„Praegu on käsil üleminekuetapp vana majandusmudeli juurest uuele. Ajad, mil energia-, toormed-, tööjõud ja raha olid odavad, ei tule enam kunagi tagasi. Ja kuna Eestil puudub igasugune pikaajaline poliitika, ei saa see kõik mööduda meie jaoks valutult,“ rääkis majandusekspert Raivo Vare oma Logistika Aastakonverentsil tehtud ettekandes.
- Raivo Vare ja Peeter Ojasaare ettekanded on täsimahus kuulatavad Logistikauudised eetris lavajuttude erisaates. Foto: Raul Mee
„Logistikauudised eetris“ aastalõpu erisaade kannab alapeakirjaga „Lavajutud“ ja selles tuleb ettekandele kaks kuu aega tagasi toimunud Logistika Aastakonverentsi ettekannet.
Esimesena räägib majandusekspert ja konverentsi moderaator Raivo Vare sellest, millised globaalsed nähtused mõjutavad meie logistikasektorit lühi- ja pikemaajalises perspektiivis, millised võimalikud stsenaariumid ootavad meid ees pärast Ukraina sõja lõppu, milline saab selles kontekstis olema Venemaa roll, millised muutused ootavad ees globaalsetes tarneahelates ja palju muud huvitavat.
Vare nägemusel oleme hetkel üleminekuetapis ühelt majandusmudelilt teisele ja kuna Eestis puudub kriisipoliitika, nagu ka tööstuspoliitika, taristupoliitika, ühtne transpordipoliitika jpm, siis ilmselgelt kannatab meie riigi konkurentsivõime. „Ainuüksi vana rasva peal kohanemise maailmameistritena jätkamine ei too meile enam edu ja see protsess ei saa meie jaoks mööduda valutult,“ tõdes Vare.
Teises saateosas räägib äsja maailma parimaks laevandusfirmaks tituleeritud DFDSi Eesti üksuse tegevjuht Peeter Ojasaar sellest, millist mõju hakkab meie ettevõtete transpordikuludele avaldama uuest aastast merendussektoris kehtima hakkav HTS, ehk heitkoguste kauplemise süsteem. Selge on see, et meretranspordi hinnad sellega seoses tõusevad, aga kui palju täpselt?
"Logistikauudised eetris" lavajuttude erisaate ettekanded juhatab sisse logistikauudised.ee toimetaja
Tõnu Tramm, saatesarja toetab
Digimeerik.ee.
Raivo Vare: majandusmudelite vahetus ei saa mööduda Eestile valutult
Seotud lood
Transpordi- ja logistikasektori hea käekäik, mille lahutamatuks osaks on ka laevandus, sõltub suuresti tootmissektori olukorrast. Eesti ettevõtete tootmismahud ja majandustegevus on eksporditurgude ebapiisava nõudluse tõttu aga pidurdunud, kirjutab oma arvamusloos DFDS Eesti tegevjuht Peeter Ojasaar.
Eesti juhitava üle-Euroopalise digitaalse kaubaveoplatvormi eFTI4EU loomine on hoogsalt käivitunud ning võimalus vedada üle-Euroopa paberivabalt mistahes kaupa, mistahes transpordiga, peab olema loodud aastaks 2026. Samaks ajaks peab olema lõplikult valmis ka üle-Euroopaline digitaalse allkirjastamise süsteem.
Eesti merendusest kõneldes oleme harjunud rääkima sadamate kaubamahtude langusest ja lisanduvatest saastekvootidest, ehk asi näeb välja üsna hapu. Tegelikkuses on selles sektoris peidus tohutu potentsiaal, mille abil saaks targa tegutsemise korral muuta Eesti sama tugevaks mereriigiks, kui me oleme täna tuntud digiriigina, nenditi saates „Logistikauudised eetris“.
Euroopas on tekkinud probleemid uute Smart 2 sõidumeerikute kättesaadavusega, mis alates 21. augustist on kõikidel esmaregistreeritud veokitel ja reisibussidel kohustuslikud. Kas Eesti vedajate uued veokid jäävad parklasse seisma ja liising hakkab ostjale tühja tiksuma? Riiklikult tunnustatud sõidumeerikute ekspert Siim Truusalu andis saates „Logistikauudised eetris“ olukorrast põhjaliku ülevaate.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.