui terviku vaates tuleks analüüsida, kas olemasolevate kitsaskohtade lahendamiseks on maksumaksjale soodsamaid alternatiive,“ tõi Väärsi näite.
Bussiettevõtjate sõnul ei ole hetkel linnadevahelisel ühistransporditurul ühtegi probleemi, mida peab just maksumaksja rahaga lahendama. Eraettevõtted on linnadevahelise bussiteenuse arendamisse investeerinud miljoneid eurosid ning on valmis täiendavateks investeeringuteks ka tulevikus. Linnadevaheline bussiliiklus on toiminud ilma riigi toetuseta ja toob iga-aastaselt riigieelarvesse ligi 12 miljonit eurot maksutulu. "Majanduslikel alustel toimiva ja riigieelarvesse maksutulu toova teenuse kõrval doteeritava ja riigieelarvele kulusid tekitava teenuse ebaproportsionaalne eelisarendamine tundub pikas perspektiivis ebamõistlik," lisas Väärsi.
Eesti bussiettevõtted tegid tänavu juulis Vabariigi Valitsusele ja Riigikogu majanduskomisjoni liikmetele ühispöördumise seoses Elroni sooviga hakata pakkuma riigieelarve toel maksumaksjale ülejõu käivat ja ebaefektiivset luksusrongi teenust Tallinn-Tartu liinil. Seitsme bussiettevõtte esindajad saavad majandus- ja taristuministriga kokku, et arutada töises õhkkonnas ühistransporditurul toimuvaid arenguid.
Seotud lood
ASi Eesti Liinirongid (Elron) majandusaruandest selgub, et ettevõte teenis mullu küll 7,8 miljonit eurot puhaskasumit, kuid samal ajal sai riigifirma koguni 30,6 miljonit eurot toetusi.
Bussifirmad loodavad, et ühistranspordiseaduse muudatused teevad liinide avamise konkurentide kõrval lihtsamaks. Eelistatud on kaugliinide käikupanek.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.