Valitsus on saatnud Riigikogule menetlemiseks meresõiduohutuse seaduse muutmise, mis tõstab laevade veeteetasu kuni kuuekordseks.
Päev enne 2013. aasta riigieelarve seaduse üleandmist saatis valitsus 29. septembril Riigikogusse ka meresõiduohutuse seaduse muutmise seaduse. Seaduse muutusega loodetakse järgmisel aastal koguda veeteetasu 18-20 miljonit eurot, mis on kaks korda rohkem kui kogutakse praeguse tuletorni- ja navigatsioonitasude arvutamise skeemiga. Seaduse muudatuse seletuskirjas on ka öeldud, et uuest maksuskeemist tulenev lisatulu on juba sisse arvestatud 2013. aasta riigieelarvesse.
Meresõiduohutuse seaduse muutmise seadusega nimetatakse tuletorni- ja navigatsioonitasud ümber ühtseks veeteetasuks ning muudetakse tasu arvutamise skeemi. Seadusemuudatuse seletuskirjas on muutmise vajadusena toodud välja kaks peamist põhjust. Väidetavalt ei kata tuletorni- ja navigatsioonitasudest laekuv raha enam veeteede ohutuseks tehtavaid kulutusi. Tasudena laekub ligikaudu 10 miljonit eurot aastas. Eelmisel aastal ulatusid veeteede korrashoiu ja jäämurdmisega seotud kulud 18 miljoni euroni. Teise põhjusena nimetab MKM seletuskirjas vajadust muuta tasude arvestamise süsteem sarnaseks naaberriikidega (Soome, Rootsi, Läti), et püsida nendega konkurentsis. Samas nenditakse seletuskirjas, et uus tasude arvestamise skeem toob laevadele kaasa kahe- kuni kuuekordse tasude tõusu. Maksemäärade tõusu negatiivset mõju lubatakse vähendada läbi laevade korduvkülastuste soodustamise.
Korduvkülastuste soodustamine aitab ennekõike liinireise opereerivaid ettevõtteid (Tallink, Viking Line, Eckerö Line), kes maksid siiani suurema osa laekuvatest tuletorni ja navigatsioonitasudest. Uue maksustamise skeemi järgi väheneb näiteks aastas 365 reisi tegeva, Tallinki opereeritava reisilaeva Star veetasu ligi 8% (seni oli tasu suurus aastas 755 185 eurot, uue skeemi järgi oleks tasu 695 940 eurot).
Seadus on praegu menetlemisel Riigikogu majanduskomisjonis. Seaduse vastuvõtmisel jõustuvad laevade uued veetasud 2013. aasta 1. jaanuarist.
Seotud lood
Logistika ja transiidiassotsiatsioon (LTA) tegi Riigikogu majanduskomisjonile ettepaneku praegune meresõiduohutuse seaduse muutmise seadus puuduliku majandusanalüüsi tõttu tagasi lükata. Kompromissina pakutakse tõsta praegusi navigatsioonitasusid 15% võrra.
Valitsus on saatnud Riigikogule menetlemiseks meresõiduohutuse seaduse muutmise, mis tõstab laevade veeteetasu kuni kuuekordseks.
Õiguskantsler Teder soovitab Riigikogu majandus-komisjonil muuta meresõiduohutuse seaduse muutmise seaduse jõustumise tähtaega, kuna ettevõtetele jääb liiga vähe aega kohaneda.
Riigikogu majanduskomisjoni liige Kalev Lillo soovitab loobuda plaanist jõustada merevedude maksutõusust 1. jaanuarist.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.