Info laevade veetasu mitmekordsest tõusust on Muuga sadamas väetisi käitleva ASi DBT jätnud ilma juba vähemalt kahest kliendist, kes on edasistest läbirääkimistest loobunud, kinnitas DBT avalike suhete juht Ago Tiiman.
Tiiman kinnitas, et DBT-l on juba kaks näidet, kus klient on laua tagant püsti tõusnud ja läbirääkimised järgmise aasta kaubamahtude üle lõpetanud. „Nad ütlevad, et on kuulnud, et tõstame meeletult tasusid. Võid ju seletada, et tonni kohta tähendab see vaid paarikümmend senti. Vastatakse tänan, meil on ka teisi valikuid,“ rääkis Tiiman.
Tiimani sõnul toimuvad just praegu läbirääkimised järgmise aasta kaubakoguste üle ning on väga halb, kui just sellel ajal selgub, et valitsus tõstab vaid kahekuulise etteteatamisajaga nii suures ulatuses tasusid. Tiimani väitel on DBT terminalide projektijärgne võimsus käidelda aastas 2,5 miljonit tonni väetiseid. Tänavu saavutab ettevõtte tulemuseks rekordilised 2,2 miljonit tonni. Järgmisel aastal oli lootus käidelda veelgi rohkem, kuid taoline veetasude tõstmine seab mahtude kasvatamise järgmisel aastal kahtluse alla. Küsitav on ka, mis saab DBT juba alustatud kuni 12 miljoni eurosest investeeringust uute terminalide ehitamiseks, et oma kaubamahtusid suurendada.
Tiimani sõnul ei ole kaubavedudes eriti kasu uues veeteetasude skeemis tehtavatest soodustustest korduvkülastusega laevadele. Tallinna Sadama ja enamus sadamas tegutsevate operaatorite kontseptsioon on tegutseda jaotuskeskusena, kuhu tuuakse kaup sisse suurte ookeanilaevadega ja viiakse edasi väikeste laevadega. Suured laevad aga ei sõida regulaarsetel liinidel, vaid siis kui laeva täis kaupa on koos.
DBT-le väetisi transportivate suurte puistekaubalaevade veetasu tõuseb uue tasude skeemi järgi üle 260%. Tiimani kinnitusel ei ole aga nemad kõige hullemas seisus. Veelgi raskemalt mõjub uus tasude skeem vedelkauba käitlejatele, sest suurtele tankeritele tõusevad veeteetasud kuni 600%.
Seotud lood
Logistika ja Transiidi Assotsiatsioon on otsustanud lasta uurida veeteedetasusid hüppeliselt tõstnud meresõiduohutuse seaduse muutmise seaduse põhiõiguslikku õiguspädevust.
Täna toimus majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsi kohtumine transiidiettevõtjatega, mis väidetavalt oli osapoolte vaheliseks esimeseks kohtumiseks peale vastuolusid tekitanud meresõiduohutuse seaduse muutmise seaduse vastuvõtmist möödunud aasta lõpus.
Logistika ja transiidiassotsiatsioon (LTA) tegi Riigikogu majanduskomisjonile ettepaneku praegune meresõiduohutuse seaduse muutmise seadus puuduliku majandusanalüüsi tõttu tagasi lükata. Kompromissina pakutakse tõsta praegusi navigatsioonitasusid 15% võrra.
Esteve Terminal ASi juhatuse esimees Üllar Raad märkis, et majanduskomisjoni otsus leevendada veeteetasu tõusu on igal juhul positiivne. Kui muudatus oleks vastu võetud niisugusena ja sellises mahus, nagu esialgu plaaniti, hävitaks see konkurentsivõimet ning kahjustaks mainet.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.