HAVI Logistics OÜ laojuhataja Indrek Eirand suutis oma hoolelauses suurlaos, mille võtmeklientideks Baltimaades on RIMI ja McDonalds, teha aastainventuuri 6 tunniga.
Laoseis 2010 konverentsil selgitas Eirand oma kogemuste põhjal, kuidas on õnnestunud kasvatada inventuuri läbiviimise võimekus selliseks, et kogu protsessi kestvuseks on vaid kuus tundi.
"Inventuur eile ehk vanasti, siis kümme aastat tagasi käis nii: ühel päeval aeti kõik tööle, ja pastaka-paberi meetodil uuriti kõik riiulid läbi. Julgemad ronisid ka ülemistele riiulitele," meenutas ta oma karjääri kümnendi tagust kogemust.
Tänapäevane ehk tänane inventuur jaotub igapäevaseks, cycle-countiks ja aastainventuuriks. Neist esimest tehakse iga päev, sõltuvalt vajadusest. "See on üksiktoote inventuur," täpsustas ta. Cycle-count viiakse läbi kolme kuu jooksul. Siis uuritakse laos läbi iga riiul. Eriti pidavat see sobima toiduainete ja esmatarbekaupade puhul. Kui aasta esimese kolme kvartali jooksul tehakse igapäevast inventuuri ja cycle-counti, siis aasta IV kvartal on aastainventuuri päralt, selgitas Eirand.
Võrdluseks: kümne aasta taguse tehnika/meetodi tulemusel kestis aastainventuur 2 180 töötundi, kuid tänapäevaste skänneritega-arvutitega varustatud metoodika põhjal kulub selleks 180 töötundi.
Nüüd uuendsulikumaks pidas Eirand oma praktika põhjal SMED (Single Minute Exchange of Dies)- tehnikat.
SMED-tehnika ehk -meetodi töötas välja Shigeo Shingo 1950. aastatel. See meetod sai alguse ühest juhusest, kus 800-tonnise pressi ümberseadistamine venis vaid selle pärast, et kadunud oli üks väike mutrike. Meetod ise põhineb kahel seadistamisoperatsiooni tüübil:
1. Seadistamisoperatsioonid, mida on võimalik teha siis, kui pink valmistab veel eelmist partiid. Seda nimetatakse välimiseks seadistamiseks.2. Seadistamisoperatsioonid, mida on võimalik teha ainult siis, kui pink ei tööta. Seda nimetatakse sisemiseks seadistamiseks.
Inventuuri kontekstis asendub "pink" laoga. Inventuuri enda ("sisemine seadistamine") kiire teostamise eelduseks on teatud konkreetsete ettevalmistavate tegevuste ("välimine seadistamine") süstemaatiline teostamine, seletas Eirand kokkuvõtvalt.
Laonduses peaks SMEAD-meetod olema aastainverntuuri tegemisel jaotaud neljaks etapiks.
Etapp 1 : jaota operatsioonid sisesteks ja välisteks. Selleks tuleb hakata aastainventuuriks valmistuma juba kuus kuud varem - siis pannakse paika aastainventuuriaeg. Et asi toimiks, tuleb selles osalejate töötasu kokku leppida - siis see on motiveeriv. Tuleb kontrollitavatele laoriiulitele lisada kleepsud ja veenduda, et kõik on terved.
"Näiteks 2006. aastal skänneritega kontrollimisel selgus, et 20% neist olid kulunud ehk selliste ribakoodid tuli sisestada käsitsi - see tõi lisaajakulu neli tundi," tõi Eirand esile korratuse hinna.
Lisaks tuleb etapp 1 ajal panna paika inventuuri järjekord.
Etapp 2 ajal tuleb vaadata üle sisesed tegevused, hinnata investeeringuid ja võimalusel tõsta need väliste tegevuste hulka. Segavad faktorid tuleb lülitada tasa ehk tagada näiteks avutite väljalülitamine inventuuri ajaks - siis on välistatud inventuuri rikkuvad kaubaliikumised.
Etapp 3: tuleb optimeerida nii välised kui sisesed tegevused. Kõik tooted, karbid tuleb panna korda ja kõikjalt üksikeksemplar esile tõsta, et pääseks inventuuri ajal tootele lihtsalt ja kiirelt ligi. Lisaks peab kõik töövahendid panema laadima, kõik lahtised tööd jalust ära lõpetama, hankijatele kõik jalust ära viima.
See etapp puudutab ka inventuuri eelõhtut. Seega inventuuri eelõhtul tuleb lülita kõik arvutid välja.
"Kui veel neli aastat tagasi oli siseseid tegevusi üle 120, siis nüüd on neid jäänud 3," näitlikustas Eirand liikumist tõhustamise suunas.
Etapp 4 on juba inventuuri tegemine. "Siis ei tohi olla mitte üht kauba vastuvõttu, mitte üht kauba liigutamist, arvutid olgu kinni, vastuvõtuala olgu nullis," kriipsutas Eirand alla kiire inventuuri õnnestumise eeltingimusi.
Õnnestunud kiire Inventuuri tegemisse kaasati ka kliendi audiitorid ja valmis saadi 6 tunniga.
Lugemise lõpetamisel tuleb andmed kindlasti anda üle IT-alale, lisas Eirand.
Samas soovitas ta alati varuda ka teise päeva - juhuks, kui mingi ootamatuse (elektrikatkestus, veeuputus) tõttu peaks esimene katse ebaõnnestuma.
Tulevikus - 10-15 aasta pärast - , lootis Eirand, peaks inventuuri kestus olema sama pikk, kui mingi seadme nupule vajutamine.
HAVI Logistics loodi aastal 1981 ja Eestis on firma aastast 2006. Suurkliendid üle ilma on McDonalds, BP, Vapiano jt. HAVI Logistics'i võtmeklientideks Baltimaades on RIMI ja McDonalds.
Baltikumis hõlmatakse 79 kauplust. Laopinda (erinevad esmatarbekaubad, liha jt jahutus/külmtooted ja muud) on kokku 18 300 ruutmeetrit. 2009. aastal käideldi 209 586 tonni kaupa ehk 27, 5 milj kasti.
Seotud lood
Infotark ASi juhatuse esimees Jüri Ross pidas aastainventuuri kiirust tugevalt inimestest sõltuvaks.
Smarten Logistics ASi juhatuse esimees Mait Miller peab HAVI Logisticsi esitletud 6-tunnist aastainventuuri teatud tingimustel isegi võimalikuks.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.