Pistikhübriidid ja elektriautod: FCO mõttes juba konkurentsivõimelised
Kuigi elektriauto või pistikhübriidi soetusmaksumus võib olla tavakütusel sõidukist kõrgem, tasandavad kulud end FCO perspektiivist sageli kiiresti. Registreerimis- ja aastamaksu eelised, väiksem kütusekulu ja kõrgem järelturu väärtus toovad pikaajaliselt selge kasu.
Kurs toob välja, et pistikhübriidi puhul võib hinnavahe tavalise hübriidiga võrreldes küll olla 4000–5000 eurot, aga: „Registreerimismaks, aastamaks ja kütusekulu sääst teevad selle vahe tasa. Ja kui auto hiljem maha müüd, on ka järelturu väärtus kõrgem. See, mis kütuselt säästad, on puhas boonus,“ lisas Kurs. Eriti oluline on arvestada, et pistikuga autod eeldavad laadimist pigem erataristust – näiteks töökohas või kodus. Avaliku laadimise kasutamine muudab kogu FCO pildi kallimaks.
Pikaajaline või lühiajaline lahendus? Mõlemal on oma roll
Enamik ettevõtteid kasutab pikaajalist liisingut või täisteenusrenti, ent vahel võib vaja minna paindlikumat lahendust – näiteks hooajaliseks tööjõuks, projektipõhiselt või asendusautona.
Sellisel juhul võib
lühiajaline autorent olla ettevõtte jaoks kulutõhus ja riskivaba lahendus, eriti kui puudub vajadus kogu FCO tsükli haldamiseks. Oluline on mõista, et ka lühirendi puhul tuleks arvestada mitte ainult päevahinda, vaid ka seda, mida see hind sisaldab: hooldus, kindlustus, rehvivahetus jms.
ESG, järelturg ja partneri ootused
Rohepööre ei ole ainult sisemine otsus – see mõjutab üha enam ka ärisuhteid. Suuremad rahvusvahelised kliendid eeldavad ESG ( Environmental, Social, Governance ) strateegia olemasolu ka tarnijatelt ja partneritelt. Keskkonnasõbralik autopark on siin selge signaal.
Lisaks mõjutavad tänased otsused homme ka järelturgu. Kurs tõi välja, et järelturu ostja küsib juba esimese asjana, kui kõrged on registreerimis- ja aastamaksud: „Ka ostja vaatab FCO-d – ta ei taha osta autot, mille pidamiskulu on ebamõistlik. Ja kui autol on kõrge maks, jääb ostjate ring väiksemaks.“
Kuidas siis otsustada?
Ost, liising, täisteenusrent, hübriid, elektri- või diiselauto? Parimat vastust ei anna ükski tabel, vaid just ettevõtte vajadus ja võimekus kogu omamiskulu juhtida. Täisteenusrent pakub selgust: kuu maksesse on tavaliselt kaasatud kõik põhilised kulud (hooldus, rehvid, kindlustus, vahetusauto). See on eriti kasulik kiiresti muutuvates oludes, kus regulatsioonid ja tehnoloogia võivad ootamatult muuta auto järelturuväärtust või pidamiskulu.
Samal ajal võib ettevõte, kellel on aega ja oskust ise haldada sõidukipargi remondi-, vahetus- ja väärtuse riske, eelistada liisingut või ostu. Siiski peaks ka nemad hindama FCO-t mitte tagantjärele, vaid juba otsuse tegemise hetkel.