Teemaksu alternatiive tutvustanud MKMi teedetalituse ekspert Lauri Künnapuu ütles, et veokite ajapõhine teekasutustasu vähendaks ettevõtete kasumimarginaali 12,8%-lt 11,7%-le.
- MKMi teedetalituse ekspert Lauri Künnapuu. Foto: Raul Mee
MKMi tellitud uuringus vaadeldi kolme maksuvariandi mõjusid: ajapõhine teekasutustasu veoautodele, läbisõidupõhine teekasutustasu veoautodele ja sõiduautode aastamaks. Neist suurima maksutulu tooks sõiduautode aastamaks. Hinnanguliselt oleks see 58 miljonit eurot aastas. Keskmine maks sõiduki kohta oleks 117 eurot aastas. Samas ütles Künnapuu, et sõiduauto aastamaks suurendaks transpordikulu kodumajapidamistes, mis on juba praegu Euroopa keskmisest suurem, 8,5%-lt 9,5%ni. „Suhtelises vaesuses elavate maapiirkondade grupp suureneks 1000 elaniku võrra,“ ütles Künnapuu. Ta lisas, et praegune valitsuskoalitsioon sõiduautode maksu kehtestamist ei kaalu.
Kõige kallim on kehtestada veoautodele läbisõidupõhine teekasutustasu. Veoki kohta oleks maksu suurus 722 eurot aastas (0,33 eurot kilomeeter). Maksutulu kogutaks aastas ca 18 miljonit eurot. Kuid maksu tasumise kontrollimiseks on vaja teha suuri investeeringuid tehnoloogiasse, mis teeb tasuvusajaks 6 aastat (teistel maksuliikidel on tasuvusaeg 1 aasta).
Ajapõhine teekasutustasu tooks maksutulu 20 miljonit eurot aastas. Maks kehtestataks alates 3,5 tonnistele veoautodele. Maksu eeldatav suurus on 722 eurot aastas (12 eurot päevas). See maksustamisviis on ka seetõttu ahvatlev, kuna ei nõua kasutuselevõtuks ega kontrolliks suuri investeeringuid ja maksu tasuvusaeg on seetõttu 1 aasta.
Veokite ajapõhisel teekasutustasul on aga mõju veondussektori majandustulemustele. Maismaatranspordi ettevõtete äritegevuse kogukasumi marginaal väheneb 12,8%-lt 11,7%-le.
Künnapuu sõnul tutvustatakse uuringut nüüd valitsusele. Sõiduautomaksu kehtestamist praegune valitsus Künnapuu kinnitusel ei kaalu. Küll aga analüüsitakse veokite ajapõhise teekasutustasu lahendusi.
Seotud lood
Autovedajate Aastakonverentsil oli ligi paarkümmend esinejat, keda oli kuulamas üle saja konverentsil osaleja.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.