Riigil jääb kütuseturul maksupettuste tõttu aastas saamata umbes 700 mln krooni. Äripäev toob ära levinud skeemi, kuidas riigilt käibemaksu välja petetakse.
1. Ettevõtja A ostab Eestis aktsiisilaos kütust ettevõtjalt B.
2. Ettevõtja A nimel lubatakse kütus aktsiisilaost välja vabasse ringlusse ehk temal tekib käibemaksukohustus (kuni aktsiisilaost väljumiseni on tehingud käibemaksuvabad). Aktsiisimaksu tasub ettevõtja A ära, sest muidu poleks võimalik kütust aktsiisilaost väljastada.
3. Ettevõtja A, soetanud kütuse aktsiisilaos käibemaksuvabalt (0% määr aktsiislao siseselt), väljastab pärast kütuse müümist aktsiisilaost välja käibemaksuga arve ettevõtjale C.
4. Ettevõtja A jätab järgmise kuu 20. kuupäevaks käibemaksudeklaratsiooni esitamata või esitab deklaratsiooni õigeaegselt, kuid jätab deklareeritud summa tasumata.
5. Maksuamet reageerib deklaratsiooni esitamata jätmisele või käibemaksu mittetasumisele umbes paar kuud pärast pettuse toimumist, kuid selleks ajaks on ettevõte A oma tegevuse lõpetanud ja firma on sageli liikunud tankistide kätte. Riigil jääb käibemaks saamata, kuna ettevõte A ja tema juhatuse liikmed on varatud.
6. Maksupettuse skeemis luuakse ettevõtte A asemele järgmine "keha" ja skeem algab otsast peale. Kirjeldatud skeemis võib ettevõtja C olla heauskne ostja, aga ka petuskeemi osaline, kui ta on teadlik müüja kavatsusest maksudest kõrvale hiilida. Maksupettusele viitab reeglina suurtest maaletoojatest soodsam hind.
7. Skeemis võib olla lülisid rohkem, näiteks võib aktsiisilaos A ja B vahel ning samuti aktsiisilaost väljapool B ja C vahel olla olla veel firmasid, kellega tehinguid tehakse, et kütuse liikumise kaardistamine võimalikult segaseks muuta.
Seotud lood
Suured kütusefirmad peavad riigi püüdu maksupetturitest 100 000eurose (1,56 miljonit krooni) tagatisnõudega lahti saada kasutuks ja on veendunud, et neilt, kel tekib maksukohustus ehk kes lasevad kütuse tarbimisse, tuleb nõuda kümme korda suuremat tagatist.
Ütle, kes on sinu äripartner ja ma ütlen, kes oled sa ise – kui lähtuda sellisest põhimõttest, võib nii mõnelgi lugupeetud kütuseärimehel piinlik hakata. Põhjus punastada on jaeketil Olerex, kelle tarnijate hulgast paistab Äripäeva käsutuses oleva lühikese perioodi tehingutes silma mitu maksupetturitele iseloomuliku käitumisega tarnijat.
Täna läheb Riigikogus kolmandal lugemisel lõpphääletusele vedelkütuse seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, millega seatakse kütuse müüjaile tagatist kütuse tarbimisse lubamisel üks miljon eurot ja juba tarbimisse lubatud kütuse puhul 100 tuhat eurot.
Kuritegeliku taustaga ärimehed, odavalt kokku ostetud ja tankistidega mehitatud firmad, paar-kolm kuud skeemitamist ning mõnesaja tuhande eurone maksuvõlg riigile – nii võib iseloomustada Eesti kütuseturul tegutsevaid seltskondi, keda nimetatakse pesumasinateks, kuna osavate skeemide abil toimetatakse käibemaksust "puhastatud kütus tarbimisse ja võlad jäetakse tühjadesse kehadesse.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.