• 21.02.11, 08:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Osa tarnijaist paneb Olerexi punastama

Ütle, kes on sinu äripartner ja ma ütlen, kes oled sa ise – kui lähtuda sellisest põhimõttest, võib nii mõnelgi lugupeetud kütuseärimehel piinlik hakata. Põhjus punastada on jaeketil Olerex, kelle tarnijate hulgast paistab Äripäeva käsutuses oleva lühikese perioodi tehingutes silma mitu maksupetturitele iseloomuliku käitumisega tarnijat.
"Meil on väga kahju, et sellised asjad on praegu välja tulnud. See oli ka meile endale suur üllatus ning meil on väga piinlik," sõnas Olerexi pressiesindaja.
Mõni nädal tagasi teatas Olerex, et pikendas kütuse tarnelepingut Leedus asuva kütusetehasega Orlen Lietuva. Olerex ostab tõepoolest suurema osa kütusest Orlen Lietuva siinse tütarfirma Mazeikiu Nafta Trading House käest, ent kütuse hankimisel on ka varjus pool.
Hiljuti kirjutas Äripäev kahtlusi tekitava ärimudeliga endiste kurjategijate firmade Viking Oili ja Vikingfueli tehingutest Olerexiga. Pärast artikli ilmumist lõpetas Olerex koostöö Vikingfueliga, kuna sai ettevõtte juhi Sulev Schasmini sõnul Äripäevast teada, et firma taust pole kiita.
Nüüdseks on pinnale ujunud veel kahtlasi tarnijaid. Eelmise aasta mais liikus Olerexi kontolt 12. ja 14. kuupäeval üle 67 000 euro (üle miljoni krooni) firmale Hulgimüük OÜ, mis oli sel ajal registreeritud Tallinnas Mustamäe teel asuvasse korterisse. Edasi toimus maksuametile vägagi tuttav skeem. Firma Hulgimüük jättis maikuu käibe deklareerimata, registreeris firma korterist ümber räämas Maardu ärimajja, kus Äripäev ettevõtet tulutult ka otsimas käis. Napilt enne Äripäevale teadaolevaid tehinguid Olerexi ja Hulgimüügi vahel vahetus viimase omanik ja firma liikus tundmatu lätlase Edmunds Kula nimele. Enne lätlast kuulus firma lühikest aega Dmitri Unraule, kes on oli varem tegutsenud autotranspordi vallas ja toona partneritele võlgu jäänud. Äriregistris Hulgimüügi kontaktide all olevad mobiilinumbrid ei ole enam kehtivad ja Unrauga ei õnnestunud Äripäeval kontakti saada.
Äravahetamiseni sarnane skeem toimus järgmisel kuul, mullu juunis Olerexile kütust müünud ettevõttega. 3. ja 11. juunil liikus Olerexilt firmale Sentel Oil Invest OÜ ligi 100 000 eurot (üle 1,5 miljoni krooni). Sentel Oil Invest oli kütusemüüjaks registreerunud vaid kuu aega enne Olerexi äripartneriks saamist ja mis veel kurioossem, juba 20. juunil ehk loetud päevad pärast tehinguid Olerexiga visati ettevõte kütusemüüjate registrist välja maksuameti ettekirjutuste korduva täitmatajätmise tõttu. Sentel Oil Investi ja eespool mainitud Hulgimüüki ühendab räämas ärimaja Maardus, ka Sentel Oil Invest on registreeritud samale aadressile, ent kohapeal ei teatud neist firmadest mitte midagi.
Sentel Oil Invest on riigile võlgu üle 100 000 euro ning jätnud esitamata Olerexiga kaubeldud juunikuu käibedeklaratsiooni. Ettevõte kuulub Sergei Fjodorovile, kelle kätte sokutati firma klassikalisel kombel kohe pärast kütusemüüjate registrist väljaheitmist.
Olerexiga tehtud tehingute ajal kuulus Sentel Oil Invest Vadim Ivanovile, kes ütles telefonis, et ei tea firmast enam mitte midagi, kuna müüs selle oma tuttavale, kelle eesnime ta aga ei suutnud meenutada ja kellega ta enda sõnul enam üldse ei suhtle. "Mina müüsin firma maha võlgadeta. Hetkel ei tegele ma mitte millegagi," teatas Ivanov.
Kütuseturul tegutsevatest firmadest on suur osa nii-öelda lühikese ajalooga tankistfirmad, kes robustsel kombel maksud maksmata või käibe deklareerimata jätavad ning keda kasutatakse vahelülina.
Maksu- ja tolliameti peadirektori asetäitja Egon Veermäe sõnul ei saa välistada, et teatavates tanklates võib olla kütus, mille pealt on tehtud käibemaksupettust.
"Küsimus, kas tanklad ostavad teadlikult kütust petturitelt ja milline on nende teadlikkuse aste, on juba iseasi. Me oleme kutsunud kõik kütusekäitlejad ka laua taha ja öelnud, et paljuski saate ise reguleerida olukorda. Kui sulle tullakse pakkuma oluliselt odavamat kütust nii-öelda ühemehefirmalt või mingilt kodanikult, kes iga kuu vahetab firmat, siis see on sinu koht valida. Alati ei saa olla määravaks hind,“ rääkis Veermäe paar kuud tagasi toimunud kohtumisel. Veermäe lisas, et odavamalt ostmine kui selline ei ole probleem, aga sel juhul tuleb osta usaldusväärselt müüjalt, kes klientide võitmiseks müüb ajutiselt näiteks kahjumiga, mitte ei teeni tulu maksupettusega.
Olerexi juhi Schasmini sõnul on ei ole võimalik panna paika piiri, kustmaalt on kütus kahtlaselt odav. "Oletame, et ma siiski tõmban enda jaoks piiri, kustmaalt ma odavamalt ei osta. Aga kas me siis kõik suuremad kütuseärimehed saame laua taga kokku ja kartelli korras kehtestame hankijatele hinna alampiiri?“ küsis ta retooriliselt. Olerexi pressiesindaja toonitas korduvalt, et hinnavahed, mille piires Olerex on kütust ostnud, pole olnud kahtlust tekitavalt suured.

Seotud lood

Uudised
  • 04.02.11, 08:11
Kütusefirmad: pettureile 100 000eurost suurem tagatis
Suured kütusefirmad peavad riigi püüdu maksupetturitest 100 000eurose (1,56 miljonit krooni) tagatisnõudega lahti saada kasutuks ja on veendunud, et neilt, kel tekib maksukohustus ehk kes lasevad kütuse tarbimisse, tuleb nõuda kümme korda suuremat tagatist.
Uudised
  • 04.02.11, 07:57
"Pesumasinad" pesevad kütuse käibemaksust puhtaks
Kuritegeliku taustaga ärimehed, odavalt kokku ostetud ja tankistidega mehitatud firmad, paar-kolm kuud skeemitamist ning mõnesaja tuhande eurone maksuvõlg riigile – nii võib iseloomustada Eesti kütuseturul tegutsevaid seltskondi, keda nimetatakse pesumasinateks, kuna osavate skeemide abil toimetatakse käibemaksust "puhastatud kütus tarbimisse ja võlad jäetakse tühjadesse kehadesse.
Uudised
  • 04.02.11, 08:00
Skeem: vaata, kuidas kütuselt makse maha pestakse
Riigil jääb kütuseturul maksupettuste tõttu aastas saamata umbes 700 mln krooni. Äripäev toob ära levinud skeemi, kuidas riigilt käibemaksu välja petetakse.
  • ST
Sisuturundus
  • 01.10.24, 11:27
Autoliising on minevik: kuidas saada ettevõtte autokulud kontrolli alla
Ettevõtte äritegevuseks vajalikud sõidukid soetatakse enamasti liisinguga, mida finantseerib üldjuhul pank. Sellega kaasnevad sõidukite korralised hooldused, rehvivahetused ja kindlustusjuhtumite puhul ka hulganisti asjaajamist. Selline sõidukipargi haldamise viis on ettevõtte jaoks märkimisväärse ajakuluga, eriti kui sõidukeid on rohkem.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele