• 13.09.23, 07:30

Autotranspordi TOP: esikolmik hoiab hinge sees kõrvaläridega

Autotranspordi TOPi esikolmikusse jõudsid seekord transpordiettevõtted erinevatest Eesti nurkadest: Tartumaalt, Läänemaalt ning Ida-Virumaalt. Mitte ühegi nende jaoks ei ole transporditeenuste pakkumine aga ainus äritegevus: kes pakub lisaks laoteenust, kes tegeleb metsaga ning kes müüb haagiseid ja tegeleb bioenergia tootmisega. Ikka selleks, et leib laual oleks ja hing sees püsiks.
Autotranspordi TOP: esikolmik hoiab hinge sees kõrvaläridega
2022. aasta majandustulemuste põhjal koostatud Autotranspordi TOPi esikolmikusse tõusnud ettevõtete juhid ütlevad kui ühest suust, et liigselt rõõmustada pole eriti millegi üle: majandusolukord tervikuna on kehv, investeeringuid tehakse vähe ning inimeste tarbimine väheneb. Sestap tegeldaksegi mitmete lisategevustega. Kuid ega needki enam jõukust majja too, pigem aitavad hinge sees hoida ja töötajatele palka maksta.

I koht – Reinsalu Auto AS

Reinsalu Auto üheks põhitegevuseks transporditeenuste kõrval on saanud bioenergia tootrmine.
  • Reinsalu Auto üheks põhitegevuseks transporditeenuste kõrval on saanud bioenergia tootrmine. Foto: Reinsalu Auto
Tänavuse TOPi esikohale kerkis Tartumaal tegutsev Reinsalu Auto AS, kelle üheks põhitegevuseks transporditeenuste kõrval on saanud bioenergia tootmine, lisaks tegeldakse uute poolhaagiste müügiga. Transporditeenust pakub ettevõte valdavalt Eestis, pisut Baltikumis ja vähesel määral ka Soomes, kuid enamuse transpordist moodustab oma kauba vedu.
"Äripäeva TOPi liikumise peatoetaja on KPMG"
Reinsalu Auto on ametlik edasimüüja ja esindaja Eestis ning Lätis uutele Prantsuse päritolu Benalu SAS gruppi kuuluvatele Mega kallurhaagistele ja palgiveohaagistele ning Benalu liikuvpõrandatega poolhaagistele.
Ettevõtte juht Andri Õun nendib, et aasta 2022 oli majanduslikus mõttes keeruline, sest viimastel aastatel maailmas toimunud ootamatud sündmused on tekitanud turul turbulentse olukorra.
„Oleme suutnud oma väikese meeskonnaga ära tabada õige hetke ja jäänud heaks koostööpartneriks oma klientidele, sest oleme paindlikud ja suudamekiiresti reageerida. Möödunud aasta hea tulemuse saavutasime tänu meeskonna suurele panusele, heale pingetaluvusele ja tarkadele strateegilistele otsustele,” räägib ta. Reinsalu Autos töötab hetkel 25 inimest ja lähiajal meeskonna arvus muutusi plaanis teha ei ole.
Möödunud aasta hea tulemuse saavutasime tänu meeskonna suurele panusele, heale pingetaluvusele ja tarkadele strateegilistele otsustele.
Andri Õun, Reinsalu Auto tegevjuht
Õuna sõnul on majandusolukord ka biomassi tootmises ja müügis muutunud keerulisemaks ja eelmise aasta tulemusi on tänavu raske korrata. Ta möönab, et kogu meeskond teeb igapäevaselt rasket tööd, et suuta oma valdkonnas konkurentsis püsida.
„Intresside tõus pidurdab hetkel masinapargi uuendamist määral, mis oleks tegelikult vajalik. Oleme oma investeeringuid küll osaliselt täide viinud, kuid osaliselt ka pausile pannud, et monitoorida turuolukorda,” räägib 1992. aastast tegutseva ettevõtte juht.
„Meie ettevõtte üks tegevusala on ka Benalu SAS haagiste esindamine ning selles valdkonnas on alates kevadest seis väga vaikne, sest transpordiettevõtetel pole kapitali, et haagisteparki vajalikul määral välja vahetada. Lisaks ei soosi müüki pankade karmistunud liisingutingimused. Samuti on tänavusest kehvast saagikusest tingituna oma tellimuste esitamisel tagasihoidlikud põllumajandusettevõtted, kes on meie suurkliendid uute poolhaagiste soetamisel,” nendib Andri Õun kokkuvõtteks.

2. koht – Est-Trans Kaubaveod

Est-Trans Kaubaveod ASi põhitegevusekls on toidukaupade transport, kuid lisaks sellele ka erinevad laoteenused, kaasa arvatud külmladude haldamine.
  • Est-Trans Kaubaveod ASi põhitegevusekls on toidukaupade transport, kuid lisaks sellele ka erinevad laoteenused, kaasa arvatud külmladude haldamine. Foto: facebook/Est-Trans Kaubaveod
Transpordisektori suurim maksumaksja ning aastaid Läänemaad sektori palgastatistika tipus hoidva Est-Trans Kaubaveod AS juht Reio Engmani sõnul oli eelmine aasta küll numbriliselt hea aasta, ent tulupool ei tekkinud üksnes suurepärasest majandustegevusest. Pigem tuli see ümberstruktureerimisest ja uue tehnika soetamisest, mis aitasid kulusid madalamaks saada. Tänu kiiretele muutustele suudeti tööd jätkata kasumlikult.
1995. aastal loodud Est-Trans Kaubaveod põhitegevuseks on küll transporditeenuste osutamine, kuid suur osa ärist moodustab ka kaupade hoiustamine ning komplekteerimine. Ettevõte tegeleb eritemperatuurivedude ehk põhiliselt toiduainete transpordiga, milles neil on püsiv kliendibaas. Ettevõte peab oma eeliseks ka teenuse kaetust üle riigi. „Meie kliendid on Eesti suuremad tootjad ja kaubanduskeskused, keda teenindame läbi oma klientide,” ütleb Engman.
Pigem tuli edu ümberstruktureerimisest ja uue tehnika soetamisest, mis aitasid kulusid madalamaks saada.
Reio Engman, Est-Trans Kaubaveod juhataja ja üks omanikest
Est-Trans Kaubavedude masinapargis on umbes 100 sõidukit ning ettevõttes töötab 130 inimest. Tööjõuga pole juhi sõnul suuremaid probleeme olnud, sest töötajad hindavad kõrgelt seda, et Est-Trans on korralik palgamaksja ning palgatase ettevõttes on keskmisest kõrgem.
„Siiski tuleb tunnistada, et tänavune aasta on üha keerukam. Üldine majanduse seis on kehvapoolne ja meie töös annab tunda tarbimise vähenemine. Aga üritame hakkama saada oma asjadega,” ütleb Engman. Ladudes ettevõte sel aastal suuri investeeringuid ei planeeri, kuid jooksvalt ja järk-järgult toimub autopargi uuendamine ja värskendamine. Tänu tehnika järjepidevale uuendamisele muutub tegevus efektiivsemaks ning nii hoitakse ka kulusid kokku.

3. koht – Vikingmodum OÜ

VikingModumis on transporditeenuste osakaal aasta-aastalt langenud ja juba üle kolmandiku sissetulekust saadakse metsa majandamisest.
  • VikingModumis on transporditeenuste osakaal aasta-aastalt langenud ja juba üle kolmandiku sissetulekust saadakse metsa majandamisest. Foto: Facebook/VikingModum
Kolmandale kohale platseerus veidi enam kui 20 aastat tegutsenud Ida-Virumaa ettevõte Vikingmodum OÜ, mille põhitegevus on siseriiklike ja rahvusvaheliste kaubavedude korraldamine, kuid lisategevusena ka metsa majandamine.
Eelmisel aastal oli ettevõtte autoveo realiseerimise käive 4,57 miljonit eurot ehk 54,08% ning metsamaterjali töötlemise maht 2,79 miljonit ehk koguni 33,05 % kogukäibest. Neli aastat tagasi, mil Vikingmodum platseerus Autotranspordi TOPi kolmandal kohal, moodustas maanteetranspordi osakaal veel üle 70% ettevõtte tulubaasist.
Vikingmodumi transpordi tegevusvaldkonda kuuluvateks teenusteks on metsa transport, kallur- ja treilerveod, erimõõtmelised veosed ning rahvusvaheline ja siseriiklik transport alates väikesaadetistest kuni ülegabariidiliste vedudeni välja.

Autoettevõtete Liidu juht: lühiaja perspektiiv sektoris ei ole kahjuks rõõmustav

Autoettevõtete Liidu tegevjuht Kersten Kattai ei näe maanteetranspordi lähitulevikus midagi rõõmustavat.
  • Autoettevõtete Liidu tegevjuht Kersten Kattai ei näe maanteetranspordi lähitulevikus midagi rõõmustavat. Foto: Raul Mee
„Autovedajate tulud maanteekaubaveos kasvasid 2022. aastal küll ligikaudu 20%, kuid see oli üldise hinnakasvu tase,” ütleb Autoettevõtete Liit MTÜ tegevjuht Kersten Kattai. „Ilmselt ei jõudnud sisendkulude hinnakasvu surve samas määras veel sektori tööjõukuludesse, mistõttu tundusid nominaalsed majandustulemused mõnevõrra optimistlikumad, kui need struktuurselt tegelikult olid.”
2021. aastal kasvasid kaubaveo mahud koroonapandeemia eelsest tasemest kõrgemalegi, aga juba alates 2022. aastal teisest poolest hakkas majanduslangus veondussektoris tunda andma. Kokkuvõttes 2022 ja 2021 aasta võrdluses langesid maanteekaubaveo mahud 6% ning rahvusvahelistel vedudel koguni 17%.
„Möödunud aasta teise poole ohumärgid ja negatiivsed trendid on käesoleva aasta esimeses pooles veelgi võimendunud. Üleilmne kaubavahetus on esimest korda pärast covid-pandeemia algust uuesti langusesse pöördunud. Hinnatõusust tulenevad kulusurved on – ennekõike töötasu – on jõudnud ettevõtete töölauale, mis koostoimes nõudluse vähenemisega paneb ettevõtted väga keerulisse olukorda,” räägib Kattai.

Maksuvõlglaste TOP 12.09.2023 seisuga

Koht 
Nimi 
Maksuvõlg kokku 12.09.2023 
Ajatatud maksuvõlg (k.a. osaliselt) 
Müügitulu 
Müügitulu aasta 
Emtak nimetus 
1VIKING CRANES LOGISTICS OÜ599 420jah2 413 8472 021Kaubavedu maanteel
2WEST EUROPEAN TRANSPORT OÜ432 039ei8 341 0562 019Kaubavedu maanteel
3HANSURA OÜ362 173jah1 540 0222 022Kaubavedu maanteel
4REIOLING INVEST OÜ341 331ei471 4692 018Kaubavedu maanteel
5WWW61 OÜ168 106ei622 6762 019Kaubavedu maanteel
6ASRAAUTOD OÜ167 590ei129 6162 019Kaubavedu maanteel
7SIXSTAR OÜ129 925jah3 500 4962 021Kaubavedu maanteel
8RAIN TRANSPORT AS122 248jah9 180 4522 022Kaubavedu maanteel
9ROTTIFUNK GBOMOSONKO OÜ (end K-Veod Tartu OÜ)109 528ei164 6522 019Kaubavedu maanteel
10RM TRANS OÜ103 739ei641 0402 019Kaubavedu maanteel
Ta lisab, et käesoleva ja möödunud aasta esimese kvartali võrdluses on veomahtude langus enam kui kolmandik, siseriiklikus veos ligi 40%. „Kahjuks lühiaja perspektiiv ei ole rõõmustav. Eesti Konjunktuuriinstituudi majanduse kindlustunde indikaatorid on kõikides vaadetes negatiivsed umbes sama tasemel kui covid-kriisi kõige teravamal ajal. Aga nii nagu meie ettevõtted on tulnud läbi kõikidest kriisidest, kohanevad nad ka praeguse olukorraga ja tulevad sellest välja.”
Siiski on tema sõnul roll riigil oluline roll sektori toimimiseks sobiliku keskkonna loomisel. „Lisaks objektiivsetele pessimistlikele majandusväljavaadetele ei ole nii suurt kriitikat ettevõtjate poolt riigi majanduspoliitikale ammu olnud. Sektor ei näe, et riigijuhtidel oleks plaan majanduskasvu edendavaks poliitikaks ja meie konkurentsivõime tugevdamiseks võrdluses lähiriikidega,” möönab Kattai. „Oleme teinud mõned ettepanekud, mis tuleks riigil kohe töösse panna, mis ei nõua raha, keerukaid mõjuanalüüse ega investeeringuid.”
Erialaliidud ootavad endiselt pikemate ja raskemate veokite lubamist Eesti teedele
Autoettevõtete Liit on koos teiste transpordisektori erialaliitudega teinud riigile korduvalt ettepanekuid pikemate ja raskemate veokite lubamiseks Eesti teedele. „Nüüdseks on kõik meie naabrid seadustanud 25-meetriste ja 60-tonniste veokite kasutamise. Eestis on ametkondlikul tasandil veel üleval mõned küsimused 25-meetrite veokite liiklusohutuse kohta, kuid nendele vastamine ei tohiks olla raketiteadus."
Eestis on ametkondlikul tasandil veel üleval mõned küsimused 25-meetrite veokite liiklusohutuse kohta, kuid nendele vastamine ei tohiks olla raketiteadus.
Kersten Kattai, Autoettevõtete Liidu tegevjuht
"Asjakohane uuring on kinnitanud, et 60 tonni lubamine metsaveos ja 25,25 meetri ja 60 tonni euroopa-moodulsüsteemi-veokite kasutamine on Eestis mitte ainult asjakohane, vaid ka võimalik taristu toimepidavuse vaates,” räägib Kattai. „Vaid sellise lihtsa muudatuse tegemine annab rasketranspordis 10% CO2 heitmete vähenemist tänasest tasemest. Samuti tõstab see sektori konkurentsivõimet ning vähendab liikluskoormust ja teravat kutseliste autojuhtide põuda.”

Transpordiettevõtete brutopalga TOP 2022. aastal

Koht 
Ettevõte 
Keskmine töötasu 2022 
+/- % '21 
Töötajate arv '22 
1ALEXELA MOTORS AS2 70023,0%35
2KAROTRANS AS2 64618,5%44
3JTH EESTI OÜ2 57430,4%11
4MARGO NOVIKOV OÜ2 53512,4%12
5FLAMEKO OÜ2 46519,5%14
6ERATO OÜ2 42321,2%15
7ALONEWOLF OÜ2 42186,2%21
8SIMEON TRANSPORT OÜ2 3862,6%13
9EST-TRANS KAUBAVEOD AS2 31318,0%130
10KURELAANE OÜ2 27266,0%7
Jätkuvalt on oluline maanteetranspordi muutumine roheliseks, mis johtub rohe-eesmärkidest ja Euroopa Liidu ülestest poliitikatest. See on suur muutus kogu sektorile ja avab Kattai hinnangul palju uusi võimalusi, sealhulgas transpordisektori üldise kuvandi parandamisel.
„Seejuures vähendab see raudteevedude rohelisuse argumenti maanteevedudega võrreldes. Igapäevane ettevõtlus on aga väga ratsionaalne, mistõttu riigi poliitikasammud peaksid olema vähemalt keskpikas vaates hästi ette teada ja sektori esindajatega läbi räägitud. Siit tulenevalt on meil endiselt ootus, et riigi liikuvuse ja transpordiarengukava 2035 avataks tulenevalt teadaolevatest muutustest ja seadmaks arusaadavaid tegevuskeskkonna raame autovedajatele.”

Autotranspordi TOP 113

Koht 
Nimi 
Müügitulu 2022 
Kasum enne tulumaksustamist 2022 
Infopanga kasusaajad/Põhiomanikud 
Punktisumma 
Koht eelmises 
Maakond 
1Reinsalu Auto AS7,35 mln1 mlnSandra Reinsalu 100%5083Tartumaa
2Est-Trans Kaubaveod AS13,51 mln1,33 mlnSulev Saareväli 50%, Reio Engman 50%6633Läänemaa
3Vikingmodum OÜ8,46 mln1,17 mlnKaupo Nõmmemees 73,81%, Raivo Nõmmemees 26,19%676Ida-Virumaa
4Haanpaa OÜ27,16 mln2,15 mlnSamat Nordic Oy 100%1074Harjumaa
5AO Transport OÜ2,99 mln564 251Andres Oksaar 100%11529Raplamaa
6IMB Cargo OÜ3,54 mln503 624Maksim Bukrejev 100%11955Harjumaa
7Expressveod OÜ4,29 mln346 749Risto Liiver 50%, Janek Lillemets 50%13367Harjumaa
8Simeon Transport OÜ3,32 mln527 629Kiitosimeon Oy 100%14440Harjumaa
9Viru Trans AS3,36 mln640 819Tõnu Läänemets 100%1452Lääne-Virumaa
10Akatrans Eesti OÜ4,41 mln427 779Sabiedrība Ar Ierobežotu Atbildību “Akatrans” 100%14618Harjumaa
11Merxton Veod OÜ2,2 mln396 556Tõnu Alas 100%153-Pärnumaa
12Eac Auto AS6,11 mln329 675Kaimo Kaasik 50%, Kaido Kaasik 50%15458Tartumaa
13Aire Auto OÜ2,09 mln377 845Aivar Rehe 100%169-Pärnumaa
14Alonewolf OÜ5,19 mln382 289Andrus Laul 100%17261Pärnumaa
15Haugas Transport OÜ4,91 mln498 623Meelis Haugas 50%, Veiko Haugas 50%17932Võrumaa
16Omecar OÜ5,8 mln339 191Rein Saluri 100%, Siim Saluri 100%18378Harjumaa
17Karotrans AS5,94 mln449 100Meelis Lippe 34%, Meelis Rosenstein 32%, Runo Ruubel 27,2%18511Pärnumaa
18Alpter Grupp OÜ11,1 mln784 106Kaido Kaasik 50%, Kaimo Kaasik 50%19946Tartumaa
19Florest Transport OÜ4,45 mln258 349Veljo Tammar 100%20248Harjumaa
20Frigohans OÜ6,17 mln330 933Leho Laht 100%20647Tartumaa
21Narva Auto AS2,14 mln482 756Nikolai Burdakov 58,67%, Galina Burdakova 14,39%211-Ida-Virumaa
22Transmark OÜ9,13 mln437 671Armin Arusalu 100%21644Saaremaa
23Tarvas Invest OÜ4,19 mln367 803Ahti Nirgi 100%22427Lääne-Virumaa
24Roose & Son OÜ1,96 mln385 470Tõnis Peterson 51,01%, Reho Roos 48,99%231-Harjumaa
25Aave Transport OÜ4,9 mln372 301Vello Teder 50%, Aare Kattai 50%23116Harjumaa

Seotud lood

TOP
  • 29.09.22, 01:00
Autotranspordi TOP: võitjal jääb Eestis tööd aina vähemaks
Pingereas ligi sada autovedajat!
„Kõige probleemsemad on just siseveod, sest kõikvõimalikud hinnad kasvavad, aga töömahud langevad. Meil ei ole iga päev tervele autopargile enam tööd pakkuda. Sellist olukorda ei ole suveperioodidel olnud juba mitukümmend aastat,“ tunnistab 2021. aasta majandustulemuste põhjal valminud Autotransporti TOPi võitja, Realsten OÜ juht Sergei Polonski.
TOP
  • 29.09.21, 14:33
Autotranspordi TOP: AloneWolf riisus koore
Edetabelis 105 autovedajat
Autotranspordi TOPi esikolmik on kõik ühel meelel, et eelmise aasta edu taga oli põhiliselt soodsam kütus. Esikoha omanik, riigisisest ja rahvusvahelist transpordilahendust osutava AloneWolfi juhatuse liige ja omanik Andrus Laul tõdeb, et sel aastal ollakse paraku tagasi harjumuspärases rütmis ning erinevad surved on taastunud ja tugevamad kui kunagi varem.
TOP
  • 15.12.22, 13:56
Dividendide TOP: Linfordi omanikud edestasid Olerexi ja CF&Si omi
Äripäeva 2021 majandusaasta põhjal valminud dividendide TOPis on 251 enam kui 250 000 eurot dividende välja võtnud ettevõtjat. Neist 17 on seotud transpordi ja logistikaga. Kes nad on ja kui palju omanikutulu nad seekord deklareerisid?
Saated
  • 28.09.22, 13:00
Tööampsud veokiroolis? Vahelduse mõttes, miks ka mitte
Veokijuhtide puudus on aina süvenev probleem, tõdeti autotranspordile keskendunud raadiosaates „Äripäeva TOP". Tänuväärt täiendus on küll varakult riigipensionile jäävad politseinikud, noored aga istuvad pigem arvuti taga kui veoki roolis. Kas tööampsude võimalus aitaks olukorda leevendada?
  • ST
Sisuturundus
  • 24.01.25, 09:44
Kui suur on su ettevõtte süsiniku jalajälg? Mõõda ära!
Kui sa veel ei tea, millest koosneb sinu ettevõtte jalajälg, siis nüüd on paras aeg selgust saada. Praktiline ja personaalne koolitus aitab sul seda teha.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele