• 14.10.10, 08:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pool Liksutovi ja Glinka suurärist läks Vene oligarhidele

Eesti rikkaimate inimeste sekka kuuluvad Maksim Liksutov ja Sergei Glinka müüsid või andsid ära poole neile kuuluvast osalusest Moskva kesklinna ja lennujaamade vahel kiirrongiühendust korraldavas firmas Aeroekspress.
Selles viis aastat tagasi käivitunud suurejoonelises äriprojektis on nüüd 25% suuruse osalusega omanikud Venemaa 30 rikkama inimese hulka kuuluvad Iskander Mahmudov ja Andrei Bokarev. Viimane on Venemaa vasekuningaks nimetatud Mahmudovi äripartner.
Varemalt on Vene meedias spekuleeritud, et sel aastal maailma rikaste edetabelis 8,5 miljardi dollari suuruse varandusega 80. kohal olev Mahmudov kuulub varjatult Liksutovi ja Glinka omanduses oleva ja Eestis registreeritud võimsa kontserni Transgroup Invest omanike sekka ning et Liksutovi ja Glinka ei oma nii suurt varandust, kui ametlikud registrid seda näitavad.
Teisipäeval teatas Aeroekspress (Vene ärileht Vedomosti kasutas väljendit "tunnistas" - toim) pressiteates, et nüüd kuulub 25% ettevõttest Mahmudovile ja Bokarevile. Osaluse said nad Transgroup Investi tütarfirmalt Delta-Trans-Invest, mis omas poolt Aeroekspressist. Vedomosti teatel kuulub ametlikult Mahmudovile 17,5%, Bokarevile 7,5%, Liksutovile ja Glinkale läbi Delta-Trans-Investi 25% ja Venemaa riiklikule raudteefirmale 50% aktsiatest.
Aeroekspressi peadirektor Aleksei Krivorutško ütles pressiteates, et omanikeringis toimunud muutused on seotud ettevõtte tulevikuplaanidega, millede realiseerimine vajab lisaraha.
Vedomosti teatel arvavad aga Venemaa analüütikud, et tehingu põhjuseks oli Aeroekspressi suur võlakoorem, mis muudab keeruliseks pankadest täiendavate vahendite kaasamise uute projektide tarbeks.
Eile Vedomostis ilmunud artiklis väidab anonüümseks jääda soovinud allikas, et Mahmudov ja Bokarev olid algusest peale Aeroekspressi omanikeringis. Mahmudov oli selle projekti rahastaja ning tegi selle aasta augustis enda osaluse lihtsalt avalikuks. Seetõttu ei saa seda nimetada ka müügitehinguks.
Moskvas kiirrongiühendust pakkuv ettevõte loodi 2005. aastal, siis kuulus firmast pool Venemaa riiklikule raudteefirmale ning teine pool erainvestoritele, kes Vedomosti väitel peitsid end Eesti firma Transgroup Investi taha. Viimase näol on tegemist võimsa kontserniga kuhu kuulub 70 ettevõtet. Ametlike registrite andmetel on ettevõtte omanikeks võrdselt Liksutov ja Glinka, kes tänu sellele osalusele on olnud ka aastaid Äripäeva rikaste edetabelis kõrgetel kohtadel.
Lisaks Aeroekspressis omab Liksutovi ja Glinka Transgroup Invest 50% suurust osalust ka Venemaa ühes suurimas raudteeoperaatoris OOO Transgrupp AS. Vedomosti andmetel kuulub selles firmas Mahmudovile 33% ja Bokarevile 15%.
Vasekuningas MahmudovIskander Mahmudov kontrollib kogu Uurali piirkonna vasetööstust, mistõttu on teda nimetatud ka Venemaa vasekuningaks.
1963. aastal Usbekistanis sündinud Mahmudov on üks enim varju hoidev oligarhe. Ta ei anna intervjuusid ning avalikkuse ees näeb teda harva. Äritandemis teise oligarhi Oleg Deripaskaga peetakse Mahmudovi rolliks käituda halastamatult konkurentidega.
Mahmudov õppis Taškendi Ülikoolis idateadusi ning oli samal ajal varjatult seotud sõjaväeliste organisatsioonidega. Ta aitas neil ette valmistada spetsialiste, kes töötasid maades, kuhu Nõukogude Liit saatis relvastust.Peale ülikooli lõpetamist saadeti Mahmudov tööle Liibüasse ning seejärel Iraaki.Vasemüügiärisse sukeldus ta 1991. aastal.
Autor: Koit Brinkmann, Aivar Hundimägi

Seotud lood

Uudised
  • 14.10.10, 10:41
Anatoli Kanajev: peaasi, et firma toimib
Transiidikeskuse nõukogu esimees Anatoli Kanajev ei osanud öelda, kes on Transgorup Invest omanikud.
Uudised
  • 14.10.10, 09:00
Mahmudovi ja Aksjonenko varjatud huvid
Vene meedias on kirjutatud, et Venemaa ärimaailma mustaks hobuseks ristitud Transgroupi asutajaks olid tegelikult Iskander Mahmudov ja Rustam Aksjonenko.
Uudised
  • 18.12.07, 17:29
Maksim Liksutovi saladuslik firmamüük
Dv.ee kirjutas, et nende andmetel müüs Maksim Liksutov saladuslikul kombel osa ASist Coal Terminal Operator, mis veel kaks nädalat tagasi talle kuulus.
Uudised
  • 11.02.09, 09:03
Liksutovi juhitav transiidihiid sai Venemaal vastu näppe
Venemaa konkurentsiameti elav huvi Maksim Liksutovi juhitava Transgroupi soovi vastu saada 25protsendiline osalus ASi Venemaa Raudteed tütarfirmas Refservice tõmbas eelmise aasta lõpus tehingule vee peale.
  • ST
Sisuturundus
  • 07.11.24, 22:54
Vastukaalutõstukid ‒ miks on tarvis ja mida valida?
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele