Logistikauudised.ee võtab iga kuu esimesel kolmapäeval kokku lõppenud kuu olulisemad uudised logistikasektoris nii kohalikus, kui globaalses vaates. Millised olid septembri kõige põrutavamad uudised logistikamaailmas ja milliseid lugusid loeti meie teemaveebis kõige rohkem?
- Kes võidab Schenkeri osturalli? See oli septembri üks olulisemaid küsimusi globaalses logistikas. Foto: Schenker
September algas ka logistikasektoris üleüldistes poliitilistes tõmbetuultes. Katusorganisatsioonide juhid olid pea ees sukeldunud kliimakindla majanduse seaduse eelnõusse, et jõuaks 5. septembriks eelnõude infosüsteemi ära saata tagasiside seaduseelnõu kohta. Seisis ju Kliimaministeeriumi kodulehel uhke loosung: “Kliimakindla majanduse seaduse koostamine on üks suurimaid kaasamisprotsesse Eesti ajaloos.“
Kas sellest kõigest aga ka päriselt mingit tolku oli, on iseküsimus, sest
Kliimanõukogus, eelnõu juhtrühmas ja töörühmades osalenute kogemuse järgi käis kaasamine üksnes paberil, mitte päriselus. Tagatipuks tuli ministeerium välja sooviavaldusega palju kriitikat saanud eelnõu autorid salastada.
Samal aja jätkus Eestis „maksu- ja kärperalli“, mille taustal saatis ELEA välja oma avaliku pöördumise riigijuhtidele ning toonitas, et kaalumisel olnud
tööjõumaks oleks niigi raskustes olevale logistikasektorile ränk löök. Õnneks seda maksu siiski ei tulnud ja otsus langes ettevõtete tulumaksu kasuks. See on ka ettevõtjate enda hinnangul kõikidest halbadest variantidest kõige vähem halvem. Küll aga leiab ELEA nõukogu esimees
Andres Matkur, et maksuralliga kaasnenud ebakindlus ühiskonnas on
logistikasektori veeretanud taas uude kriisi.
- Ühistranspordi dotatsiooni võimalik kärpimine puudutab kõige valusamini just ääremaade inimesi. Foto: Go Bus
Samal ajal lõksuvad ettevõtjate pea kohal endiselt kärpekäärid ja seda eriti ühistranspordi kohal.
Autoettevõtete Liit on veendunud, et ühistranspordi dotatsiooni võimalik kärpimine on vastuolus riigi plaaniga vähendada regionaalset ebavõrdsust, autostumist ning sellest tekkivaid keskkonnakahjusid, puudutades kõige valusamini ääremaade inimesi.
Ka hansabussi tegevjuht
Indrek Halliste nentis oma arvamusloos, et ees on muutuste periood, mis eeldab tõhusat koostööd riigi ja erasektori vahel ning pikaajalist planeerimist. Lühiajalised kriisilahendused peavad jääma minevikku.
Just koostööd erasektori ja riigi vahel ning viimase otsustamatust seista meie ettevõtete eest, heidavad valitsejatele ette ka ERAA juhid, kelle hinnangul jääb
Eesti valitsuse otsustamatuse tõttu tööta üle 300 autovedaja ning DPD Eesti juht
Remo Kirss,
kelle hinnangul ei ole lahenduste otsimine kõnniteedel kaubalaadimiseks peatumise keelu osas olnud kaugeltki see, mis kaubavedajaid mingilgi määral rahuldaks.
Globaalne vaade
Globaalne pilk oli septembris pööratud suuresti Saksamaale ja seda eeskätt küsimuses, mis puudutab selle sajandi suurimat ostu-müügitehingut Euroopa logistikasektoris. Mis saab müügis olevast Schenkerist? Kas „osturalli“ võidab Saksa investeerimisfirma CVC Capital või Taani DSV?
Vaatamata sellele, et esimene sai oma hõlma alla Saksamaa mõjukaima ametiühingu Verdi, kes
hoiatas Schenkerit tungivalt DSV eest (sest taanlaste kasuks otsustamine tooks Schenkeris kaasa suure koondamislaine),
jäi lõpuks peale ikkagi DSV. Vähemalt nõnda on mõlemad osapooled kinnitanud. Aga nagu ütlevad professionaalsed rallisõitjad: ralli pole läbi enne kui ralli on läbi. Nii ei ole ka Schenkeri osturallis veel midagi sada protsenti kindlat ja CVC ei kavatse veel alla anda.
Teine uudis Saksmaal rääkis sellest, et
Saksamaa kehtestas alates 16. septembrist 2024 ajutise piirikontrolli maismaapiiridel Prantsusmaa, Luksemburgi, Hollandi, Belgia ja Taaniga. Mullu oktoobris alustati piirikontrolli Poola, Austria, Šveitsi ja Tšehhiga, ehk nüüdsest toimub kontroll kõikide naaberriikidega. Mitmed transpordi- ja logistikasektori katusorganisatsioonid on selle üle sügavalt mures ning kinnitavad, et kaupade hilinemised ja tarnehäired on edaspidi vältimatud ning säärane samm räiges vastuolus kaupade vaba liikumise põhimõtetega Euroopas.
Saksamaa kiirteemaksude statistika värske kokkuvõte räägib aga sellest, et kui valdavalt on kõikide riikide autovedajate kilometraaž Saksamaaal langustrendis, siis
Leedu autovedajate osakaal kasvab nagu pärmi peal.
- Suurima pakiautomaatide võrgustikuga ettevõte Euroopas on Poola päritolu InPost. Foto: InPost
Kui Saksamaalt pisut lähemale liikuda, siis Transport Intelligence tüi välja
edetabeli Euroopa suurimate pakiautomaatide võrgustikuga firmadest. Mõneti üllatavalt (aga võib-olla ka mitte) on võimas turuliider selles segmendis Poola ettevõte, kes on tänaseks üle kogu Euroopa pannud püsti juba enam kui 35 000 pakiautomaati. Õnneks veel mitte meile.
Ja veel lähemale liikudes: septembris avati Leedus Kaunase tööstuspargis
Baltimaade suurim ja moodsaim logistikakeskus. Avajaks ei keegi muu, kui meie enda Omniva.
Ole iganädalaselt kursis logistikamaailma tegemistega ja telli endale mugavalt e-postkasti ka järgnevate kuude "Logistika kompass" eriuudiskiri SIIN. TOP 5 loetumad lood septembris
- Autotranspordi TOP: võitja taas tipus tänu stabiilsele turunišile
- TOP 30: Logistikasektori jõukamad ettevõtjad
- Mängu astus firmamatja: Parme Trans saadeti uue nime all likvideerimisele
- Diil! DSVst saab maailma suurim logistikaettevõte
- Rikaste TOP: Eesti rikkaim naine tegutseb logistikasektoris
Seotud lood
Sellest sügisest alustas ilmumist eriuudiskiri „Logistika kompass“, milles logistikauudiste teemaveeb võtab iga kuu esimesel kolmapäeval kokku lõppenud kuu olulisemad uudised logistikasektoris nii kohalikus, kui globaalses vaates. Käesolevaga teeme otsa lahti ülevaatega 2024. aasta augustist. Millised olid augustikuu kõige põrutavamad uudised logistikamaailmas ja milliseid lugusid loeti meie teemaveebis kõige rohkem?
Logistikauudised.ee veeb ilmus 26. septembril lugejate ette oluliselt uuendatud kujul, pakkudes oma lugejatele mitmeid uusi ja praktilisi funktsioone.
Kui see meie teha oleks, sõidaksime Eestis juba ammu pikemate autorongidega ja oleks tõesti aus, kui riik uutele maksudele vastukaaluks ka meile midagi pakuks. Paraku istume järjekordse uuringu ootuses ja sektoris valitseb endiselt teadmatus, tunnistasid Haanpaa OÜ tegevjuht Tiit Parik ja Alonewolfe OÜ juht Andrus Laul värskele Autotranspordi TOPile keskenduvas raadiosaates “Äripäeva TOP”.
Smartpost Itella, mis kuulub Soome Posti gruppi, võtab 2025. aasta esimeses pooles kasutusele uue kaubamärgi SmartPosti, loobudes senisest Itella nimest ning liikudes veelgi lähemale oma emafirmale Posti Grupile. Üleminek SmartPosti brändinimele toimub kõigis kolmes Balti riigis. Lisaks kaubamärgi muutusele toob ettevõte sellel sügisel turule ka esimesed välipakiautomaadid.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.