Järgmisel aastal lõpeb diislikütuse aktsiisi ajutise vähendamise tähtaeg ja seda suurendatakse 33% võrra. Transpordiettevõtted üritavad tõusu ära hoida, kartes, et see lööb neid jalust ja teeb riigi hoopis vaesemaks.
- Transpordiettevõtjate meelest oleks aktsiisitõus kuritegu ettevõtjate vastu ja riigi poole enesele jalga tulistamine. Riik vaatab ajaloolisli andmeid ja arvab teisiti. Foto: Liis Treimann
Valitsus tunnistab selliseid ohte, kuid juhib tähelepanu asjaolule, et statistika neid hirme ei toeta.
Ettevõtjad, keda esindavad sellised ühingud nagu Eesti Rahvusvaheline Autovedajate Assotsiatsioon (ERAA) ja Eesti Õliühing, usuvad, et diislikütuse aktsiisi vähendamine on mänginud kütuse-, transpordi- ja muu äri õitsengus äärmiselt positiivset rolli, suurendades sektori konkurentsivõimet. Nad peavad 2022. aasta aktsiisitõusu suureks veaks ja üritavad veenda poliitikuid otsust tagasi pöörama.
Veel on see võimalik.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna analüütiku Merliin Laose sõnul oleks aktsiisitõusu kaotamise otsus meede, mis parandaks, mitte ei halvendaks ettevõtjate olukorda, ja seetõttu ei pea kehtima nõudmine, et otsus tuleb vastu võtta kuus kuud enne jõustumist. „Loogiline on teha sellised otsused järgmise aasta riigieelarve väljatöötamise käigus, et hiljem katteallikaid mitte otsida. Kuigi teoreetiliselt võib otsuse mõnest tõstmisest loobuda teha isegi üleöö. Nii on juba teinud Läti valitsus, kui vähendas miinimumini alkoholi aktsiisimäärade tõusu 2020. aasta märtsis, et vältida suurt lõhet Eestiga,“ selgitas ta.
Seotud lood
Via3L juht Rainer Rohtla ütles Äripäeva raadio hommikuprogrammis, et kui riik ei taha mitte mingil juhul diislikütuse ajutist langetust püsivaks muuta, tuleks selle tagasi tõstmine vähemalt aasta jagu edasi lükata. „Täna seda otsust tehes teeksime seda täiesti valelt pinnalt.“
Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon (ERAA), Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsioon (ELEA) ja Autoettevõtete Liit (AL) saatsid täna valitsusele järjekordse pöördumise, milles tuntakse muret selle üle, et valitsus pole siiani asunud ettevõtete esindajatega argumenteeritud aruteludesse teemal, mis viiks sektori käibest kuni miljard eurot.
Lisatud Eesti Õliühingu juhi kommentaar
Möödunud aastal kaheks aastaks langetatud diisliaktsiis peaks endisele tasemel tõusma tuleva aasta kevadel, praegu ühtegi muutust sellega seoses ei ole. “Järgmise aasta riigieelarve arutelud alles algavad, aga see eelmise valitsuse otsus praegu kehtib,” ütles rahandusminister Keit Pentus-Rosimannus täna ministeeriumi majandusprognoosi tutvustusel.
Pea kõikide Eesti ettevõtlussektorite esindusorganisatsioonid on saatnud valitsusele pöördumise palvega muuta ajutine diislikütuse langus püsivaks, kuna selle tagasitõusmine kahjustab oluliselt Eesti ettevõtete konkurentsivõimet. Valitsus ei võta ettevõtjate muret paraku aga tõsiselt ning on takerdunud Excelisse, kus vaataks aktsiisi tõstmata jätmise korral vastu 33 miljoni eurone miinus.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.