Eesti majanduses oodatakse lähematel aastatel kerget langust või vähemalt kiire tõusu lõppu ning Amservi üks omanik Raivo Kütt räägib intervjuus, kuidas nad on selleks valmistunud. Samuti tuleb juttu, kuidas on automüügifirmadel tulnud muutuda ja mis saab edasi.
- Amserv Grupp juhatuse esimees Raivo Kütt Foto: LIIS TREIMANN
Aasta on alanud autoturul hüplikult. Esimeses kvartalis räägiti müüginumbrite langusest ja ennustati, et negatiivne seis kandub edasi ka järgmistesse kvartalitesse. Samas teise kvartali tulemused seda ei näita.
Tegelikult on olukord juba teist aastat üpris stabiilne, väikese tõusuga. Selle aasta esimesed kolm kuud olime miinuses, kuid viimased kaks kuud oleme olnud plussis. Kuue kuu seisuga oleme võrreldes eelmise aastaga 1,8 protsendiga miinuses. Eelmine aasta lõppes 3,6protsendise tõusuga. Seda ei saa pidada halvaks, kuid seda ei saa ka eeskujuks võtta.
Sellegipoolest räägivad majandusprognoosid, et järgmise kahe aasta jooksul näeme majanduse mõningast jahtumist. Kas te olete end kuidagi selleks ette valmistanud?
Jah, oleme küll. Oleme üle vaadanud enda strateegia ja vähemalt Amservis on see olnud väga pikaajaline protsess. Kui me kunagi võtsime eesmärgiks olla autokaubamaja, sest seda tingis ja toetas Euroopa suund autokaubamajade poole, siis toimus järsk murrang. Autotootjad saavutasid oma ja autokaubamajade mõiste on turult kadunud. Automüük on konservatiivne äri. Tulles olmeelektroonika maailma, siis sa ei kujuta ette, et sa pead minema Philipsi poodi Philipsi tooteid vaatama ja eraldi külastama Sony poodi, et Sony tehnikat vaadata. Sa lähed lihtsalt suurde elektroonikapoodi ja valid endale sobiva toote välja. Autokaubanduses me seda ei näe. Kui mõnes esinduses müüakse palju marke, ei tähenda seda, et see on soov, vaid pigem on see vanade aegade tulemus.
Raivo Kütt astub üles konverentsil "Äriplaan 2020". Lisaks temale tulevad lavale Priit Põldoja, Katre Kõvask, Markus Villig, Jüri Ratas, Neinar Seli, Fjodor Berman ja paljud teised.
Vaata kava siit.Sellest tulenes Amservi strateegiline otsus Ascar maha müüa?
Just. Võtsime vastu otsuse keskenduda Toyotale ja Lexusele. See otsus tuli kergelt, sest tegemist on selge turuliidriga, millel on väga lai nomenklatuur, kes haldab sisuliselt kõiki tarbjagruppe. Seetõttu tunneme end ees ootava jahtumise ees kindlamalt. Kuigi me just rääkisime – on juba tänanegi turg tegelikult jahtunud. Praegune miinus üks näitab seda, et me aasta lõpus pluss kümneni ei jõua. Eks see tulemus nulli ja pluss kolme vahele jääb. Euroopa autoturul on müüginumbrid langenud võrreldes mullusega kaks protsenti.
Kas saan õigesti aru, et enne ebastabiilset aega on mõistlik keskenduda ühele brändile ehk saada müra maha ja panna rõhk kõige jätkusuutlikumale?
See on meie strateegia, jah. Müra on päris tabav ütlus, sest ka meil oli siin mingil ajal lausa kuus brändi. Kõik maaletoojad ja tootjad soovisid võrdseid tingimusi ning ka praegused nõuded on sellised, et kui sul on majas mitmed brändid, siis sa ei saa teha klassikalist majandamist. Sa ei saa näiteks panna ühte müügijuhti kahe brändi peale. Sul peavad olema eraldi müügimeeskonnad. Tagatuba ehk hooldust saad sa küll laiendada, kuid see tähendab meeletult kulutusi.
Kas auto on praegu luksus- või tarbeese?
Meil pole reaalselt võimalik ilma autota hakkama saada. Isegi Tallinna tingimustes. Elad Pirital, aga töötad Laagris. Kuidas sa ühistranspordiga sinna lähed? Sa ei lähegi. Rääkimata maapiirkondadest, kus on auto ainus liikumisviis.
Maailmatrende vaadates tekitab muret, et nii nagu noortel inimestel pole kodus enam televiisorit, ei osta tänapäeva noored, edukad linnainimesed, endale autot, sest üha rohkem vaadatakse rendiautode poole. Tallinnas see väga levinud pole, aga see on kindlasti üks asi, mis hakkab autoostjate valikuid mõjutama. Kindlasti hakkab see muutma ka automüüjate ärimudelit.
Loe
Äripäeva intervjuust, mida arvab Raivo Kütt poliitikute praegustest otsustest ning mida ta arvab sellest, et Eesti on Euroopa autotururomula.
Seotud lood
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.