Autor: Pille Ivask • 26. juuni 2024

Majandustulemused | Bussifirma teenis viimase kümnendi priskeima kasumi, pool sellest tuli Venemaalt

Bussifirma Lux Express teenis Äripäeva Infopanka laekunud majandusaasta aruande järgi mullu viimase kümne aasta suurima käibe ja kasumi.
Lux Express teenis mullu priske kasumi.
Foto: LIIS TREIMANN

Ühtlasi on ettevõte oma värskesse aruandesse märkinud, et plaanib 2023. aasta eest maksta miljon eurot dividende. “See ei tähenda, et Hugo Osula kaks Bentleyt ostab,” naljatas Lux Expressi juht Ingmar Roos.

Lux Express tegi mullu 43 miljonit eurot käivet ja teenis 13 miljonit eurot kasumit. Sellest pool tuli Roosi sõnul just Venemaa ärist, ent see on vaid pool rehkendust – koroonapandeemiast taastumine on nii Eestis kui Baltikumis olnud nobe.

Tunamulluse aasta lõpetas bussifirma 34 miljoni euro suuruse käibega, kasumit kogunes 9,3 miljonit eurot. Samas pole firma välja toonud, mis riikidest kui palju käivet teeniti.

Ettevõte kirjutas aruandes, et 2023. aastal jätkus nõudluse kasv nii Eesti siseriiklikel liinidel kui ka rahvusvahelises liiniveos.

Mullu reisis Lux Expressiga kokku 2,76 miljonit reisijat, mis on 13,6% rohkem kui aasta varem. Seejuures moodustas Eesti-siseste liinide reisijate arv umbes 70% ja rahvusvaheliste liinide reisijate arv pea 30% kogu reisijate arvust. Suurimat kasvu näitas seejuures Baltikumi- ja Poola-suunaliste liinide reisijate arv, mis kerkis vaatamata teravnenud turukonkurentsile ligi 22%, kirjutab firma aruandes.

Lux Expressi liiniveomaht suurenes mullu veelgi tempokamalt kui sõitjate arv. Kontserni ettevõtete opereeritud liinide veomaht kasvas üle 20% ning suure panuse andis sellesse uute busside kasutuselevõtt. Ka siin oli suurim veomahu kasv Baltikumi ja Poola suunal – ligi kolmandiku võrra.

Loe lisaks
Lux Express sõidab Lätis kahte uude sihtkohta

Eesti siseriiklikus liiniveos kasvatas Lux Express 2023. aastal mahtu peamiselt Tallinna–Pärnu, Tallinna–Narva ja Tallinna–Tartu–Võru liinil. Lõppes liinil Tallinn–Viljandi sõitmine.

Venemaal äri jätkub

Mullu jätkas Lux Express ka Peterburi-suunaliste liinide opereerimist Tallinnast, Riiast ja Helsingist.

Firma kirjutab aruandes, et sanktsioonid ei piira bussiliiklust, vaid kindlate isikute liikumist.

Samas märgib firma, et kuigi Peterburi-suunaliste liinide nõudlus püsis mullu nii Tallinna–Peterburi kui ka Helsingi–Peterburi liinil kõrge, tegutses Lux Express väljavaatega, et Venemaa-suunaline liinivedu hääbub paari aasta perspektiivis, muu hulgas seetõttu, et viisade väljastamist piiratakse.

Samas teatab Lux Express, et Peterburi-suunaliste liinide opereerimise ennetav lõpetamine pole võimalik, sest nendel liinidel konkureerib Lux Express kuue bussiettevõttega, teiste seas suures mahus Baltikumi liine ja Venemaa-sisest kaugbussiliiklust opereeriva Ecolinesi kontserniga.

Peterburi-suunalise liiniliikluse opereerimisest väljumine tähendaks, et konkurent saab kliendid endale ning see annab tugevad eeldused Lux Expressi positsiooni ründamiseks Baltikumi liinidel, teatab firma.

Loe lisaks
Lux Expressi tütar Venemaal tõstis hindu ja kahekordistas kasumi

2023. aasta teises pooles tulid siiski signaalid Peterburi-suunalise liiniliikluse vähenemisest.

Esmalt sai teatavaks Narva-Ivangorodi piiripunkti sulgemine mootorsõidukitele alates 2024. aasta veebruarist. Seejärel sulges Soome illegaalse migratsiooni piiramiseks novembris täielikult enda idapiiri piiripunktid.

Käimasolevat aastat hindab Roos pigem rahulikumaks. Vene suunalt on näha tema sõnul tagasilangust. Samas Eesti turul läheb firmal hästi, suure tõuke on andnud raudteeremonditööd, mis on inimesed bussidesse suunanud. Tervikuna on Baltikumi äri aga kulgemas planeeritud kursil, hindas Roos.

Samas on konkurents bussifirmade seas aina kasvav ning see tähendab suurt hinnakonkurentsi. Niisiis võib uskuda, et mullust kasumit tänavu üle ei löö.

Samas plaanib ettevõte mulluse eest maksta miljon eurot dividendi. Roosi sõnul tasub silmas pidada, et dividend ei lähe mitte Hugo Osula kui firma omaniku taskusse, vaid siiski Lux Express Estonia omanikule Mootor Grupile, kes võib seda raha kasutada teiste gruppi kuuluvate ettevõtete toetamiseks.

Arvestades käivet ja kasumit, on miljon eurot dividendideks isegi vähe, hindas Roos.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077