Eesti ei toeta Euroopa Komisjoni määrust intelligentsete transpordisüsteemide kasutuselevõtu kohta, kuna selles ei arvestata erinevaid mobiilside tehnoloogiaid, sealhulgas 5Gd.
- Majandus- ja taristuminister Taavi Aas. Foto: Liis Treimann
Majandus- ja taristuminister Taavi Aas esitab täna valitsuse istungil Eesti seisukohad Euroopa Komisjoni delegeeritud määruse eelnõu kohta, millega täiendatakse europarlamendi ja nõukogu direktiivi seoses sidusate intelligentsete transpordisüsteemide kasutuselevõtu ja praktilise kasutamisega.
Euroopa Komisjon võttis tänavu 13. märtsil vastu määruse eelnõu sidusate intelligentsete transpordisüsteemide (C-ITS) kasutuselevõtu ja praktilise kasutamise kohta. Eelnõuga soovitakse kehtestada minimaalsed õiguslikud ja tehnilised nõuded C-ITSi koostalitluse kohta ning võimaldada C-ITSi ja selle teenuste ulatuslikku kasutuselevõttu alates 2019. aastast.
C-ITS tehnoloogiad on sõidukite omavahelise ning infrastruktuuri ja sõidukite vahelise kommunikatsiooni võimaldajaks.
Valitsuse teatel ei saa Eesti toetada määruse vastuvõtmist komisjoni pakutud kujul, kuna määruse eelnõus on välja toodud võimaliku tehnoloogilise lahendusena vaid ITS-G5 standard, jättes sellega hetkel välja konkureerivad mobiilside tehnoloogiad, samuti ei ole ruumi jäetud 5G tehnoloogiale.
Eesti peab oluliseks koostoimeliste transpordisüsteemide arendamisel lähtumist tehnoloogianeutraalsuse ja tulevikukindluse printsiipidest ning vajadusest tagada võrdsed konkurentsitingimused kõikidele tehnoloogiatele, samuti võimaldada mobiilsidetehnoloogia kasutamist võrdsetel alustel.
Pigem annab eelnõu turule investeerimiskindluse WiFi-l põhineva G5 tehnoloogiasse investeerimiseks.
Problemaatiline on ka määruse eelnõus sisalduv tagasiulatuv ühilduvusnõue, mille kohaselt peaksid tulevikus mobiilside tehnoloogiat kasutavad seadmed olema lisaks võimelised töötama ka WiFi-l põhineval tehnoloogial, mis on tehniliselt keerukas ning kulukas.
Sellegipoolest toetab Eesti määruse eelnõu üldist eesmärki, mis paneb Euroopa Liidu üleselt paika minimaalsed õiguslikud ja tehnilised nõuded intelligentsete transpordisüsteemide koostalitluse kohta.
Seisukoha kujundamisel arvestati Eesti infotehnoloogia ja telekommunikatsiooni liidult, ITS Estonia koostöövõrgustikult, Telia Eestilt, maanteeametilt ja TalTechilt saadud tagasisidega.
Ka sektori arvates ei ole hetkel pakutud lähenemine tehnoloogianeutraalne, kuna takistab olemasolevate 3G ja 4G ning tulevikus kasutusele võetava 5G tehnoloogia ja selle kaudu loodavate võimaluste arengut intelligentsete transpordisüsteemide kasutuselevõtul.
Majandus- ja taristuminister teeb valitsusele ettepaneku Eesti seisukohad heaks kiita.
Seotud lood
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.