Euroopa tarnspordisektori üks tõsisemaid probleeme on ummikud mitte üksnes autoteedel vaid ka näiteks lennunduses, millele tuleb leida kontseptuaalsed lahendused, ütles Euroopa Komisjoni transpordivolinik Siim Kallas täna oma töövaldkonnast ülevaadet andes.
Eestis ei ole ummiku teema nii terav kui näiteks Saksamaal, kus autosõitjate klubi andmeil oli mullu ligi 185 000 tõsisemat ummikut. Ent niisamuti kimbutavad ummikud lennuliiklust, millest võivad johtud hilinemised ja lendude ärajäämised – lennufirmad on orienteeruvaks kahjuks rehkendanud juba ca 800 miljonit eurot, rääkis Kallas.
Teine suurem probleem, on transpordi jätkuvalt suur sõltuvus naftast toodetud kütustest (96%) ning jätkuv CO2 heitmete kasv, samal ajal kui majanduse muudes sektorites on heitmete hulk pidevalt vähenenud.
Lahendusi näeb Euroopa Komisjon eelkõige barjääride kaotamises, takistuste vähendamises, kus naid transpordis on Euroopa siseturul veel omajagu. Eriti raudteeliikluses alates tehnilistest ja seadusandlikest barjääridest poliitilisteni, autovedudes on kabotaažireeglid jne.
„Barjääride vähendamine on üks peamine prioriteet,“ ütles Kallas.
Teisalt on lahenduseks tehnoloogiliste lahenduste juurutamine – suurim projekt on siin lennuliikluse juhtimise projekt „Ühtne Euroopa taevas“, mis põhineb satelliitidel praeguse aastakümneid kehtinud süsteemi asemel. Viimasest on lennuliikluse kasvule Kesk-Euroopas juba tõsine takistus saanud. Ent see hõlmab ka transpordi juhtimise lahendusi linnades, Euroopa raudteeliikluse juhtimissüsteeme jne.
Kallase sõnul ei püüa Komisjon mingit transpordiliiki teistele eelistada. „Tahame pakkuda ja soodustada alternatiive,“ ütles Kallas.
Kolmas suurem teema on vajalike muutuste ja investeeringute rahastamine. Euroopa järgimise perioodi eelarvevaidlused käivad, kuid selge on ka see, et oluline on leida täiendavaid rahastamisallikaid ning muuta transpordiprojektid isetasuvaks. Avaliku sektori võimalused on lähikümnendiks ilmselgelt piiratud.
Seotud lood
Euroopa Komisjoni transpordivoliniku Siim Kallase sõnul on Euroopal turule ekspordist sõltuvate Balti riikide jaoks väga oluline põhja-lõuna suunalise transpordiühenduse väljaehitamine ning siin ei võiks Rail Baltica kõrval unarusse jätta ka Via Balticat.
Euroopa Komisjoni asepresidendi Siim Kallase sõnul on aeg Rail Balticast ambitsioonikam raudteeprojekt ellu kutsuda. Täna takistavad seda eelarvamused.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.