• 13.03.19, 11:15
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eestlased tutvustavad maailmale uudset lennujuhtimise lahendust

Lennuliiklusteeninduse AS (EANS) koostöös Cybernetica AS-iga osaleb esmakordselt maailma suurimal lennuliikluse korraldamise messil World ATM Congress 2019, et tutvustada Eestis väljatöötatud irdtorni lahendust, millega saab distantsilt juhtida lende mitmel lennuväljal korraga.
EANS ja Cybernetica esindus World ATM messil.
  • EANS ja Cybernetica esindus World ATM messil. Foto: Erakogu
„Irdtorn ehk kaugtorn (remote tower) on lähilennujuhtimise lahendus, mis võimaldab lendude juhtimiseks vajamineva visuaalse informatsiooni kuvada lennujuhile videosüsteemide vahendusel ehk lennujuhi töökoht ei pea asuma teenust vajava lennujaama vahetus läheduses. Lennujuhtimiseks vajalik visuaalne pilt võetakse vastu lennuväljal asuvate kaamerate kaudu ning edastatakse lennujuhtide panoraamekraanile,“ selgitas Lennuliiklusteeninduse AS (EANS) juhatuse liige Üllar Salumäe. Tema sõnul loob selline lähenemine võimaluse samaaegselt juhtida lende mitmel lennuväljal ja pakkuda kuluefektiivsemalt kõrge kvaliteediga ohutut teenust.
„Kuna World ATM Congress’il osalevad maailma juhtivad lennundusvaldkonna tootearendajad, eksperdid, sidusrühmad ja aeronavigatsiooniteenuste pakkujad, siis on antud mess ideaalne koht, kus lähemalt tutvustada meie irdtorni lahendusi ning selle võimalusi lennunduskogukonnale,“ selgitas Salumäe messil osalemise põhjust.
Eesmärgiks üks juhtiv irdtornikeskus
Irdtorni arendamist alustati 2016. aasta septembris eesmärgiga töötada välja Eesti turu vajadustest lähtuv lennujuhtimise lahendus. „Kuna Eestis on ainult üks suurem lennujaam ning neli regionaalset lennujaama, siis ei ole otstarbekas kasutada lendude juhtimiseks erinevaid süsteeme, vaid viia regionaallennuväljad üle ühtsele lennujuhtimissüsteemile, mille eelduseks on irdtorni lahenduse olemasolu,“ selgitas Salumäe. Kuigi maailmas on olemas ka teisi irdtorni lahendust pakkuvaid ettevõtted, oli majanduslikult soodsam luua vajaminev süsteem ise.
Cybernetica side- ja seiresüsteemide müügijuhi Martin Linki sõnul on kahe ettevõtte koostöös loodud irdtorni suurimaks eeliseks avatud arhitektuur (open architecture), mis tagab võimaluse kohandada irdtorni lahendust vastavalt konkreetse ettevõtte ja riigi vajadustele. „Lisaks on võimalik süsteemi integreerida erinevate teiste tarkvarasüsteemidega või kasutada lahendust oma spetsiifilise süsteemi väljatöötamise aluseks,“ sõnas Link.
Süsteemi arendustegevusse on kaasatud oma ala eksperdid nii lennunduse kui IT valdkonnast, et tagada süsteemi maksimaalne ohutus. „Arendamise käigus oleme katsetatud erinevaid kõrgtehnoloogilisi lahendusi ning nende sobivust igapäevastesse reaalsetesse lennujuhtimise olukordadesse, tagamaks seeläbi kõrgeima kvaliteedi ja lennuohutuse,“ lausu Link, kelle sõnul on hetkel käimas prototüübi arendus tooteks ning süsteemi sertifitseerimine.
Irdtornist multitorniks
EANSi ja Cybernetica eesmärgiks on arendada irdtorn välja multitorni lahenduseks, mis võimaldab juhtida mitme lennuvälja lennuliiklust ühest asukohast. „Riik on seadnud eesmärgiks viia lennuliiklusteenuste osutamine kõigil Eesti lennuväljadel EANS-i haldusalasse, mis tähendab seda, et peame suutma tagada lennuohutuse nii Tallinnas, Pärnus, Tartus, Kuressaares kui Kärdlas. Selle efektiivseks teostamiseks on ird- ja multitorni lahendus hädavajalik,“ selgitas Salumäe, nentides, et Euroopas on juhtivad irdtornide kasutajad Norra ja Rootsi, irdtornide kaudu kontrollitakse liiklust just väiksematel lennujaamadel. Lisaks aitaks uudne lennujuhtimise süsteem muuta regionaalsetel lennuväljadel tööjõu kasutamise (kulu)efektiivsemaks.
World ATM Congress on maailma suurim rahvusvaheline lennujuhtimise mess, mis toimub 12.-14. märtsil Hispaanias. Messist võtavad osa 136 riigi lennundusettevõtted ja -eksperdid.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.11.24, 22:54
Vastukaalutõstukid ‒ miks on tarvis ja mida valida?
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele