Maanteeveonduses töötavate veokijuhtide tervist kahjustavad lisaks ületundidele ja karmidele tähtaegadele ka vägivald. Viimasest teatatakse samas vähe.
Euroopa Tööohutuse ja Töötervishoiu Agentuur värske aruanne käsitleb transpordisektori tervishoiuriske. Selles tuuakse esile järgmised ohud, riskid ning tööohutuse ja -tervishoiu probleemid maanteetranspordis:
Peamised füüsikalised ohud ja riskid: kokkupuude vibratsiooniga ja pikka aega istumine (tooli, kabiini ja muude seadmete konstruktsioon); käsitsi teisaldamine; kokkupuude müraga maha- ja pealelaadimisel, veokite juhtimisel (mootorid, rehvid, ventilaator jne); aurude ja suitsu sissehingamine; ohtlike ainete käitlemine (heitgaasid, kemikaalid sõidukis, kütus, kokkupuude teetolmuga peale- ja mahalaadimise ajal ning puhkepeatuste ajal, sõiduki pesemine ja ettevalmistamine); ilmastikutingimused (kuumus, külm, põuad, vihm jne); piiratud võimalused ergonoomiliste töötingimuste ja tervisliku eluviisi kasutuselevõtuks.
Kurnatus on töötingimuste alaste teadustööde ja riiklike uurimuste kohaselt enimlevinud terviseprobleem transpordisektoris.
Maanteetranspordisektor on väga konkurentsivõimeline. Töömahud suurenevad ja juhid seisavad silmitsi üha suureneva survega, näiteks klientide survega, et kauba kohaletoimetamine toimuks üha kiiremini ja odavamalt, millega kaasnevad probleemid, nagu tähtajast täpselt kinnipidamine, üha tihenev liiklus, kaugseire ja see, et paljud juhid töötavad ebakorrapäraselt ja teevad pikki tööpäevi.
Vägivald ja ahistamine on transpordisektoris ühe enam levinud, kuid nendest enamasti ei teavitata. Transporditöölised peavad kliente mõjutavate korralduslike muudatuste puhul tegutsema tihti tahtmatult vahendajatena. Puuduvad ka aruandlusmenetlused, ennetusmeetmed ja järelkontrollid.
Transporditöötajate keskmine vanus suureneb võrreldes muude töötajate kogukondadega ja võib esineda tööjõu pakkumise puudumist.
Töö sisulised muutused hõlmavad järgmist: üha suurem selliste uute tehnoloogiate kasutamine– nagu kaugplaneerimis- ja seirevahendid, pardaarvutid kaupade kohaletoimetamisest teatamiseks ja selle dokumenteerimiseks; vajadus tunda ELi maanteealaseid õigusakte ja osata keeli. Teiselt poolt on töö üha monotoonsem ja õppimisvõimalusi on vähem, võrreldes keskmise töötajate kogukonnaga.
Eri veoviisidel sarnased probleemid ehk mis ohustavad veokijuhti
Reisijate ühistransport
Vägivald ja ahistamine
Rohkem klientidega suhtlemist, sealhulgas korralduslike muudatuste selgitamine klientidele, sh piletimüügi lettidesÜksinda töötamineVahetustega tööVastuolulised nõudmised (klientide juurde minek ja sõidukijuhtimine), mis põhjustab kõrget vererõhku ja südame-veresoonkonnahaigusiVananeva tööjõu vajadused
Taksoteenused
Vägivald ja ründamised, teatamissüsteemide ja koolituse puudumine
Üksinda töötamineTööaja ja vahetustega tööga seotud probleemidTöökoha konstruktsioonVajadus kasutada juhtimise ajal sidevahendeid
Kaupade pikamaavedu
Täpne tähtajast kinnipidamine, mis toob kaasa suure tööpinge
Klientide surve; töötamine teiste asukohtadesÜha suurem kaugseire ja keerulise tehnoloogia kasutamineTöökoha konstruktsioonRajatiste ja teenuste - hügieeni-, toidu- ja meditsiiniteenused - juurdepääsetavusNakkushaigusedVägivald ja ründedÜksinda töötaminePikaajaline istumine ja kokkupuude vibratsioonigaÕnnetusriskid peale- ja mahalaadimiselVananeva tööjõu vajadused
Ohtlike kaupade vedu
Õnnetusriskid, sh tulekahju- ja plahvatusriskid.
Kokkupuutumine ohtlike ainetega, eeskätt nende peale- ja mahalaadimiselRisk kukkuda maha sõidukitelt või muudelt transpordivahenditelt
Kullerteenused
Ettenägematud tingimused klientide valdustes, näiteks ohutute tõstevahendite olemasolu
Klientide ootused ja klientidega suhtlemineÕnnetusriskid ja ilmastikutingimused, nt jalgrattakullerite puhulEttenägematu suuruse ja kujuga pakkide/kaupade käsitsemineTöökorralduslikud küsimused – tööülesannete lühiajalistest muutustest tingitud tööpinge, kaugseire/suhtlemissüsteemide kasutamine ehk juhid saavad sõidu ajal korraldusi
Kõik Teatud riskide ja tegurite kombinatsioonid, nagu ergonoomilised riskid, töökorralduslikud stressiallikad, müra, ohtlikud ained, vibratsioon, tavatud tööajad, töö kodust ja kontorist eemal, ruuminappus, keerulised tööolukorrad, vajadus pidevalt kohaneda ja paljud sektoris toimunud struktuurimuudatused muudavad seire ja ennetamise eriti keerukaks.
Seotud lood
Värske aruanne käsitleb Euroopa transpordisektori tervishoiuriske: autojuhi tervist ohustab kurnatus, vägivald ja ahistamine, pealtnäha ei lähe see teenuse tarbijale korda.
Ületöötamise ja kurnatuse kõrval on teine teema see, et autojuhid rikuvad ka tahtlikult puhkuseajaseaduses kehtivaid normatiive, märkis ASi Rakvere Lihakombinaat logistikadirektor Tarmo Rei.
Tänane Äripäeva Logistikarubriik käsitleb Euroopa transpordisektori töötervishoiu- ja ohutuse raportit, mis toob välja, et maanteetranspordis on autojuhid enam ohustatud kurnatuse, vägivalla ja ahistamisega. Uurisin, mida kliendid sellest arvavad ning kas see on ainult veofirma enda mure?
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.