Uuest aastast peab Euroopa Liidu reeglite järgi olema kõik rahvusvahelisi vedusid tegevad veokid ja bussid olema vastutatud nutikate sõidumeerikutega. Suuremad riigid survestasid seda tähtaega edasi lükkama, kuid tulutult. Küll aga pakkus Euroopa komisjon koos liikmesriikidega välja omapoolse kompromissi.
- Nutimeerikute puudumist suudab politsei küll juba distantsilt tuvastada, kuid esialgu piirdutakse vaid hoiatusega. Foto: polizei.nrw
Alates 1. jaanuarist 2025 rakendatakse nõuet, et sõidukid, mis on praegu varustatud analoog- või mitte-nutika digitaalse sõidumeerikuga ja tegutsevad liikmesriikides, mis ei ole nende registreerimisjärgne koduriik, tuleb varustada Smart-2 nutika sõidumeerikuga.
Riigid, kus transpordiettevõtete osakaal suur (Rumeenia, Poola jmt), survestasid komisjoni seda tähtraega edasi lükkama, kuna läinud aasta lõpus olid paigaldajate juures väga suured järjekorrad ning ka vajalikke seadmeid nappis.
Pärast arutelusid Euroopa komisjonis jõuti
liikmesriikide vahel konsensusele anda kahekuuline üleminekuperiood sõidukitele, mis tegutsevad väljaspool oma koduriiki ja on varustatud analoog- või mitte-nutika digitaalse sõidumeerikuga.
Kehtima jäi nõue varustada need sõidukid Smart-2 nutika sõidumeerikuga hiljemalt 31. detsembriks 2024, kuid kuni 28. veebruarini 2025 keskendub järelevalve kohustuse täitmise teavitamisele, mitte kohapeal trahvide või karistuste rakendamisele.
Ühtlasi kutsus Euroopa Komisjoni liikuvuse ja transpordi peadirektoraat liikmesriike üles jagama nendega teavet riikliku lähenemisviisi kohta selle põhimõtte rakendamisel, samuti teavitamise viisidest, kuidas on vedajaid nõudest teavitatud.
Eesti osas on vastava ametkonnana määruses välja toodud kliimaministeerium, kes eelmisel aastal saatis vedajatele küll vastava meeldetuletuse, kuid ministeeriumi veebilehel ei ole Smart-2 teemal võimalik mitte midagi leida. Ehkki just selliste meetmete vajadust rõhutab komisjon ka oma määruses.
Eesti sõidumeerikute paigaldamisega tegeleva OÜ Digimeerik juht Siim Truusalu tunnistas, et ehkki Eestis ei ole olukord nii hull kui eelpool mainitud riikides, siis ikka selgub, et ka meil on ettevõtjaid, kes kas ei tea sellest kohustusest midagi või arvavad, et ega sellega nüüd nii kiiret ka pole.
Siim Truusalu räägib sõidumeerikute teemadel pikemalt 29. jaanuaril toimuval Autovedajate Aastakonverentsil.
Tutvu programmiga ja pane end kirja
SIIN!Kaks kuud on tema sõnul aga väga lühike aeg, lisaks on juba järjekorras esimese põlvkonna Smart-1 nutika sõidumeerikuga varustatud veokid, millel tuleb samuti sõidumeerik hiljemalt 20. augustiks Smart-2 vastu ümber vahetada.
Edasi algab juba töö üle 2,5-tonniste kaubikutega, millel peab rahvusvahelisi vedusid tehes olema Smart-2 meerik peal alates järgmise aasta 1. juulist.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Alates uuest aastast peavad olema kõik rahvusvahelisi vedusid tegevad veokid ja bussid olema varustatud uute nutikate sõidumeerikutega. Kui Eestis jääb õigeks ajaks välja vahetamata pigem tühine arv meerikuid, siis suurtes riikides ähvardab see saada tõsiseks probleemiks ja hirmud Euroopa tarneahelahäirete ees on asjakohased.
Äriregistri andmetel omandas Digimeerik OÜ aprilli lõpus 30 aastat sõidumeerikute ja muude veokite lisaseadmetega tegeleva ettevõtte Parkli HL. Tehinguga kaasnes ka osaluste muutus Digimeerikus endas.
Nutimeerikute aeglane väljavahetamine ähvardab kaasa tuua olukorra kus aasta lõpus ei jõua paigaldajad kogu massi ära teenindada isegi kui nad 24/7 tööd peaks tegema ja nii mõnigi veok võib 2025 jaanuaris seisma jääda. Pingutada aga tasub, sest lõpptulemusena peaks nutimeerikud aitama veondusturul korra majja lüüa.
Euroopa transpordiettevõtted seisavad silmitsi potentsiaalse kriisiga, kuna läheneb tähtaeg vananenud sõidumeerikute asendamiseks. Hinnanguliselt on neid siiani välja vahetatud vaid kümmekond protsenti, sama seis on Eestis.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.