Vagunite ja vedurite liisimist hetkel sisuliselt ei toimugi, ütles SEB Liisingu juhatuse liige ja tegevdirektor Ainar Leppänen. Põhjuseks majandussanktsioonid.
Leppäneni sõnul on liisimine märgatavalt vähenenud nendes liisinguvara liikides, mida mõjutavad otseselt Ukraina konfliktist tingitud Euroopa Liidu sanktsioonid Venemaa suhtes: põllumajandusseadmete ja -tehnika liisimine vähenes peaaegu 19 protsenti ning vagunite ja vedurite liisimist praegu sisuliselt ei toimugi.
Kui 2012. aastal liisiti veeremeid 110 miljoni euro eest ja tunamullu 13 miljoni euro eest, siis eelmisel aastal oli see number vaid 0,4 miljonit eurot. „Kuna enamik Eesti klientide veeremikoosseisust liigub Venemaal ja SRÜ aladel, siis on ilmselt ka mõistetav, miks on toimunud selline seiskumine,“ rääkis Leppänen.
„Ühest küljest oli põllumajandusseadmete ja tehnika liisimise vähenemine tingitud sellest, et uusi põllumajandustoetusi eelmisel aastal ei makstud. Teisest küljest mõjutas olukorda kahtlemata ka Venemaa sanktsioonidest tingitud ebakindlus, mis sundis paljusid põllumehi oma investeeringuplaane ümber vaatama ja selle asemel kulude kokkuhoiuga tegelema," lausus ta.
Eesti Panga andmetel kahanes liisinguturu uusmüük 4 protsenti, 747 miljonilt eurolt 716 miljonile eurole.
Kasvanud on tootmisseadmete liisimine ja sõidukite liisimine. Tootmisseadmete liisingud kasvasid 41 protsenti, mis viitab valdkonnas tegutsevate ettevõtete investeerimisjulguse ja -vajaduse taastumisele. Samas ei mõjutanud see kogu turgu väga palju, sest tootmisseadmete liising moodustab liisinguturust 6,7 protsenti (48 miljonit eurot).
Aasta kokkuvõttes kasvas sõidukiliising viis protsenti. Leppäneni sõnutsi on see seotud sõidukite müügi kasvuga turul (6 protsenti) ning ka käibemaksuseaduse muutmisega, mille tõttu paljud firmad vormistasid oma kasutusrendilepingud ümber kapitalirendilepinguteks või siis lihtsalt tegid liisinguotsuse enne seaduse rakendumist. „Kogu liisinguturgu vaadates oli eelmine aasta kokkuvõttes hea sõidukiliisingu aasta ning see varaliik oli ka üheks liisinguturu mootoriks, arvestades asjaolu, et sõidukid moodustasid poole kõikidest eelmisel aastal liisitud varadest,“ kommenteeris Leppänen.
Seotud lood
Kui ekspordi sihtriikide seas oli jaanuaris esikohal Rootsi, kuhu ka eksport enim suurenes, siis eksport Venemaale vähenes märkimisväärsed 53 miljonit eurot, teatas statistikaamet.
Venemaaga seotud sanktsioonid mõjutavad oluliselt veosekindlustuse turgu, kuna mõnede kaupade liiklus Venemaale sisse ja välja väheneb drastiliselt või lõppeb mingiks ajaks üldse.
Riigile kuuluva raudtee-kaubaveoettevõtte EVR Cargo veomaht kahanes jaanuaris mullusega võrreldes 18%, 1,3 miljoni tonnini.
Kaupade veomaht Eesti Raudtee taristul ulatus käesoleva aasta esimesel viiel kuul 7,33 miljoni tonnini, millest maikuus veeti 1,39 miljonit tonni. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga on veomahud kahanenud 18%, teatas ettevõte.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.