Statistikaameti andmetel vähenes esimeses kvartalis veonduse ja laonduse sektoris loodav lisandväärtus aastaga 10,9%, mis on viis kvartalit kestnud langustrendis väikseim kukkumine.
Statistikaamet avaldas täpsustatud Eesti sisemajanduse koguprodukti (SKP) esimese kvartali andmed, mille järgi kahanes SKP võrreldes eelmise aasta esimese kvartaliga 1,4%. Sarnaselt eelmise nelja kvartaliga oli statistikaameti andmetel esimeses kvartalis majanduskasvu suurim pidurdaja veonduse tegevusalal loodud lisandväärtuse vähenemine. Veonduse tegevusala langust mõjutas enim laondust ja veondust abistavate tegevusalade kahanemine.
Lisandväärtuse vähenemistrend on veonduse tegevusalal siiski pidurdumas. Kui tänavu esimeses kvartalis oli vähenemine 10,9%, siis veel neljandas kvartalis vähenes sektori lisandväärtus 26,6% ja eelmisel aastal kokku 19,3%.
Swedpanga peaökonomist Tõnu Mertsina ütles majanduslanguse numbreid kommenteerides, et transpordisektori languse taga on peamiselt transiidi vähenemisest tingitud transpordi- ja laondusteenuse vähenemine. Huvitava faktina märkis ta aga, et laondust ja veondust abistavate tegevusalade kasum kasvas aastases võrdluses ligikaudu 7%. Siiski usub ta, et transpordisektor jätkab sel aastal negatiivselt panustamist majanduskasvu.
Kuu aega tagasi, pärast esialgse esimese kvartali SKP languse avaldamist, kinnitasid Eesti suurimad ekspedeerimis- ja laologistikafirmad, et nende esimese kvartali tulemused on olnud paremad kui aasta varem. Statistikaameti majandus- ja keskkonnastatistika osakonna juhtivstatistik-metoodik Annika Laarmaa ütles, et kui ettevõtted vaatavad oma kvartalitulemusi, siis enamasti nad tuginevad kauba- või reisijateveomahu või müüginäitajatele. SKP aga räägib lisandväärtusest. „Lisandväärtus on tootmisprotsessis kaupadele ja teenustele lisandunud väärtus. Teisiti öeldes: lisandväärtus leitakse toodangu ning selle toodangu tootmiseks kasutatud kaupade ja teenuste vahena,“ selgitas ta.
SKP kujunemise kohta saab põhjalikumalt lugeda
SIIT.
Seotud lood
Spacecomi juhatuse esimees ütles Eesti transiidi kriisikoosolekuks nimetatud konverentsil Transestonia, et väga halvasti läheb transiidisektoris vaid raudteel.
Eesti sisemajanduse koguprodukt (SKP) kasvas 2014. aastal võrreldes tunamulluga 2,1%. SKP reaalkasvu pidurdas nii 2013. kui ka 2014. aastal enim veonduse ja laonduse tegevusala lisandväärtuse kahanemine.
Rahvusvaheliste kaubavedude ekspedeerimisega tegeleva DSV Transport ASi juhi Jaan Lepa sõnul oli esimene kvartal neile parem kui eelmise aasta oma, kuid jäi ootusele alla.
Eesti suurimate ekspedeerimisfirmade DSV Transport ja Schenker juhid kinnitavad, et nende kaubamahud on I kvartalis kasvanud, vaatamata Statistikaameti väitele, et transpordisektor on Eesti SKP üks suurimaid pidureid.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.