Soomest on hakatud müüma veoautosid Kasahstani ja Kõrgõzstani, oht on, et sinna need autod ei jõua, vaid liiguvad hoopis Venemaa sõjaväe käsutusse, kirjutab Kauppalehti.
- Sedalaadi veokid liiguvad hulgakaupa Soome piirilt Venemaa lähiriikidesse Kõrgõzstani, Kasahstani ja Usbekistani. Need konkreetsed masinad aga ootavad Muugal pealesõitu Eckerö Line’i laevale Finbo Cargo. Foto: Liis Treimann
Leht kirjutab, et Venemaaga on Soome kaubavahetus ajaloo madalaimal tasemel, kui erandaastaid mitte arvestada, seevastu tegi meeletu hüppe eksport Kesk-Aasiasse.
Nii müüdi selle aasta mais Kõrgõzstani, Kasahstani ja Usbekistani kaupa 52 miljoni eest – seda on 35 miljoni võrra rohkem kui 2019. aastal. Eriliselt torkab silma poolhaagisega sadulveokite eksport Kasahstani ja Kõrgõzstani, märgib Kauppalehti.
Sel aastal on Kasahstani viidud juba 67 kasutatud veoautot, kokku 9,4 miljoni euro eest, aastatel 2002—2022 müüdi neid sinna 7.
Kõrgõzstani on sel aastal müüdud 33 veoautot, 3,8 miljoni euro eest. Aastatel 2002—2022 aga vaid 3.
Sadulveokid on nn kahese kasutusega toode, mida võib lisaks tsiviilkasutusele vaja minna ka militaarsetel eesmärkidel ja nende müük Venemaale on Euroopa Liidu riikidel keelatud, märkis leht.
On ebaselge, kes või mis müüb veoautosid Kesk-Aasiasse, kirjutas Kauppalehti. Soome tollikontrolli osakonna juhataja Sami Rakshit ütles, et umbes pool Soome ekspordist üle idapiiri on tegelikult pärit teistest ELi riikidest. Rakshiti sõnul on see olnud nii juba aasta aega.
„Kui ettevõte ei ole päritoluriigis ekspordiprotseduuri alustanud, siis registreeritakse Soome kaudu läbiv kaup ekslikult Soome ekspordina," märkis Rakshit.
Kauppalehti küsitles suuremaid Soome automüüjaid, aga keegi neist ei müünud veokeid Kasahstani ega Kõrgõzstani. Jyväskylä ettevõtja Joona Tolvanen samuti sinna veokeid ei müü, aga ütles lehele, et on sealt saanud metsamasinate detailide ostusoove.
Turu ülikooli majandusteaduskonna professor Kari Liuhto soovitas vaadata, kuidas kasutatud autod Soomest Kõrgõzstani transporditakse. "Kui neid need viiakse sinna maad mööda sõites, siis minu arvates viitab see sellele, et nad jäävad teele," ütles Liuhto Kauppalehtile.
Soome peastaabi endine luurejuht ja parlamendiliige Pekka Toveri ütles, et need sõidukid on olulised sõja logistika jaoks, eriti kuna Ukraina on raskendanud neil raudtee kasutamist.
Seotud lood
„Vaat see on saladus,“ ütleb inimene, kes müüb Eestist saadud kaupa Venemaa veebipoes. Ta ei ole nõus vastama, kuidas kaup praegu Eestist üle piiri jõuab.
1. juunil kaotasid kehtivuse kõik senised Venemaa ja Valgevene sõidukite rohelised kaardid Eestis ja teistes Euroopa Majanduspiirkonna riikides. Alates juunist peab neile sõidukitele Eestis liiklemiseks tegema piirikindlustuse või tuleb sõiduk registreerida Eesti liiklusregistrisse ja teha tavaline liikluskindlustus.
Euroopa sadamate vahet tüürivad Hansa Shippingu laevad jõuavad sageli ka Venemaale, ettevõtte juhi kinnitusel on nende alustel veetava kauba omanikuks valdavalt Euroopa Liidu firmad.
Enne kriise rahvusvahelise lennuliikluse ülelendudelt soliidset ja stabiilset tulu teeninud Lennuliiklusteeninduse AS on koroonakriisi ja Ukraina sõjaga kaasnenud sanktsioonide tõttu jäänud ilma arvestavast osast oma sissetulekutest. „Midagi pole teha, tuleb leida uus äriplaan,“ nentis hiljuti oma 25 aastast juubelit tähistanud ettevõtte tegevjuht ja juhatuse esimees Ivar Värk.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.