CO2 saastekvoodi eest sai riik 17 miljonit eurot ja selle raha eest peab Eesti kahe aasta jooksul ostma uusi busse. Kohalik bussimüüja vaidlustas aja venitamiseks hanke ja väidab, et sellega solgitakse vaid turgu.
"Ma väidan, et neid busse pole vaja. Ettevõtjad on ise viimasel ajal nii palju investeerinud lähiliini bussidesse. Nüüd tuleb riik ja lööb turu täiesti segamini,“ väitis Balti Bussi grupi juht ja hankevaidlustaja Meelis Simulant.
Ka teine bussimüüja Renneks Kaubandus OÜ juht Lauri Tammik kiitis heaks, et Balti Bussi Grupp suutis hanke vaidlustada. Tema sõnul käivad ka neile hanketingimused üle jõu ja tunduvad liiga kõrged.
Simulanti hinnangul poleks pärast seda hanget bussimüüjatel kolm aastat turul midagi teha, sest umbes nii suur ongi riigi nõudlus maakonnaliini busside järgi. "Sellega sekkub riik väga jõhkralt ühte väiksesse sektorisse," sõnas Simulant.
muusika
Ostja tellib
Simulanti arvates võiks 17 miljonit eurot (110 miljonit krooni) bussiraha suunata hoopis teise valdkonda: tervisesporti või vanuritele. Isegi, kui see oleks hea mõte, poleks see enam võimalik, sest Eestilt ostis saastekvoodi Hispaania ja ostja tellib muusika.
Hispaania otsustas, et Eesti peab selle raha eest ostma keskkonnasäästlikud bussid. Ostjamaa valis teiste keskkonnasäästlike projektide seast bussid, et ka enda riigi ettevõtjad saaksid hankel osaleda. Üks tingimus on veel - kui Eesti ei suuda kahe aasta jooksul bussid välja osta, läheb raha raisku.
Simulanti kaalub hanke edasi kaebamist halduskohtusse, et tõestada hanke juriidilist ebakorrektsust.
Tatter: üks mees võitleb tuuleveskitegaMajandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juht Ain Tatteri sõnul taotleb Simulant edasikaebamisega, et riik saja bussi raha korstnasse kirjutataks.
"Ta loodab, et käib kõik kohtuastmed läbi, tähtajad lähevad hapuks ja riik jääb rahast ilma," sõnas Tatter. Ta lisas, kui kohus näeb, et vaidlustamiseks pole alust ja see tekitab riigile põhjendamatut kahju, võib tekkida olukord, kus bussid juba sõidavad maakonna vahel, kuid kohus käib ikka edasi.
Seetõttu kommenteerib Tatter tekkinud olukorda ühe lausega: "See on ühe ettevõtja võitlus tuuleveskitega.“ Tema hinnangul on hange vaidlustatud vaid ühe ettevõtja ärihuvide ja konkurentsikartuse tõttu.
"Me ei saa vaadata, mis on ühe grupi ärihuvid. Me ei saa ju lasta CO2 kvoote korstnasse, sest üks äriettevõte arvab, et ei teeni piisavalt meie turul,“ sõnas Tatter.
Tatteri sõnas, et Balti Bussi Grupp on hankes vaidlustanud selle, miks riik tahab osta kvaliteetseid busse. "Nad ei mõtle inimese mugavusele, vaid ühele enda bussimudelile, kus nad hinnaga lööksid. Aga selles hankes pole hind kõige olulisem," sõnas Tatter.
Uues hankes vähe parandusiNüüd aga on välja kuulutatud uus hange, millele saab kandideerida 7. märtsini. Tatteri sõnul kohandasid nad hankes mõned tingimused, mille ka vaidluskomisjon ära märkis. Tatteri sõnul kohandasid nad hankes paar tingimust, mille vaidluskomisjon ära märkis.
Uued hankedokumendi vaatas üle ka Simulant ja tõdes samuti, et suuri muudatusi pole sisse kirjutatud. Simulant väitis eile, et ei oska asjast midagi arvata. Küll aga on mõru maik suus endiselt. "Eks töötame vaikselt edasi. Kui suur soov makse on maksta pärast seda Eesti riigile, kes tahab leiva ikka käest ära võtta," sõnas Simulant.
Taisto Bussid ASi juht Mari-Liis Luha sõnas, et nemad ei soovi hetkel hanget kommenteerida. Küll aga teadis ta öelda, et bussimüüjaid oli üle kogu maailma ja isegi väljaspool Euroopat. Seega ei pruugi ükski Eesti ettevõte bussimüügist kasu teenida. "Lõviosa rahast läheb Eesti riigist välja," sõnas Tatter. Ta kinnitas, et Eesti ettevõtluse toetamist ei saa olla juttugi, sest Eestis busse ei toodeta ja Eestisse jääks teatud bussimudelite puhul ainult maaletooja vahendustasu.
KOMMENTAAR: uusi busse on hädasti vaja
Madis Lepp, Hansabussi juhatuse liige
Eesti riigile on uusi busse hädasti vaja. Üldine olukord on kehva. Teed on kehvakesed, bussiliiklus on kehvake. Kui leitakse võimalus tuua bussid sisse ja seeläbi toetatakse vedajaid, on see ainult positiivne.Mida rohkem suudetakse uusi busse tuua, seda parem on bussipark ja bussijuhi elu. Samuti mõjuvad need uued bussid hästi looduskeskkonnale.Igal juhul tuleb bussid välja osta. Kokku tuleb kutsuda kõige paremad tütred ja pojad ja lõpuks asi ära teha.Bussihanked lähevad untsu sageli selle pärast, et need on kas valesti või nõrgalt tehtud. Seal on vaja võtta veel nädal või kuu ja teha targalt ära, sest tegu pole väikse summaga.
TAUST
* Avaliku liiniveo busside ostmine on Eesti ja Hispaania vahel sõlmitud CO2 saastekvoodi ostu-müügi lepingust rahastatava rohelise investeerimisskeemi raames.
* Uute keskkonnasäästlike busside soetamine lepiti kokku läbirääkimistel, ning tehingust oli Hispaania huvitatud ka seetõttu, et Hispaania bussitootjatel on samuti võimalik hankel osaleda.
* Hankedokumendid on välja võtnud paarkümmend huvilist, kuid hanke vaidlustas vaid üks ettevõtte. Vaidluskomisjon vaatas hanke läbi ja tegi üksikud parandused.
* Teine hange on nüüd välja kuulutatud ja sinna saavad bussimüüjad avalduse esitada 7. märtsini.
* 22 bussi on planeeritud linnaliinidele ja 78 on maakonnaliinidele. 10 linnatüüpi bussi on planeeritud Tallinna Autobussikoondisele (TAK). Maakonna tüüpi bussid on planeeritud eelkõige Ida-Virumaale ja Harjumaale, aga välistatud ei ole ka teised piirkonnad. Lõplikud liinigrupid selguvad 2011 aasta jooksul vedamise hankelepingute koostamisel.
Seotud lood
Tänasel Vabariigi Valitsuse istungil ootab rohelist tuld keskkonnaministri eelnõu müüa Eesti heitmeühikuid Hispaaniale ja saadud raha eest saaks osta maakonnaliinidele busse, ilmneb valitsuse briifinguruumi teatest.
Tänase kabinetiistungil andis valitsus õnnistuse heitkoguste müügile ja selle eest maakonnaliinidele busside ostmiseks, ilmneb valitsuse briifinguruumi teatest.
Heitkoguste müügist saadav raha vähendab dotatsioone nii maakondlikele bussiliinidele kui taastuvenergeetikaprojektidele, teatas peaminister tänasel valitsuse pressikonverentsil.
Just Valga maakonnas kohalike liinide riigihanke võitnud ATKO Grupi suuromanik Arvo Sarapuu loodab valituse heitmetest bussirahastamise otsusest arukat lahendust.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.