Autotranspordi TOP: esikolmik hoiab hinge sees kõrvaläridega
Autotranspordi TOPi esikolmikusse jõudsid seekord transpordiettevõtted erinevatest Eesti nurkadest: Tartumaalt, Läänemaalt ning Ida-Virumaalt. Mitte ühegi nende jaoks ei ole transporditeenuste pakkumine aga ainus äritegevus: kes pakub lisaks laoteenust, kes tegeleb metsaga ning kes müüb haagiseid ja tegeleb bioenergia tootmisega. Ikka selleks, et leib laual oleks ja hing sees püsiks.
2022. aasta majandustulemuste põhjal koostatud Autotranspordi TOPi esikolmikusse tõusnud ettevõtete juhid ütlevad kui ühest suust, et liigselt rõõmustada pole eriti millegi üle: majandusolukord tervikuna on kehv, investeeringuid tehakse vähe ning inimeste tarbimine väheneb. Sestap tegeldaksegi mitmete lisategevustega. Kuid ega needki enam jõukust majja too, pigem aitavad hinge sees hoida ja töötajatele palka maksta.
I koht – Reinsalu Auto AS
Reinsalu Auto üheks põhitegevuseks transporditeenuste kõrval on saanud bioenergia tootrmine. Foto: Reinsalu Auto
Tänavuse TOPi esikohale kerkis Tartumaal tegutsev Reinsalu Auto AS, kelle üheks põhitegevuseks transporditeenuste kõrval on saanud bioenergia tootmine, lisaks tegeldakse uute poolhaagiste müügiga. Transporditeenust pakub ettevõte valdavalt Eestis, pisut Baltikumis ja vähesel määral ka Soomes, kuid enamuse transpordist moodustab oma kauba vedu.
"Äripäeva TOPi liikumise peatoetaja on KPMG"
Reinsalu Auto on ametlik edasimüüja ja esindaja Eestis ning Lätis uutele Prantsuse päritolu Benalu SAS gruppi kuuluvatele Mega kallurhaagistele ja palgiveohaagistele ning Benalu liikuvpõrandatega poolhaagistele.
Ettevõtte juht Andri Õun nendib, et aasta 2022 oli majanduslikus mõttes keeruline, sest viimastel aastatel maailmas toimunud ootamatud sündmused on tekitanud turul turbulentse olukorra.
„Oleme suutnud oma väikese meeskonnaga ära tabada õige hetke ja jäänud heaks koostööpartneriks oma klientidele, sest oleme paindlikud ja suudamekiiresti reageerida. Möödunud aasta hea tulemuse saavutasime tänu meeskonna suurele panusele, heale pingetaluvusele ja tarkadele strateegilistele otsustele,” räägib ta. Reinsalu Autos töötab hetkel 25 inimest ja lähiajal meeskonna arvus muutusi plaanis teha ei ole.
Möödunud aasta hea tulemuse saavutasime tänu meeskonna suurele panusele, heale pingetaluvusele ja tarkadele strateegilistele otsustele.
Andri Õun, Reinsalu Auto tegevjuht
Õuna sõnul on majandusolukord ka biomassi tootmises ja müügis muutunud keerulisemaks ja eelmise aasta tulemusi on tänavu raske korrata. Ta möönab, et kogu meeskond teeb igapäevaselt rasket tööd, et suuta oma valdkonnas konkurentsis püsida.
„Intresside tõus pidurdab hetkel masinapargi uuendamist määral, mis oleks tegelikult vajalik. Oleme oma investeeringuid küll osaliselt täide viinud, kuid osaliselt ka pausile pannud, et monitoorida turuolukorda,” räägib 1992. aastast tegutseva ettevõtte juht.
„Meie ettevõtte üks tegevusala on ka Benalu SAS haagiste esindamine ning selles valdkonnas on alates kevadest seis väga vaikne, sest transpordiettevõtetel pole kapitali, et haagisteparki vajalikul määral välja vahetada. Lisaks ei soosi müüki pankade karmistunud liisingutingimused. Samuti on tänavusest kehvast saagikusest tingituna oma tellimuste esitamisel tagasihoidlikud põllumajandusettevõtted, kes on meie suurkliendid uute poolhaagiste soetamisel,” nendib Andri Õun kokkuvõtteks.
2. koht – Est-Trans Kaubaveod
Est-Trans Kaubaveod ASi põhitegevusekls on toidukaupade transport, kuid lisaks sellele ka erinevad laoteenused, kaasa arvatud külmladude haldamine. Foto: facebook/Est-Trans Kaubaveod
Transpordisektori suurim maksumaksja ning aastaid Läänemaad sektori palgastatistika tipus hoidva Est-Trans Kaubaveod AS juht Reio Engmani sõnul oli eelmine aasta küll numbriliselt hea aasta, ent tulupool ei tekkinud üksnes suurepärasest majandustegevusest. Pigem tuli see ümberstruktureerimisest ja uue tehnika soetamisest, mis aitasid kulusid madalamaks saada. Tänu kiiretele muutustele suudeti tööd jätkata kasumlikult.
1995. aastal loodud Est-Trans Kaubaveod põhitegevuseks on küll transporditeenuste osutamine, kuid suur osa ärist moodustab ka kaupade hoiustamine ning komplekteerimine. Ettevõte tegeleb eritemperatuurivedude ehk põhiliselt toiduainete transpordiga, milles neil on püsiv kliendibaas. Ettevõte peab oma eeliseks ka teenuse kaetust üle riigi. „Meie kliendid on Eesti suuremad tootjad ja kaubanduskeskused, keda teenindame läbi oma klientide,” ütleb Engman.
Pigem tuli edu ümberstruktureerimisest ja uue tehnika soetamisest, mis aitasid kulusid madalamaks saada.
Reio Engman, Est-Trans Kaubaveod juhataja ja üks omanikest
Est-Trans Kaubavedude masinapargis on umbes 100 sõidukit ning ettevõttes töötab 130 inimest. Tööjõuga pole juhi sõnul suuremaid probleeme olnud, sest töötajad hindavad kõrgelt seda, et Est-Trans on korralik palgamaksja ning palgatase ettevõttes on keskmisest kõrgem.
„Siiski tuleb tunnistada, et tänavune aasta on üha keerukam. Üldine majanduse seis on kehvapoolne ja meie töös annab tunda tarbimise vähenemine. Aga üritame hakkama saada oma asjadega,” ütleb Engman. Ladudes ettevõte sel aastal suuri investeeringuid ei planeeri, kuid jooksvalt ja järk-järgult toimub autopargi uuendamine ja värskendamine. Tänu tehnika järjepidevale uuendamisele muutub tegevus efektiivsemaks ning nii hoitakse ka kulusid kokku.
3. koht – Vikingmodum OÜ
VikingModumis on transporditeenuste osakaal aasta-aastalt langenud ja juba üle kolmandiku sissetulekust saadakse metsa majandamisest. Foto: Facebook/VikingModum
Kolmandale kohale platseerus veidi enam kui 20 aastat tegutsenud Ida-Virumaa ettevõte Vikingmodum OÜ, mille põhitegevus on siseriiklike ja rahvusvaheliste kaubavedude korraldamine, kuid lisategevusena ka metsa majandamine.
Eelmisel aastal oli ettevõtte autoveo realiseerimise käive 4,57 miljonit eurot ehk 54,08% ning metsamaterjali töötlemise maht 2,79 miljonit ehk koguni 33,05 % kogukäibest. Neli aastat tagasi, mil Vikingmodum platseerus Autotranspordi TOPi kolmandal kohal, moodustas maanteetranspordi osakaal veel üle 70% ettevõtte tulubaasist.
Vikingmodumi transpordi tegevusvaldkonda kuuluvateks teenusteks on metsa transport, kallur- ja treilerveod, erimõõtmelised veosed ning rahvusvaheline ja siseriiklik transport alates väikesaadetistest kuni ülegabariidiliste vedudeni välja.
Autoettevõtete Liidu juht: lühiaja perspektiiv sektoris ei ole kahjuks rõõmustav
Autoettevõtete Liidu tegevjuht Kersten Kattai ei näe maanteetranspordi lähitulevikus midagi rõõmustavat. Foto: Raul Mee
„Autovedajate tulud maanteekaubaveos kasvasid 2022. aastal küll ligikaudu 20%, kuid see oli üldise hinnakasvu tase,” ütleb Autoettevõtete Liit MTÜ tegevjuht Kersten Kattai. „Ilmselt ei jõudnud sisendkulude hinnakasvu surve samas määras veel sektori tööjõukuludesse, mistõttu tundusid nominaalsed majandustulemused mõnevõrra optimistlikumad, kui need struktuurselt tegelikult olid.”
2021. aastal kasvasid kaubaveo mahud koroonapandeemia eelsest tasemest kõrgemalegi, aga juba alates 2022. aastal teisest poolest hakkas majanduslangus veondussektoris tunda andma. Kokkuvõttes 2022 ja 2021 aasta võrdluses langesid maanteekaubaveo mahud 6% ning rahvusvahelistel vedudel koguni 17%.
„Möödunud aasta teise poole ohumärgid ja negatiivsed trendid on käesoleva aasta esimeses pooles veelgi võimendunud. Üleilmne kaubavahetus on esimest korda pärast covid-pandeemia algust uuesti langusesse pöördunud. Hinnatõusust tulenevad kulusurved on – ennekõike töötasu – on jõudnud ettevõtete töölauale, mis koostoimes nõudluse vähenemisega paneb ettevõtted väga keerulisse olukorda,” räägib Kattai.
Maksuvõlglaste TOP 12.09.2023 seisuga
Koht
Nimi
Maksuvõlg kokku 12.09.2023
Ajatatud maksuvõlg (k.a. osaliselt)
Müügitulu
Müügitulu aasta
Emtak nimetus
1
VIKING CRANES LOGISTICS OÜ
599 420
jah
2 413 847
2 021
Kaubavedu maanteel
2
WEST EUROPEAN TRANSPORT OÜ
432 039
ei
8 341 056
2 019
Kaubavedu maanteel
3
HANSURA OÜ
362 173
jah
1 540 022
2 022
Kaubavedu maanteel
4
REIOLING INVEST OÜ
341 331
ei
471 469
2 018
Kaubavedu maanteel
5
WWW61 OÜ
168 106
ei
622 676
2 019
Kaubavedu maanteel
6
ASRAAUTOD OÜ
167 590
ei
129 616
2 019
Kaubavedu maanteel
7
SIXSTAR OÜ
129 925
jah
3 500 496
2 021
Kaubavedu maanteel
8
RAIN TRANSPORT AS
122 248
jah
9 180 452
2 022
Kaubavedu maanteel
9
ROTTIFUNK GBOMOSONKO OÜ (end K-Veod Tartu OÜ)
109 528
ei
164 652
2 019
Kaubavedu maanteel
10
RM TRANS OÜ
103 739
ei
641 040
2 019
Kaubavedu maanteel
Ta lisab, et käesoleva ja möödunud aasta esimese kvartali võrdluses on veomahtude langus enam kui kolmandik, siseriiklikus veos ligi 40%. „Kahjuks lühiaja perspektiiv ei ole rõõmustav. Eesti Konjunktuuriinstituudi majanduse kindlustunde indikaatorid on kõikides vaadetes negatiivsed umbes sama tasemel kui covid-kriisi kõige teravamal ajal. Aga nii nagu meie ettevõtted on tulnud läbi kõikidest kriisidest, kohanevad nad ka praeguse olukorraga ja tulevad sellest välja.”
Siiski on tema sõnul roll riigil oluline roll sektori toimimiseks sobiliku keskkonna loomisel. „Lisaks objektiivsetele pessimistlikele majandusväljavaadetele ei ole nii suurt kriitikat ettevõtjate poolt riigi majanduspoliitikale ammu olnud. Sektor ei näe, et riigijuhtidel oleks plaan majanduskasvu edendavaks poliitikaks ja meie konkurentsivõime tugevdamiseks võrdluses lähiriikidega,” möönab Kattai. „Oleme teinud mõned ettepanekud, mis tuleks riigil kohe töösse panna, mis ei nõua raha, keerukaid mõjuanalüüse ega investeeringuid.”
Erialaliidud ootavad endiselt pikemate ja raskemate veokite lubamist Eesti teedele
Autoettevõtete Liit on koos teiste transpordisektori erialaliitudega teinud riigile korduvalt ettepanekuid pikemate ja raskemate veokite lubamiseks Eesti teedele. „Nüüdseks on kõik meie naabrid seadustanud 25-meetriste ja 60-tonniste veokite kasutamise. Eestis on ametkondlikul tasandil veel üleval mõned küsimused 25-meetrite veokite liiklusohutuse kohta, kuid nendele vastamine ei tohiks olla raketiteadus."
Eestis on ametkondlikul tasandil veel üleval mõned küsimused 25-meetrite veokite liiklusohutuse kohta, kuid nendele vastamine ei tohiks olla raketiteadus.
Kersten Kattai, Autoettevõtete Liidu tegevjuht
"Asjakohane uuring on kinnitanud, et 60 tonni lubamine metsaveos ja 25,25 meetri ja 60 tonni euroopa-moodulsüsteemi-veokite kasutamine on Eestis mitte ainult asjakohane, vaid ka võimalik taristu toimepidavuse vaates,” räägib Kattai. „Vaid sellise lihtsa muudatuse tegemine annab rasketranspordis 10% CO2 heitmete vähenemist tänasest tasemest. Samuti tõstab see sektori konkurentsivõimet ning vähendab liikluskoormust ja teravat kutseliste autojuhtide põuda.”
Transpordiettevõtete brutopalga TOP 2022. aastal
Koht
Ettevõte
Keskmine töötasu 2022
+/- % '21
Töötajate arv '22
1
ALEXELA MOTORS AS
2 700
23,0%
35
2
KAROTRANS AS
2 646
18,5%
44
3
JTH EESTI OÜ
2 574
30,4%
11
4
MARGO NOVIKOV OÜ
2 535
12,4%
12
5
FLAMEKO OÜ
2 465
19,5%
14
6
ERATO OÜ
2 423
21,2%
15
7
ALONEWOLF OÜ
2 421
86,2%
21
8
SIMEON TRANSPORT OÜ
2 386
2,6%
13
9
EST-TRANS KAUBAVEOD AS
2 313
18,0%
130
10
KURELAANE OÜ
2 272
66,0%
7
Jätkuvalt on oluline maanteetranspordi muutumine roheliseks, mis johtub rohe-eesmärkidest ja Euroopa Liidu ülestest poliitikatest. See on suur muutus kogu sektorile ja avab Kattai hinnangul palju uusi võimalusi, sealhulgas transpordisektori üldise kuvandi parandamisel.
„Seejuures vähendab see raudteevedude rohelisuse argumenti maanteevedudega võrreldes. Igapäevane ettevõtlus on aga väga ratsionaalne, mistõttu riigi poliitikasammud peaksid olema vähemalt keskpikas vaates hästi ette teada ja sektori esindajatega läbi räägitud. Siit tulenevalt on meil endiselt ootus, et riigi liikuvuse ja transpordiarengukava 2035 avataks tulenevalt teadaolevatest muutustest ja seadmaks arusaadavaid tegevuskeskkonna raame autovedajatele.”
Autotranspordi TOP 113
Koht
Nimi
Müügitulu 2022
Kasum enne tulumaksustamist 2022
Infopanga kasusaajad/Põhiomanikud
Punktisumma
Koht eelmises
Maakond
1
Reinsalu Auto AS
7,35 mln
1 mln
Sandra Reinsalu 100%
50
83
Tartumaa
2
Est-Trans Kaubaveod AS
13,51 mln
1,33 mln
Sulev Saareväli 50%, Reio Engman 50%
66
33
Läänemaa
3
Vikingmodum OÜ
8,46 mln
1,17 mln
Kaupo Nõmmemees 73,81%, Raivo Nõmmemees 26,19%
67
6
Ida-Virumaa
4
Haanpaa OÜ
27,16 mln
2,15 mln
Samat Nordic Oy 100%
107
4
Harjumaa
5
AO Transport OÜ
2,99 mln
564 251
Andres Oksaar 100%
115
29
Raplamaa
6
IMB Cargo OÜ
3,54 mln
503 624
Maksim Bukrejev 100%
119
55
Harjumaa
7
Expressveod OÜ
4,29 mln
346 749
Risto Liiver 50%, Janek Lillemets 50%
133
67
Harjumaa
8
Simeon Transport OÜ
3,32 mln
527 629
Kiitosimeon Oy 100%
144
40
Harjumaa
9
Viru Trans AS
3,36 mln
640 819
Tõnu Läänemets 100%
145
2
Lääne-Virumaa
10
Akatrans Eesti OÜ
4,41 mln
427 779
Sabiedrība Ar Ierobežotu Atbildību “Akatrans” 100%
146
18
Harjumaa
11
Merxton Veod OÜ
2,2 mln
396 556
Tõnu Alas 100%
153
-
Pärnumaa
12
Eac Auto AS
6,11 mln
329 675
Kaimo Kaasik 50%, Kaido Kaasik 50%
154
58
Tartumaa
13
Aire Auto OÜ
2,09 mln
377 845
Aivar Rehe 100%
169
-
Pärnumaa
14
Alonewolf OÜ
5,19 mln
382 289
Andrus Laul 100%
172
61
Pärnumaa
15
Haugas Transport OÜ
4,91 mln
498 623
Meelis Haugas 50%, Veiko Haugas 50%
179
32
Võrumaa
16
Omecar OÜ
5,8 mln
339 191
Rein Saluri 100%, Siim Saluri 100%
183
78
Harjumaa
17
Karotrans AS
5,94 mln
449 100
Meelis Lippe 34%, Meelis Rosenstein 32%, Runo Ruubel 27,2%
„Kõige probleemsemad on just siseveod, sest kõikvõimalikud hinnad kasvavad, aga töömahud langevad. Meil ei ole iga päev tervele autopargile enam tööd pakkuda. Sellist olukorda ei ole suveperioodidel olnud juba mitukümmend aastat,“ tunnistab 2021. aasta majandustulemuste põhjal valminud Autotransporti TOPi võitja, Realsten OÜ juht Sergei Polonski.
Autotranspordi TOPi esikolmik on kõik ühel meelel, et eelmise aasta edu taga oli põhiliselt soodsam kütus. Esikoha omanik, riigisisest ja rahvusvahelist transpordilahendust osutava AloneWolfi juhatuse liige ja omanik Andrus Laul tõdeb, et sel aastal ollakse paraku tagasi harjumuspärases rütmis ning erinevad surved on taastunud ja tugevamad kui kunagi varem.
Äripäeva 2021 majandusaasta põhjal valminud dividendide TOPis on 251 enam kui 250 000 eurot dividende välja võtnud ettevõtjat. Neist 17 on seotud transpordi ja logistikaga. Kes nad on ja kui palju omanikutulu nad seekord deklareerisid?
Veokijuhtide puudus on aina süvenev probleem, tõdeti autotranspordile keskendunud raadiosaates „Äripäeva TOP". Tänuväärt täiendus on küll varakult riigipensionile jäävad politseinikud, noored aga istuvad pigem arvuti taga kui veoki roolis. Kas tööampsude võimalus aitaks olukorda leevendada?
Kui sa veel ei tea, millest koosneb sinu ettevõtte jalajälg, siis nüüd on paras aeg selgust saada. Praktiline ja personaalne koolitus aitab sul seda teha.