Logistika ja Transiidi Assotsiatsioon on otsustanud lasta uurida veeteedetasusid hüppeliselt tõstnud meresõiduohutuse seaduse muutmise seaduse põhiõiguslikku õiguspädevust.
Transiidiettevõtjad tahavad teada, kas juulist kehtima hakkav seadusemuudatus ei riiva nende põhiseaduslike õigusi. Iga seadusemuudatus peab vastama õiguspärase ootuse põhimõttele. Transiidisektori ettevõtjate arvates ca 300protsendiline veeteedetasude tõus ei ole kooskõlas õiguspärase ootusega.
Kahtluse all on ka liiga lühike seadusemuudatusest etteteatamise aeg. Viidatakse, et õiguskantsler on sama seadusemuudatuse analüüsis juba välja öelnud seisukoha, et muutuste ellurakendamine peab vastama valdkonna normidele ja tavadele. Transiidisektoris ei sõlmita lepinguid väiksemaks perioodiks kui aasta. Seega ei saa ettevõtete kulutusi tõstvaid seadusemuudatusi rakendada vaid poole aastase etteteatamisajaga.
Seadusemuudatuse pädevuse uurimiseks on tellitud ka PricewaterhouseCoopers audiitorbüroolt majandusuuring transiidi ja logistika rollist ja tähendusest Eesti majandusele. Uuringu tulemused loodetakse saada kätte mai lõpuks.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Seotud lood
MKMi väitel on meresõiduohutuse seaduse muudatustes arvestatud transiidi- ja laevandusettevõtete ettepanekutega. Ettevõtjate hinnangul on kompromissid kasutud.
Esteve Terminal ASi juhatuse esimees Üllar Raad märkis, et majanduskomisjoni otsus leevendada veeteetasu tõusu on igal juhul positiivne. Kui muudatus oleks vastu võetud niisugusena ja sellises mahus, nagu esialgu plaaniti, hävitaks see konkurentsivõimet ning kahjustaks mainet.
Õiguskantsler Teder soovitab Riigikogu majandus-komisjonil muuta meresõiduohutuse seaduse muutmise seaduse jõustumise tähtaega, kuna ettevõtetele jääb liiga vähe aega kohaneda.
Info laevade veetasu mitmekordsest tõusust on Muuga sadamas väetisi käitleva ASi DBT jätnud ilma juba vähemalt kahest kliendist, kes on edasistest läbirääkimistest loobunud, kinnitas DBT avalike suhete juht Ago Tiiman.
Aasta 2025 tõi Euroopa teemaksusüsteemidesse mitmeid uuendusi. Järgnevatel kuudel on neid oodata veelgi - mitmed riigid uuendavad tehnoloogiat ning paljud lisavad CO₂-põhiseid tasusid veokitele, et täita ELi kliimapoliitika eesmärke. See tähendab, et maanteeveofirmad peaksid juba täna mõtlema seadmete uuendamisele ja uute reeglitega kohanemisele, et tagada vastavus nõuetele ja säästlikkusele.