Estonian Air saatis saarlaste avalikule pöördumisele vastulause, milles kummutab mitu asjaolu.
Estonian Airi presidendi ja juhatuse esimehe Andrus Aljase nime kandev vastus tuli järgmine:
"Estonian Air sõlmis liiniveolepingu Saare Maavalitsusega Kuressaare ja Tallinna vahelise lennuliikluse teenindamiseks 2008. aasta sügisel. Lepingu sõlmimisele eelnes avatud riigihanke protsess. Tahan siinkohal rõhutada, et kogu lepinguperioodi jooksul on Estonian Air kindlalt järginud sõlmitud lepingut ning käitunud vastavalt lubatule.
Enamgi veel, lepingu sõlmimisest alates oleme me heas koostöös Saare Maavalitsusega korrigeerinud pakutud lennugraafikut, muutes lennuaegu saarlastele vastuvõetavamaks. Vaadatud on üle hinnapoliitika, muutes meie hinnad vastavalt algses pakkumises toodule ligi kaks korda odavamaks ning lisatud on ainult kommertsalustel (ilma dotatsioonita) lende, milliseid Estonian Air opereerib kahjumlikult. Ikka kõik selleks, et Eesti oma lennufirmana pakkuda saarlastele suurepärast teenust.
Oleme nõus, et usaldusväärne, võimalikult tihe ja hinnalt vastuvõetav lennuühendus mandriga on oluliseks Saaremaa arengut mõjutavaks teguriks ning saame aru, et saarlastele on see väga oluline. Nagu öeldud on ka Tallinna-Kuressaare liin Estonian Airile igal juhul oluline ning meil on südamest kahju, et saarlased hoolimata meie pingutustest sellega rahul ei ole. Eesti on meie koduturg ning siinse kliendi rahulolu esmatähtis.
Juunis oli meil kohtumine asjaosalistega Saaremaal, mille käigus tunnistasime saarlastele, et oleme teatud perioodidel olnud ebastabiilsed – vabandasime ja pakkusime välja omapoolsed lahendused olukorra parandamiseks. Selle kohtumise jooksul leppisime ka kokku, et tuleme uuesti kokku ja hindame vahepeal toimunut augusti lõpus või septembri alguses. Meie omalt poolt oleme toiminud vastavalt kokkulepitule – alates juuni algusest ei ole ära jäänud ühtegi lendu, ette on võetud mitmeid meetmeid reisijate informeerimise ja teenindamise parandamiseks. Täpselt nagu me saarlastega kokku leppisime. Selles mõttes on saabunud avalik kiri Estonian Airi jaoks pisut ootamatu.
Kahjuks sisaldab ka Teie pöördumine mõningaid mitte päris korrektseid väiteid, mida soovime siinkohal korrigeerida:
Estonian Air müüb igale lennule vähemalt 15 kohta hinnaga 252 EEK-i; Aviesiga sõlmitud liiniveoleping oli 15kohalisele lennukile, kusjuures piletihind oli neil meie andmetel 315 EEK. Suurema nõudlusega ja kommertsalustel toimuvatel lendudel kasutame aga ülejäänud kohtade osas tulude juhtimist vastavalt nõudluse dünaamikale, kus pileti hind on hilisematele broneerijatele kallim – nagu see toimub kõikidel meie lendudel ning mis sai sellisel kujul kokku lepitud ka liiniveolepingus.
Lendude toimumise statistikast on pikemalt Estonian Airi blogis (
http://blog.estonian-air.ee/statistikast-tallinna-kuressaare-liinil), lühidalt: enamik tühistusi on tingitud ilmaoludest ja lendude toimumise protsent on aastate jooksul olnud enam-vähem samal tasemel nii Aviesi kui ka Estonian Airi ajal. Kahtlemata saab alati paremini ning me töötame jätkuvalt oma lennukite töökindluse tõstmise kallal, suurendame kohapeal saadaolevate varuosade hulka ning lisame opereerimise paindlikkust. Loodetavasti paraneb ka Kuressaare lennuvälja navigatsioonivarustuse tase, mis vähendab ilmast tulenevaid kõrvalekaldeid lennuliikluses. Selle paranemist on nüüd meile lubatud pidevalt alates lepingu sõlmimisest 2008. aastal, aga me tahaksime lisaks lubadustele näha ka konkreetseid tegusid.
Sealjuures tuleb rõhutada, et dotatsiooni tühistatud lendude pealt Estonian Airile ei maksta ning buss tellitakse Estonian Airi kulul ka sellisel juhul, kui tühistamise põhjuseks on ilm. Meie jaoks on tegemist olulise lisakuluga ja eelmise vedaja puhul sellist võimalust ei pakutud.
Kindlasti ei pea ka paika reisijate arvu vähenemine liinil. Tallinna Lennujaama ametlik statistika näitab, et reisijate arv Tallinna-Kuressaare liinil on kasvanud ja saavutas 2009. aastal dekaadi kõrgeima taseme:
1999 - 1614 reisijat2000 - 1371 reisijat2001 - 842 reisijat2002 - 6148 reisijat2003 - 6707 reisijat2004 - 8447 reisijat2005 - 11689 reisijat2006 - 10969 reisijat2007 - 10681 reisijat2008 - 11688 reisijat2009 - 13443 reisijat
Mis puudutab viimase aja väidetavat reisijate usalduse langust siis sellele vastuseks ainult üks fakt. Käesoleva aasta juunikuu oli Tallinna-Kuressaare liini ajaloo parim juuni, kui vedasime üle 1400 reisija (alates 1997. aastast pole kunagi juunis rohkem veetud, varasema aja kohta puuduvad meil lihtsalt andmed).
Kindlasti on saarlastele oluline võimalikult tihe lennuühendus ning ideaalis võiks see tõesti toimuda 7 päeva nädalas ja kaks korda päevas. Teiselt poolt ei toeta nõudlus nii tihedat lendamist 33-kohalise lennukiga, mis muudab selle ebamõistlikult kalliks. Seega oleme koostöös Saare Maavalitsusega jõudnud lennugraafikuni, mis on maksimaalselt kliendisõbralik ja samal ajal ka majanduslikult otstarbekas. Nõudluse arenedes ei välista me ka lennugraafiku tihendamist, aga hetke lennuturu arenguprognoose arvestades me selle kohta konkreetseid lubadusi veel anda ei saa. Põhimõtteliselt oleme me valmis ka läbirääkimisteks Saare Maavalitsusega olemasoleva liiniveolepingu muutmiseks suunas, kus osadel madalama nõudlusega päevadel asendada Estonian Airi lennuk mõne muu firma väiksema lennukiga.
Kinnitan Teile, et Estonian Air on jätkuvalt huvitatud dialoogist, mille raames kohtusime Teiega viimati juunis ning leppisime järgmise kohtumise augustiks, eesmärgiga teha sisulist koostööd ning leida reaalseid ja toimivaid lahendusi Tallinna ja Kuressaare vahelise lennuliikluse arendamiseks.
Lugupidamisega,
Andrus Aljas
AS-i Estonian Air president ja juhatuse esimees"
Seotud lood
Saaremaa transpordikorralduse survegrupp, MTÜ Saaremaa Ettevõtjate Liit ja SA Saaremaa Turism tegid majandus- ja kommunikatsiooniministrile, Saare maavanemale ja Estonian Airile avaliku ja lahendust pakkuva kaebekirja.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.