• 02.10.24, 10:46

„Logistika kompass“ september 2024: osturalli Saksamaal, maksu- ja kärperalli Eestis

Logistikauudised.ee võtab iga kuu esimesel kolmapäeval kokku lõppenud kuu olulisemad uudised logistikasektoris nii kohalikus, kui globaalses vaates. Millised olid septembri kõige põrutavamad uudised logistikamaailmas ja milliseid lugusid loeti meie teemaveebis kõige rohkem?
Kes võidab Schenkeri osturalli? See oli septembri üks olulisemaid küsimusi globaalses logistikas.
  • Kes võidab Schenkeri osturalli? See oli septembri üks olulisemaid küsimusi globaalses logistikas. Foto: Schenker
September algas ka logistikasektoris üleüldistes poliitilistes tõmbetuultes. Katusorganisatsioonide juhid olid pea ees sukeldunud kliimakindla majanduse seaduse eelnõusse, et jõuaks 5. septembriks eelnõude infosüsteemi ära saata tagasiside seaduseelnõu kohta. Seisis ju Kliimaministeeriumi kodulehel uhke loosung: “Kliimakindla majanduse seaduse koostamine on üks suurimaid kaasamisprotsesse Eesti ajaloos.“
Kas sellest kõigest aga ka päriselt mingit tolku oli, on iseküsimus, sest Kliimanõukogus, eelnõu juhtrühmas ja töörühmades osalenute kogemuse järgi käis kaasamine üksnes paberil, mitte päriselus. Tagatipuks tuli ministeerium välja sooviavaldusega palju kriitikat saanud eelnõu autorid salastada.
Samal aja jätkus Eestis „maksu- ja kärperalli“, mille taustal saatis ELEA välja oma avaliku pöördumise riigijuhtidele ning toonitas, et kaalumisel olnud tööjõumaks oleks niigi raskustes olevale logistikasektorile ränk löök. Õnneks seda maksu siiski ei tulnud ja otsus langes ettevõtete tulumaksu kasuks. See on ka ettevõtjate enda hinnangul kõikidest halbadest variantidest kõige vähem halvem. Küll aga leiab ELEA nõukogu esimees Andres Matkur, et maksuralliga kaasnenud ebakindlus ühiskonnas on logistikasektori veeretanud taas uude kriisi.
Ühistranspordi dotatsiooni võimalik kärpimine puudutab kõige valusamini just ääremaade inimesi.
  • Ühistranspordi dotatsiooni võimalik kärpimine puudutab kõige valusamini just ääremaade inimesi. Foto: Go Bus
Samal ajal lõksuvad ettevõtjate pea kohal endiselt kärpekäärid ja seda eriti ühistranspordi kohal. Autoettevõtete Liit on veendunud, et ühistranspordi dotatsiooni võimalik kärpimine on vastuolus riigi plaaniga vähendada regionaalset ebavõrdsust, autostumist ning sellest tekkivaid keskkonnakahjusid, puudutades kõige valusamini ääremaade inimesi.
Ka hansabussi tegevjuht Indrek Halliste nentis oma arvamusloos, et ees on muutuste periood, mis eeldab tõhusat koostööd riigi ja erasektori vahel ning pikaajalist planeerimist. Lühiajalised kriisilahendused peavad jääma minevikku.
Just koostööd erasektori ja riigi vahel ning viimase otsustamatust seista meie ettevõtete eest, heidavad valitsejatele ette ka ERAA juhid, kelle hinnangul jääb Eesti valitsuse otsustamatuse tõttu tööta üle 300 autovedaja ning DPD Eesti juht Remo Kirss, kelle hinnangul ei ole lahenduste otsimine kõnniteedel kaubalaadimiseks peatumise keelu osas olnud kaugeltki see, mis kaubavedajaid mingilgi määral rahuldaks.

Globaalne vaade

Globaalne pilk oli septembris pööratud suuresti Saksamaale ja seda eeskätt küsimuses, mis puudutab selle sajandi suurimat ostu-müügitehingut Euroopa logistikasektoris. Mis saab müügis olevast Schenkerist? Kas „osturalli“ võidab Saksa investeerimisfirma CVC Capital või Taani DSV?
Vaatamata sellele, et esimene sai oma hõlma alla Saksamaa mõjukaima ametiühingu Verdi, kes hoiatas Schenkerit tungivalt DSV eest (sest taanlaste kasuks otsustamine tooks Schenkeris kaasa suure koondamislaine), jäi lõpuks peale ikkagi DSV. Vähemalt nõnda on mõlemad osapooled kinnitanud. Aga nagu ütlevad professionaalsed rallisõitjad: ralli pole läbi enne kui ralli on läbi. Nii ei ole ka Schenkeri osturallis veel midagi sada protsenti kindlat ja CVC ei kavatse veel alla anda.
Teine uudis Saksmaal rääkis sellest, et Saksamaa kehtestas alates 16. septembrist 2024 ajutise piirikontrolli maismaapiiridel Prantsusmaa, Luksemburgi, Hollandi, Belgia ja Taaniga. Mullu oktoobris alustati piirikontrolli Poola, Austria, Šveitsi ja Tšehhiga, ehk nüüdsest toimub kontroll kõikide naaberriikidega. Mitmed transpordi- ja logistikasektori katusorganisatsioonid on selle üle sügavalt mures ning kinnitavad, et kaupade hilinemised ja tarnehäired on edaspidi vältimatud ning säärane samm räiges vastuolus kaupade vaba liikumise põhimõtetega Euroopas.
Saksamaa kiirteemaksude statistika värske kokkuvõte räägib aga sellest, et kui valdavalt on kõikide riikide autovedajate kilometraaž Saksamaaal langustrendis, siis Leedu autovedajate osakaal kasvab nagu pärmi peal.
Suurima pakiautomaatide võrgustikuga ettevõte Euroopas on Poola päritolu InPost.
  • Suurima pakiautomaatide võrgustikuga ettevõte Euroopas on Poola päritolu InPost. Foto: InPost
Kui Saksamaalt pisut lähemale liikuda, siis Transport Intelligence tüi välja edetabeli Euroopa suurimate pakiautomaatide võrgustikuga firmadest. Mõneti üllatavalt (aga võib-olla ka mitte) on võimas turuliider selles segmendis Poola ettevõte, kes on tänaseks üle kogu Euroopa pannud püsti juba enam kui 35 000 pakiautomaati. Õnneks veel mitte meile.
Ja veel lähemale liikudes: septembris avati Leedus Kaunase tööstuspargis Baltimaade suurim ja moodsaim logistikakeskus. Avajaks ei keegi muu, kui meie enda Omniva.
Ole iganädalaselt kursis logistikamaailma tegemistega ja telli endale mugavalt e-postkasti ka järgnevate kuude "Logistika kompass" eriuudiskiri SIIN.

TOP 5 loetumad lood septembris

  1. Autotranspordi TOP: võitja taas tipus tänu stabiilsele turunišile
  2. TOP 30: Logistikasektori jõukamad ettevõtjad
  3. Mängu astus firmamatja: Parme Trans saadeti uue nime all likvideerimisele
  4. Diil! DSVst saab maailma suurim logistikaettevõte
  5. Rikaste TOP: Eesti rikkaim naine tegutseb logistikasektoris

Seotud lood

Uudised
  • 04.09.24, 10:37
„Logistika kompass“ august 2024: rahutused Bangladeshis ja keerulised ajad maanteetranspordis
Sellest sügisest alustas ilmumist eriuudiskiri „Logistika kompass“, milles logistikauudiste teemaveeb võtab iga kuu esimesel kolmapäeval kokku lõppenud kuu olulisemad uudised logistikasektoris nii kohalikus, kui globaalses vaates. Käesolevaga teeme otsa lahti ülevaatega 2024. aasta augustist. Millised olid augustikuu kõige põrutavamad uudised logistikamaailmas ja milliseid lugusid loeti meie teemaveebis kõige rohkem?
Uudised
  • 27.09.24, 07:30
Logistikauudised.ee tuli välja oluliselt uuendatud veebiga
Logistikauudised.ee veeb ilmus 26. septembril lugejate ette oluliselt uuendatud kujul, pakkudes oma lugejatele mitmeid uusi ja praktilisi funktsioone.
Saated
  • 25.09.24, 13:00
Autoettevõtjad pikematest autorongidest: aus oleks kui riik ka meile midagi vastu pakuks
Kui see meie teha oleks, sõidaksime Eestis juba ammu pikemate autorongidega ja oleks tõesti aus, kui riik uutele maksudele vastukaaluks ka meile midagi pakuks. Paraku istume järjekordse uuringu ootuses ja sektoris valitseb endiselt teadmatus, tunnistasid Haanpaa OÜ tegevjuht Tiit Parik ja Alonewolfe OÜ juht Andrus Laul värskele Autotranspordi TOPile keskenduvas raadiosaates “Äripäeva TOP”.
Uudised
  • 25.09.24, 10:53
Smartpost Itella muudab Baltimaades oma kaubamärki
Smartpost Itella, mis kuulub Soome Posti gruppi, võtab 2025. aasta esimeses pooles kasutusele uue kaubamärgi SmartPosti, loobudes senisest Itella nimest ning liikudes veelgi lähemale oma emafirmale Posti Grupile. Üleminek SmartPosti brändinimele toimub kõigis kolmes Balti riigis. Lisaks kaubamärgi muutusele toob ettevõte sellel sügisel turule ka esimesed välipakiautomaadid.
  • ST
Sisuturundus
  • 01.10.24, 11:27
Autoliising on minevik: kuidas saada ettevõtte autokulud kontrolli alla
Ettevõtte äritegevuseks vajalikud sõidukid soetatakse enamasti liisinguga, mida finantseerib üldjuhul pank. Sellega kaasnevad sõidukite korralised hooldused, rehvivahetused ja kindlustusjuhtumite puhul ka hulganisti asjaajamist. Selline sõidukipargi haldamise viis on ettevõtte jaoks märkimisväärse ajakuluga, eriti kui sõidukeid on rohkem.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele