Riigikogu majanduskomisjon arutas eilsel istungil vedelkütuse seaduse muudatusi, mille eesmärk on vähendada maksupettusi, edendada elektroonilist asjaajamist, vähendada ebakvaliteetse kütuse ringlust ja parandada konkurentsitingimusi kütusesektoris.
- Majanduskomisjoni esimees Sven Sester Foto: Andres Haabu
Komisjoni esimees Sven Sester märkis, et eelnõuga parandatakse elektroonilist asjaajamist Maksu- ja Tolliameti, kütuse müüjate ning laopidajate vahel. „Seeläbi väheneb kütusemüüjate ja laopidajate halduskoormus. Elektrooniline saateleht aitab ka maksupettusi vähendada, mis omakorda tähendab, et maksulaekumised suurenevad,“ lausus Sester pressiteates. „Maksude maksmata jätmisest ei tohi kellelegi tekkida konkurentsieelist.“
Istungil märgiti, et Maksu- ja Tolliameti hinnangul tegutseb kütusesektoris ligi 86 riskiga isikut ja maksupettuste ulatus vedelkütuse turul on hinnanguliselt 50–60 miljonit eurot aastas. Pettused on seotud nii käibemaksu kui ka kütuseaktsiisi tasumisest hoidumisega.
Eelnõuga luuakse õiguslik alus kütuse käitlemise süsteemi (KKS) asutamiseks. Istungil toodi välja, et see võimaldab tarbimisse lubatud vedelkütuse müügitehingute andmeid hallata reaalajas ja koondada järelevalve kütuse käitlemise üle elektroonilisse keskkonda. Nii tagatakse ülevaade kütuse liikumisest erinevate kütuse ostu-müügiahelate kaudu ja kütuse müüjatel pole enam vaja Maksu- ja Tolliametile vedelkütuse aruannet esitada.
Ühtlasi oli kõne all, et luuakse ka õiguslik alus laoarvestuse ja aruandluse andmekogu (LAAK) asutamiseks. Andmekogu eesmärk on muuta kütuse laotoimingute andmed Maksu- ja Tolliametile reaalajas kättesaadavaks. See võimaldab ametil teha operatiivsemat ja tõhusamat järelevalvet kauba liikumise üle nii üksikus laos kui ka ladudeüleselt.
Eelnõuga sätestatakse piirang, mille kohaselt võib üldjuhul kütust müüa koguses, mis on tagatisega kaetud. See välistab olukorra, kus kütuse müüja saaks riigile piiramatult käibemaksukahju tekitada. Kütuse müüjale jääb õigus taotleda esitatud tagatise vähendamist kuni 90 protsenti tagatise summast, kui ta on kütuse müügi tegevusloa alusel tegutsenud vähemalt pool aastat ning tal ega tema juhtimis- ja kontrollorgani liikmel pole maksuvõlga.
Möödunud aasta detsembri seisuga oli kütusesektoris registreeritud kokku 131 kütusemüüjat, kelle eelmisel aastal deklareeritud käibemaksukohustus oli 166 miljonit eurot.
Istungist võtsid osa rahandusminister Toomas Tõniste, Maksu- ja Tolliameti juriidilise osakonna peajurist Tanel Ruusmaa, maksuauditi üksuse juht Erje Mettas ja maksuauditi üksuse juhtiv maksuaudiitor Riina Šamatauskas.
Komisjon otsustas saata vedelkütuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (
536 SE) Riigikogu täiskogu istungile esimesele lugemisele 12. detsembril.
Seotud lood
Eile arutas majanduskomisjon seaduseelnõud, mille eesmärk on võidelda kütuseturul käibemaksupettustega. Eelnõu väljatöötamisel osalenud Eesti Õliühing, millesse kuuluvad paljud suured tanklaketid, on avaldanud poolehoidu kõnesolevale eelnõule. Eesti väikesed kütusemüüjad on aga koondunud Eesti Kütuseliitu nind saatsid eile riigikogule ahastava pöördumise, milles ennustatakse enamikule kodumaistele kütusemüüjatele kiiret lõppu.
Suurima tanklaarvuga Eesti kütusemüüjaid koondav Eesti Õliühing leiab, et kavandatav uus vedelkütuse seadus on hädavajalik, et Eesti kütuseturul väheneks maksupettuste arv ja konkurents muutuks sektoris tegutsevate ettevõtete vahel võrdsemaks.
Riigikogu majanduskomisjon arutas vedelkütuse seaduse muutmise eelnõu, mis peaks tõhusamalt võitlema kütuseturul toimuda võivate käibemaksupettustega. Kavandatavad muudatused seavad aga kütuse väikemüüjatele üle jõu käivad nõuded, mis teeb tegevuse jätkamise võimatuks, leiab Eesti Maksumaksjate Liit.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.