Logistika põhitõdedest tulenevalt on igas inimeses peidus suuremal või vähemal määral logistik. Langetame pidevalt kaalutud otsuseid, kuidas õiged asjad ja inimesed saaksid õigeks ajaks optimaalsete kulutustega õigetesse kohtadessetoimetatud.
Selles veendumiseks tasub jälgida näiteks ühe hommikutunni vältel oma tegevusi, mille eesmärgiks on kas või õigeks ajaks tööle jõudmine, ja nende tegevuste järjestust.
Reeglina on meie tegevused standardsed, kuid aeg-ajalt esineb ootamatuid olukordi, mis nõuavad lahendamiseks rutiini raamidest väljamurdmist. Näiteks takso eelistamist tasuta ühistranspordile sissemagamise korral.
Minnes spetsiifilisemaks ja sukeldudes logistikasse kui ärivaldkonda, vajame lisaks intuitsioonile ka mõnevõrra spetsiifilisi teadmisi, oskusi ja kogemusi, et tekiks tarkus õigete otsuste langetamiseks. Igale otsusele järgneva tegevuse tagajärg on alati rahaliselt mõõdetav.
Otsusta, milliseid teenuseid on mõttekas sisse ostaAlustada on soovitav oma äriprotsesside ABC-analüüsist, jõudmaks selgusele,
millised neist on ärikriitilised (A), millised abiprotsessid (B) ja millised klassifitseeruvad tugiteenustena (C).
Tehes lisaks sama tehnikat kasutades läbi töökohtade ning personali analüüsid ja kandes tulemused ühele graafikule, saame huvitava pildi teenustest, mille sisseostmist tasub isetegemise jätkamise asemel tõsiselt kaaluda.
Kui turvalisim on alustada tugiteenuste (C) sisseostmisega kas täismahus või osaliselt, siis eelkirjeldatud ristanalüüsi tulemused võivad viidata ka abiprotsesside või isegi mõne ärikriitiliste funktsiooni outsourcing’u vajadusele,
hinnates sealjuures tulemuste eeldatavat mõju kogu ärile, efektiivsusele ning kvaliteedile.
Toon selgituseks põgusa võrdluse jae- ning netikaubanduse varude juhtimise vahel. Tundub loogilisena, et igal korralikul jaemüügiettevõttel on oma ladu. Küsimusele miks? saame tavaliselt vastuse, et see on normaalne ja ärritunud kommentaari, et mis küsimus see üldse on!?
Asjatult seisev finantsressurss
Minu tõlgenduse kohaselt on ladu objekt, millesse on külmutatud kapital, vahest võetud ettevõttele ka täiendav laenukohustus, millega kaasnevad pidevad püsikulud, ning kus raha seisab iga sekundiga oma väärtust kaotavate tootevarudeall.
Oma ladu on seega koht, mis toodab kulusid ja vähendab kasumit. Koht, kuhu on mugav peita ostuvead ning kuhu kuhjub kogu tarneahela ebakompetentsuse kontsentraat. Ja seda tavaliselt väga suures mahus. Tundub kohutav? Miskipärast on paljud ettevõtted sellele vaatamata lao ülevalpidamisega jätkuvalt rahul.
Operatiivsed uued veebipõhised lahendusedNetikaubandus on oma olemuselt operatiivsem, turustades tarnija laoseisu ja kasseerides tasu toote eest sisse enne tarnet. Kaup toimetatakse ostjale otse tarnijalt.
Transpordikulud toote kohta on küll kohati kosmilised, ent logistika põhireegliks on
mitte üksikute kuluartiklitega tegelemine, vaid kogukulude optimeerimine.
Nende kahe näite vahelises konkurentsis osutub jaekaubanduse ees võitjaks netikaubandus, kelle kogukulud on kokku madalamad.
Samas on jaekaupmehel võimalus oma konkurentsipositsiooni parandamiseks, loobudes oma laost ja delegeerides oma minimaalsete ja maksimaalsete varude juhtimise kompetentsele logistikaettevõttele. Varude täiendamine korraldatakse siis vastavalt tegelikele müükidele operatiivselt läbi EDI (elektronic data interchange ehk elektroonilise infovahetuse) liideste.
Ostes kogu ettevõtte logistika teenusena sisse, delegeerib kaupmees ka vastutuse võimalike vigade ning kahjustuste eest teenusepakkujale. Samas tuleb arvestada, et äriteenuste sisseostmine eeldab mõttemaailma suurt muutust, detailset tegevuste analüüsi, tahet koostööks, kannatust ning partnerite
mõistmist.
Uku Peerna peab logistika sisseostmise teemalise etteaknde 9. oktoobril Tallinnas Ostujuhtimise Aastakonverentsil. Vaata kogu konverentsi programmi SIIT.
Autor: Uku Peerna
Seotud lood
Täna on viimane päev registreeruda 9. Ostujuhtimise Aastakonverenstile: Äriteenuste sisseostmine. Loe esinejatest ja programmist lähemalt.
Side, kütus, elekter ja bürootarbed on asjad, mida vajavad pea kõik ettevõtted. Nende ostmine võib tunduda lihtne, kuid näiteks sidepakettide võrdlemine on tegelikult päris keeruline, kuna eri operaatorite arved koosnevad erinevatest ridadest.
9. oktoobril juba üheksandat korda korraldatava Ostujuhtimise aastakonverentsi teemaks on äriteenuste sisseostmine ehk outsourcing. Läbi aastate on konverents valmistanud osalejaid ette lähituleviku trendimuutusteks.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.