• 27.04.18, 11:05
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Norras hakkab tööle meeskonnata konteinerlaev

Norra ettevõtted Wilhelmsen ja Kongsberg otsustasid aprilli alguses asutada ühisettevõtte Massterly, mille eesmärgiks on panna aastal 2020 liinile maailma esimene täielikult autonoomne konteinerlaev.
Yara Birkeland
  • Yara Birkeland Foto: Yara International
Mõtteid tuua lisaks isejuhtivatele autodele turule ka isejuhtivad laevad, mõlgutatakse elektriautode lembeses Norras juba mõnda aega. Eriti aktiivne on selle idee eestvedamisel olnud Eestiski esindatud väetisetootja Yara International, kes muuhulgas toodab ka laevadele heitgaasipuhasteid.
Null-emissioon on väetisekonteinereid transportivale ettevõttele olnud läbi aegade eesmärk omaette, mistõttu võetigi koos kõrgtehnoloogiaettevõttega Kongsberg Grupp plaani töötada välja maailma esimene autonoomne konteinerlaev.  Laev, mis liiguks elektri jõul, ilma meeskonnata kaugjuhtimise teel.
PANE TÄHELE
YARA Birkeland
Pikkus: 79,5 m
Laius: 14,8 m
Mahutavus: 120 TEU
Tühimass: 3200 t
Normaalkiirus: 6 sõlme
Maksimaalne kiirus: 13 sõlme
Jõuallikad: elektrimootorid
Akude võimsus: 7-9 mWh
Muud faktid:
-          Laadimine ja tühjendamine toimub automaatselt elektriliste kraanade ja seadmete abil.
-          Laeval ei ole ballastitankereid, selleks kasutatakse akusid kui alalist ballasti.
-          Laev on varustatud automaatse sildumissüsteemiga ilma inimese sekkumiseta.
-          Ohutuse tagamiseks kavandatakse kolme juhtimiskeskust.
-          Yara Birkelandi logistiliste operatsioonide liidest hakatakse juhtima Herøya tegevuskeskuses.
Allikas: Yara International
Maanteelt merele 40 000 konteinerit aastas
Ettevõtte teatel oli nende eesmärgiks tuua maanteedelt ära 40 000 konteinerit aastas, mida muidu veaksid lämmastikoksiide õhku paiskavad diiselveokid. "Iga päev on meil vaja rohkem kui 100 diislikütusel töötavat veokit, et transportida oma tooteid Yara Porsgrunni tehasest Breviki ja Larviki sadamatesse," kommenteeris Yara president ja tegevjuht Svein Tore Holsether põhjuseid, miks selline idee sai ellu kutsutud.
"Selle uue isejuhtiva akupõhise konteinerlaeva abil liigutame transpordi maanteelt merre, vähendades seeläbi müra ja tolmuheitmeid, parandades samal ajal kohalike teede ohutust ning vähendades dilämmastikoksiidi ja CO2 heitkoguseid."
Ettevõtmisse 25 miljonit dollarit panustav Yara plaanibki panna isejuhtiva laeva käima esmalt Porsgrunnist Breviki ja Larviki sadamatesse, kui kogu programm aga edukalt õnnestub, ei välista ta liinide pikendamist Hollandist Brasiiliani. Viimase puhul mõistagi oleks juba hädavajalikud lisaenergiaallikad, kuid autonoomse juhtimise osas pole kaugemat tulevikku silmas pidades välistatud miski.  
Toimiv prototüüp on juba valmis
Kongsbergi ülesandeks sai välja töötada laeva akutehnoloogia, jõuülekande- ning juhtimissüsteemid, lisaks kogu kaugjuhtimise tehnoloogia. Norra projekteerimis- ja inseneribüroo Marin Teknikk töötas möödunud aastal välja laeva kuue meetri pikkuse mudeli, mis sai nimeks YARA Birkeland. Väikene alus kasutab minimeeritud kujul juba mitmeid Kongsbergi päris laevale mõeldud tehnoloogilisi lahendusi, mis omakorda võimaldas asuda süsteeme erinevates oludes testima.
Testid osutusid sedavõrd edukaks, et tänavu aprilli alguses lõi Kongsberg käed Norra laevatootjaga Wilhemsen, kellega koos otsustati asutada ettevõte nimega Massterly. Viimane alustab tegutsemist selle aasta augustis ning eesmärgiks on ehitada järgmiseks aastaks valmis ligi 80 m pikkune ja 120 TEUd konteinereid mahutav täismõõdus YARA Birkeland, mida saaks hakata katsetama juba  reaalsetes ookeanitingimustes.
Loomulikult ei saadeta laeva kohe katsetuste teele ilma kaptenita. Kogu testperioodi vältel on kaasas kogu inseneride ja meremeeste meeskond, kuid eesmärgiks on katsetused lõpetada järgmise aasta lõpuks ning aastal 2020 täielikult isejuhtiv konteinerlaev merele saata.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 10.01.24, 17:55
Kas elektriauto ja hübriidajamiga sõiduk saavad olla sarnase hinnaga?
Saavad, vähemasti uue Opel Frontera näitel, mille korral on hübriidajamiga sõiduki (GS-varustuses) ja soodsaima täiselektrilise versiooni hinnaerinevuseks vaid 900 eurot. Kui te ei usu, siis minge ja vaadake Auto Bassadone Rocca keskuses ise järele. Lisaks leiate sealt alates jaanuarist teisegi Opeli linnamaasturite alase uudise, milleks on auhinnatud Grandlandi teine põlvkond.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele