Suured kütusefirmad peavad riigi püüdu maksupetturitest 100 000eurose (1,56 miljonit krooni) tagatisnõudega lahti saada kasutuks ja on veendunud, et neilt, kel tekib maksukohustus ehk kes lasevad kütuse tarbimisse, tuleb nõuda kümme korda suuremat tagatist.
Riigikogus ootab teist lugemist seaduseelnõu, millega alates 1. aprillist hakatakse nõudma 100 000 euro suurust käibemaksutagatist kõigilt kütuse müügiga tegelevatelt firmadelt.
"Meie arvamus on, et need pettused ulatuvad ikkagi 10-15 miljoni krooni kanti ühe keha kohta," räägib Statoili ärikliendiosakonna juht Raimo Vahtrik. Sama meelt on ka teised suured kütusefirmad, kes tegid ettepaneku miljonieurose ehk riigi pakutust kümme korda suurema tagatise nõudmiseks neilt kütusemüüjatelt, kel tekib käibemaksu kohustus ehk kes müüvad kütuse aktsiisilaost välja – lasevad tarbimisse.
"Tagatised on võimalik äriplaani sisse kirjutada ja pettustega teenitav kasu on ikka mitu korda suurem kui tagatis. Tarbimisse lubajal peaks olema miljoni euro suurune tagatisnõue," on ka Neste Eesti juht Ivar Kohv veendunud.
"Minule isiklikult tundub, et kui riik ei taha midagi maksupettuste vastu teha, siis milleks mulle selle riigi passi vaja on? Plaanitav tagatisnõue on liiga väike, see ei aita mitte midagi!" on ASi Alexela Terminal üks omanikest ja juht Heiti Hääl kuri.
Maksuamet on suurte kütusemüüjate arvamusest teadlik, kuid ei nõustu nende kriitikaga. "Arvestada tuleb ka petturite investeeringuid. Näiteks see 45 mln eurot (700 miln krooni), mis riigil jääb aastas käibemaksu saamata kütusemüüjatelt, pole nende puhas tulu. Nad peavad ka investeerima, kurjategijatel on ka omamoodi… taristu,“ räägib Maksu- ja tolliameti peadirektori asetäitja kt Egon Veermäe.
Ta jätkab, et ühelegi riiulifirmale pank vaevalt garantiid annab, nii et petturitel tuleb endil see raha leida. "Käendus peab olema meile ka aktsepteeritav ja reaalne, see peaks välistama, et üks tankist käendab teist," selgitab Veermäe. Tema sõnul on ka kuritegelikult maailmal aeg-ajalt raha väga vähe. Et toime panna kuritegusid, võõrandatakse oma vallasvara ja kui vahele kukutakse, ollakse ka sellest varast ilma.
Maksuametil on ka praegu õigus kütusemüüjatelt tagatist nõuda, ent olukorra kurioossust näitab see, et mullu kevad-suvel esitatud 154 tagatisnõudest täideti ainult 6.
Kuidas 100 000eurone tagatisnõue kütuseturu maksupettustele mõjub, näitab aeg. Kütuseringkondades aga räägitakse juba uutest petuskeemidest, millega tagatiste kiuste tulusalt riiki petta.
Seotud lood
Ütle, kes on sinu äripartner ja ma ütlen, kes oled sa ise – kui lähtuda sellisest põhimõttest, võib nii mõnelgi lugupeetud kütuseärimehel piinlik hakata. Põhjus punastada on jaeketil Olerex, kelle tarnijate hulgast paistab Äripäeva käsutuses oleva lühikese perioodi tehingutes silma mitu maksupetturitele iseloomuliku käitumisega tarnijat.
Täna läheb Riigikogus kolmandal lugemisel lõpphääletusele vedelkütuse seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, millega seatakse kütuse müüjaile tagatist kütuse tarbimisse lubamisel üks miljon eurot ja juba tarbimisse lubatud kütuse puhul 100 tuhat eurot.
Kuritegeliku taustaga ärimehed, odavalt kokku ostetud ja tankistidega mehitatud firmad, paar-kolm kuud skeemitamist ning mõnesaja tuhande eurone maksuvõlg riigile – nii võib iseloomustada Eesti kütuseturul tegutsevaid seltskondi, keda nimetatakse pesumasinateks, kuna osavate skeemide abil toimetatakse käibemaksust "puhastatud kütus tarbimisse ja võlad jäetakse tühjadesse kehadesse.
Riigil jääb kütuseturul maksupettuste tõttu aastas saamata umbes 700 mln krooni. Äripäev toob ära levinud skeemi, kuidas riigilt käibemaksu välja petetakse.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.