Euroopa Komisjoni ettepaneku kohaselt võiksid sõidumeerikud töötada pettuste vältimiseks satelliitide vahendusel. Selline samm vähendaks vedajail kulusid aastas 515 mln euro võrra.
Asepresident Siim Kallas ütles: "Sõidu- ja puhkeaega reguleerivad eeskirjad on kehtestatud kutseliste juhtide ja teiste liiklejate huvides. Samas tagavad eeskirjad juhtidele ausa konkurentsi ja head töötingimused. Digitaalne sõidumeerik on suurepärane kontrolliseade, mis aitab neid eesmärke täita. Lisaks sellele, et ettepanekul on suur osa digitaalse sõidumeeriku usaldusväärsuse kinnistamisel, tähendab see ka olulist edenemist aruka, integreeritud pardaseadme kasutuselevõtmise suunas veoautodel, mis aitab muuta ELi transpordisüsteemi veelgi tõhusamaks.”
Ettepanek pakub välja:
- satelliitpositsioneerimise süsteemi kasutamine võimaldaks asendada manuaalse asukoha salvestamise automaatse salvestamisega. Sellega hoiaksid transpordiettevõtjad ja nende palgatud sõidukijuhid aastas kokku 349 miljonit eurot. See võimaldaks ka paremini järelevalvet teostada ja annaks logistikaahela haldamise seisukohast olulist teavet.
- kaugside võimaldaks tõhustada sõidukite kontrollimist teedel ning keskenduda võimalikele seaduserikkujatele. Seega oleks seaduskuulekate juhtide peatamise vajadus endisest väiksem, mis hoiaks halduskulude arvelt kokku 34,5 miljonit eurot aastas.
- eriliidesega integreeritaks sõidumeerikud transpordisüsteemidega
- sõidumeerikute paigaldamiseks ja kalibreerimiseks volitatud töökodade suhtes kohaldataks rangemaid standardeid, mis vähendaks petmis- ja manipuleerimisvõimalusi.
- juhiloa ühitamine juhikaardiga digitaalse sõidumeeriku puhul vähendaks juhtide halduskoormust aastas 100 miljoni euro võrra. Sellega väheneks ka juhikaartide väärkasutus, kuna praegu antakse juhikaarte liiga kergelt teistele juhtidele edasi.
- sõidumeerikute spetsifikaatide pideva ajakohastamisega tagataks seadmete turvalisus ning petmis- ja manipuleerimisvõimaluste piiramine.
Ettepaneku kohaselt oleks liikmesriikidel võimalik teha kindlaksmääratud raadiuses liiklevatele teatavatele kasutajatele (näiteks oskustöölised) sõidumeeriku kasutamiskohustusest erandeid, millega säästetaks aastas halduskulusid 52,8 miljoni euro ulatuses.
Ettepanek esitati Euroopa Parlamendile ja nõukogule üleskutsega see vastu võtta.
Euroopas on kuuele miljonile veoautole ja bussile paigaldatud sõidumeerikud, et kontrollida, kuidas kutselised juhid ja transpordiettevõtjad järgivad maanteetranspordialaseid sotsiaalõigusnorme.
2006. aastast on digitaalne sõidumeerik uutel sõidukitel kohustuslik. Käesoleva ettepaneku eesmärk on ajakohastada 1985. aastast pärinevat õigusraamistikku. Uus määrus aitab vähendada pettuste arvu ja sõidumeerikute kasutamisest tulenevat halduskoormust.
Seotud lood
Rahvusvahelise Maanteveedude Liidu (IRU) hinnangul on Euroopa Komisjoni (EK) algatatud sõidumeerikute reform vajalik, kuid üksi tehnikast pettuste peatamiseks ei piisa.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.