• ST
  • 22.04.25, 14:44

Kas ettevõtte autopark töötab sinu kasuks või vastu?

Auto soetamisel või liisimisel on lihtne takerduda ühte numbrisse – ostuhinda. Ent tegelik kulu ei piirdu kaugeltki sellega, mida näed esmasel arvel. Kütus, hooldused, kindlustus, rehvid, väärtuse langus, maksud ja järelturu atraktiivsus loovad kogumõju, mis avaldab ettevõtte rahavoole märkimisväärset mõju. Just seetõttu on oluline hinnata sõiduki omamise kogukulu ehk „Full Cost of Ownership“ (FCO)– tervikpilti, mis kajastab kogu elutsükli kulusid.
Mobire Eesti tegevjuht Marek Kurs
  • Mobire Eesti tegevjuht Marek Kurs
FCO on märksõna, mida mõistavad kõik suured autopargihaldurid, ent see on aktuaalne ka väiksemate ettevõtete jaoks. Uued regulatsioonid, muutuvad maksupoliitikad ja tehnoloogia kiire areng sunnivad tegema kaalutletud otsuseid – mitte ainult auto tüübi, vaid kogu rahalise mõju osas.

Karmistuvad regulatsioonid ja kallinev kütus muudavad mängureegleid

Üleeuroopalised CO₂-heite vähendamise eesmärgid ja Eestis kehtestatud automaks (registreerimis- ja aastamaks) muudavad auto pidamise kallimaks. Lisaks on autotootjad teatanud, et uus Euro 7 standard tõstab uute sõidukite hindu keskmiselt 2000 euro võrra.
Mobire Eesti tegevjuht Marek Kurs rõhutas Äripäeva raadiosaates, et sellises keskkonnas muutub FCO mõõtmine olulisemaks kui kunagi varem: „Me räägime kogu kulust, mitte ainult sisseostust. Sisened, väljud ja kõik, mis sinna vahele jääb – see ongi FCO. Täisteenusrendi puhul tead sa ette, kui palju maksad, ja millal see kulu lõpeb. See on selge eelis.“

Pistikhübriidid ja elektriautod: FCO mõttes juba konkurentsivõimelised

Kuigi elektriauto või pistikhübriidi soetusmaksumus võib olla tavakütusel sõidukist kõrgem, tasandavad kulud end FCO perspektiivist sageli kiiresti. Registreerimis- ja aastamaksu eelised, väiksem kütusekulu ja kõrgem järelturu väärtus toovad pikaajaliselt selge kasu.
Kurs toob välja, et pistikhübriidi puhul võib hinnavahe tavalise hübriidiga võrreldes küll olla 4000–5000 eurot, aga: „Registreerimismaks, aastamaks ja kütusekulu sääst teevad selle vahe tasa. Ja kui auto hiljem maha müüd, on ka järelturu väärtus kõrgem. See, mis kütuselt säästad, on puhas boonus,“ lisas Kurs. Eriti oluline on arvestada, et pistikuga autod eeldavad laadimist pigem erataristust – näiteks töökohas või kodus. Avaliku laadimise kasutamine muudab kogu FCO pildi kallimaks.

Pikaajaline või lühiajaline lahendus? Mõlemal on oma roll

Enamik ettevõtteid kasutab pikaajalist liisingut või täisteenusrenti, ent vahel võib vaja minna paindlikumat lahendust – näiteks hooajaliseks tööjõuks, projektipõhiselt või asendusautona.
Sellisel juhul võib lühiajaline autorent olla ettevõtte jaoks kulutõhus ja riskivaba lahendus, eriti kui puudub vajadus kogu FCO tsükli haldamiseks. Oluline on mõista, et ka lühirendi puhul tuleks arvestada mitte ainult päevahinda, vaid ka seda, mida see hind sisaldab: hooldus, kindlustus, rehvivahetus jms.

ESG, järelturg ja partneri ootused

Rohepööre ei ole ainult sisemine otsus – see mõjutab üha enam ka ärisuhteid. Suuremad rahvusvahelised kliendid eeldavad ESG ( Environmental, Social, Governance ) strateegia olemasolu ka tarnijatelt ja partneritelt. Keskkonnasõbralik autopark on siin selge signaal.
Lisaks mõjutavad tänased otsused homme ka järelturgu. Kurs tõi välja, et järelturu ostja küsib juba esimese asjana, kui kõrged on registreerimis- ja aastamaksud: „Ka ostja vaatab FCO-d – ta ei taha osta autot, mille pidamiskulu on ebamõistlik. Ja kui autol on kõrge maks, jääb ostjate ring väiksemaks.“

Kuidas siis otsustada?

Ost, liising, täisteenusrent, hübriid, elektri- või diiselauto? Parimat vastust ei anna ükski tabel, vaid just ettevõtte vajadus ja võimekus kogu omamiskulu juhtida. Täisteenusrent pakub selgust: kuu maksesse on tavaliselt kaasatud kõik põhilised kulud (hooldus, rehvid, kindlustus, vahetusauto). See on eriti kasulik kiiresti muutuvates oludes, kus regulatsioonid ja tehnoloogia võivad ootamatult muuta auto järelturuväärtust või pidamiskulu.
Samal ajal võib ettevõte, kellel on aega ja oskust ise haldada sõidukipargi remondi-, vahetus- ja väärtuse riske, eelistada liisingut või ostu. Siiski peaks ka nemad hindama FCO-t mitte tagantjärele, vaid juba otsuse tegemise hetkel.

Kasum ei ole see, mis jääb pärast ostu, vaid pärast kasutust

FCO ( Full Cost of Ownership ) ei ole lihtsalt teoreetiline kontseptsioon. See on praktiline tööriist, mis aitab ettevõttel teha säästlikumaid, läbimõeldumaid ja keskkonnasõbralikumaid otsuseid. Olgu see pikaajaline täisteenusrent või lühiajaline autorent – iga valik tuleb teha kogukulu vaates, mitte ainult hinnasildi järgi.
Koos asjatundjatega on võimalik leida ettevõtte jaoks mõistlik ja läbimõeldud lahendus. Anna sellest teada SIIN
Kuula uut saadet. Saadet juhib Lauri Toomsalu.
Sõidukite jalajälg: kas ettevõtte autopark töötab sinu kasuks või vastu?
00:00

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.04.25, 17:41
Milliseid digivahendeid ja keskkonnasäästlikke lahendusi vajab kaasaegne autopark?
Euroopa transpordisektor seisab silmitsi suurte väljakutsetega, mis on seotud rangemate regulatsioonide ja kasvava vajadusega keskkonnasõbralikkuse järele. UTA Edenred pakub lahendusi, mis aitavad autoparkidel paremini toime tulla nii digitaalse halduse kui ka kütusekulu optimeerimisega.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele