Kuna Riigikohus keeldus ASi Spacecom kaebust menetlusse võtmast, jõustus täna ringkonnakohtu otsus, mis kohustab ettevõtet Eesti Raudteele tasuma umbes 227 miljonit Eesti krooni pluss menetluskulud, ütles Eesti Raudtee esindaja vandeadvokaat Leon Glikman.
"Kuivõrd Riigikohus keeldus ASi Spacecom kassatsioonkaebust menetlemast, siis jõustus täna Tallinna Ringkonnakohtu 14. jaanuari 2011.a. otsus, millega ASlt Spacecom mõisteti AS Eesti Raudtee kasuks poolte vahel 12.05.2004 sõlmitud raudtee infrastruktuuri kasutamise lepingu alusel infrastruktuuri kasutustasu liiklusgraafikuperioodi eest 2004 ja 2005 põhisumma 7,6 miljonit eurot (119,5 miljonit krooni) ja viivist 6,9 miljonit eurot (107,6 miljonit krooni)," ütles Glikman.
Ta lisas, et peale selle mõisteti Tallinna Ringkonnakohtu jõustunud otsusega Eesti Raudtee kasuks välja riigilõiv, ekspertiisitasu ja muud menetluskulud summas 562 354 eurot (8,8 miljonit krooni). "AS Spacecom on kohtuotsuse alusel kohustatud tasuma AS Eesti Raudtee kasuks 235 922 195 krooni vääringus eurosid," märkis advokaat.
Glikman selgitas, et hagi tagamise korras on Eesti Raudtee kasuks väljaantud pangagarantii 82 800 000 kroonile, mis võimaldab otsust täita pangagarantii arvelt.
Advokaat kinnitas, et tegemist on lõpliku ja kohustuslikuks muutunud ja Eesti Raudtee kasuks täidetava otsusega, mille vaidlustamine ei ole võimalik. "Spacecom on oma vaidlustusõiguse realiseerinud, suutmata väärata kahe ülipõhjaliku kohtuotsuse veenvaid motiive," märkis Glikman. Mis puudutab Spacecomi vihjeid Euroopa Kohtusse ja Euroopa Inimõiguste Kohtusse pöördumise kohta, siis Glikmani sõnul ei saa need mõjutada Eesti Raudtee õigust nõuda Spacecomilt sisse eraõiguslikku võlga.
Glikmani sõnul kehtib võlaõiguses pacta sunt servanda põhimõte, mistõttu lepingulisi kohustusi tuleb lihtsalt täita. "Euroopa Kohus ega Euroopa Inimõiguste Kohus ei lahenda tsiviilvaidlusi, mistõttu Eesti Raudtee oleks vale adressaat. Vähetõenäolised menetlused Euroopa Kohtus ja Euroopa Inimõiguste Kohtus ei puudutaks Eesti Raudteed, kuna selliste hüpoteetiliste vaidluse poolteks saaksid olla Spacecom ja Eesti Vabariik, mitte aga Eesti Raudtee," nentis advokaat.
Seotud lood
Eesti logistikasüsteem on tänu oma strateegilisele asukohale, arenenud taristule ja digilahendustele üks tõhusamaid Baltimaades. Riik ühendab Põhja- ja Ida-Euroopa turge, pakkudes hästi toimivat maantee-, raudtee-, mere- ja õhutranspordi võrgustikku.