Sebe Tartu osakonna linnaliikluse juht Üllar Kaljuste kinnitas, et iga gaasibuss säästab võrreldes diiselbussiga ettevõttele 10 000 eurot aastas, kuid möönis, et külmemate ilmadega tekivad tõrked busside mootorite töös.
Kaljuste rääkis Sebe maagaasibusside kasutamise kogemusest logistikauudiste seminaril "Säästlik autopark". Sebe võttis 5 Scania maagaasibussi Tartu linnaliinidel kasutusele 2011. aasta märtsis. Gaasibusside maksumus on diiselbussidega võrreldes 20-25% kallim, ehk kapitalikulu on Kaljuste andmetel 21% (euro/km) suurem. Ka remondikulu on gaasibussil 10% suurem (euro/km) kui diiselbussidel. Kütusekulu on peaaegu võrdne – diiselkütust on Sebe bussijuhtidel kulunud keskmiselt 39,5 l/100 km, gaasi 39,1 kg/100 km. Sääst tekib aga kütusehinnast, sest kui diisel maksab 1,11 eurot/l ja gaas 0,65 eurot/kg, siis on sääst 41%, ehk gaasibussi kütusekulu (eurot/km) on 42% väiksem.
Kokkuvõttes näitavad arvutused, et gaasibussiga läbitud kilomeeter maksab 12-13 senti, ehk on diiselbussi kilomeetrist 11% odavam. Aastas 80 000 kilomeetrit läbiva bussi puhul tähendab see 10 000 eurot võitu aastas, selgus Kaljuste ettekandest.
Samas ei salanud Kaljuste, et säästuefekti saavutamiseks peab maagaasitankla olema vahetusläheduses. Bussijuhti ei saa saata tankima teise linna- või maakonna serva – see läheb bussijuhi töö aja arvestusse ja samas ei ole buss liinil. Samuti ei lähe buss talvel käima ilma eelsoojenduseta, ka juba -10 kraadiga. „kui ilmad hakkavad külmaks minema, siis kohe mingid tõrked mootori töös tekivad,“ tunnistas Kaljuste.
Seotud lood
Kuigi Alexela avab Eestis järjest uusi gaasitanklaid, ei pea konkurent Statoil vedelgaasi (LPG) müüki Eestis perspektiivseks.
Reola Gaas annab Tartu linnalähiliinidel ja Tallinna linnaliinidel katsetamiseks surugaasil liikuva autobussi, mis on esimene etapp LNG-gaasiga sõitvate liinibusside tarnimiseks Eestisse.
OÜ Gaznet juhatuse liige Kristjan Relvik esitles logistikauudiste seminaril „Säästlik autopark“ tasuvusarvutusi sõidukite ümberehitamiseks gaasiküttele. Suurem kokkuhoid saavutatakse maagaasiga.
Aktsiaselts Eesti Gaas soovib lähiaastatel rajada kuni 50 maagaasi ja biometaani tanklat nii raskeveokite, busside kui ka väikesõidukite jaoks.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.