Kodanikuühendus Avalikult Rail Balticust väidab pressiteates, et Kadri Simson saadab Rail Balticu leppe kiirkorras ratifitseerimisse. MKMi sõnul ei saadeta RB riikidevahelist lepet ratifitseerimisele enne uue tasuvusanalüüsi valmimist. Selline teemakäsitlus on ministeeriumi teatel eksitav.
- Rail Balticu eskiis Foto: Rail Baltic
RB riikidevaheline leping allkirjastati jaanuari lõpus ning samal kuul saadeti lepingu tekst kooskõlastamiseks ministeeriumitesse. Kooskõlastatud see ka sai.
Nüüd esitati MKMi sõnul miniseeriumitele ühelauseline seaduseelnõu dokument, et edastada see Riigikogule pärast uue tasuvusanalüüsi valmimist 24. aprillil.
Kodanikuühenduse süüdistuse tekst on järgmine:
Kuigi uut tasuvusanalüüsi pole veel avalikustatud, saatis MKM ratifitseerimise seaduseelnõu „erakorraliselt lühikese tähtajaga“ kooskõlastusringile.
Ühelauseline seaduseelnõu valmis 31. märtsil ehk samal päeval kui MKM-i jõudis riigikontrolli kiri, milles teatati otsusest koostada maikuuks sõltumatu ülevaade senistest Rail Balticuga seotud otsustest ja lepinguga võetavatest kohustusest.
Kiirustav ratifitseerimise eelnõu menetelemine ei võimalda valitsusel riigikontrolli töö tulemustega arvestada.
„Juhime tähelepanu, et 3. aprillil valminud ratifitseerimiseelnõu seletuskiri viitab põhjendustega vigasele AECOM-i uuringule ning puuduvad täielikult viited uuele tasuvusanalüüsile,“ lausus Avalikult Rail Balticust juhatuse liige Priit Humal.
Seni on uuest tasuvusanalüüsist selgunud ainult järjekordne projekti kallinemine: kümne aasta taguse uuringuga võrreldes on projekti maksumus nüüdseks tõusnud üle kolme korra.
„Uuele tasuvusuuringule tuleb tellida põhjalik ekspertiis projektimeeskonnast sõltumatute ekspertide poolt. Vajadusel saame siin ka oma abi pakkuda. Peame valeks ja vastutustundetuks Kadri Simsoni äkilist kiirustamist Rail Balticu lepingu ratifitseerimisel,“ osutab kodanikeühenduse Avalikult Rail Balticust juhatuse liige Priit Humal.
MKM selgitas, et kuna tegemist on tõepoolest ühelauselise eelnõuga, eeldati, et selle lause kooskõlastamine ei pea võtma 15 päeva, nagu pikemate tekstide puhul ette nähtud. Loomulikult on igal ministeeriumil õigus kasutada ära ette nähtud 15 päeva, kui nad seda soovivad, kinnitab MKM.
Lause, millele kooskõlastust soovitakse on: „Ratifitseerida juurdelisatud Eesti Vabariigi valitsuse, Leedu Vabariigi valitsuse ja Läti Vabariigi valitsuse vaheline Rail Balticu/Rail Baltica raudteeühenduse arendamise kokkulepe, mis on allkirjastatud 2017. aasta 31. jaanuaril Tallinnas.“
Nagu öeldud, kokkuleppe tekst, millele lause viitab, on ministeeriumites juba jaanuaris kooskõlastuse saanud.
MKMi pressiesindaja kinnitab, et Riigikogule esitatakse ratifitseerimisseaduse eelnõu pärast värske tasuvusuuringu tulemuste avaldamist. Riigikogu menetluse ajaks on olemas ka Riigikontrolli aruanne.
Seotud lood
Kolme Balti riigi peaministrid allkirjastasid 31. jaanuaril Tallinnas Kultuurikatlas Rail Balticu kokkuleppe, mis Jüri Ratase sõnul peab saama vundamendiks kolme riigi senisest oluliselt aktiivsemale koostööle majandus- ja julgeolekuvaldkonnas.
Valitsus andis peaminister Jüri Ratasele volituse allkirjastada Eesti Vabariigi nimel kolme Balti riigi lepe, millega kindlustatakse Rail Balticu valmimine, kirjutab Äripäev.
Ettevõtluskõrgkooli Mainor logistika dotsendi Olga Nežerenko sõnul tahab USA mereblokaadi kartev Hiina vedada oma kaupu Euroopa turgudele mööda raudteed ning see tee võiks hakata käima läbi Eesti.
Täna kell 12 arutab Riigikogu majanduskomisjon valitsusele enne Rail Balticu leppe allkirjastamist üle antud 3194 allkirjaga petitsiooni. Avalikult Rail Balticust juhatuse liige Priit Humal tutvustab enda sõnul majanduskomisjonile esimest korda RB rahastuslepinguid, mida MKM olevat seni hoidnud kalevi all.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.