• 31.10.23, 11:19

Operaili kulud on viimse piirini kokku tõmmatud: edasine tähendaks juba raudteevedude lõppu

Raudtee-ettevõtete kontsern Operail on tegevuskulusid vähendanud nii palju kui võimalik, kuid jätkas ka kolmandas kvartalis tööd kahjumis. Ettevõtte kasumlikuks pööramiseks otsib juhatus võimalusi äri laiendamiseks välisturgudele. Raudteevedude jätkusuutlikkuse tagamiseks Eestis on aga vaja sektoriülest koostööd ja poliitilist suunamist.
Operaili kulud on viimse piirini kokku tõmmatud: edasine tähendaks juba raudteevedude lõppu
2023. aasta 9 kuuga vedas Operail Eestis kaupa 1,5 miljonit tonni, mis on 68% vähem kui eelmisel aastal sama ajaga. Operaili kaubaveo äritulu oli 9 kuuga 16,9 miljonit eurot, mis on 43% vähem kui võrreldaval perioodil eelmisel aastal. „Kaubaveo mahud tonnides on vähenenud enam kui tulud – oleme keerulistes oludes andnud oma parima, et tulu maksimeerida,” sõnas kontserni juhatuse esimees Raul Toomsalu.
Kui kaubamahu languse põhjusteks on olnud sanktsioonid Venemaa vastu ja mittesanktsioneeritud Vene kauba veo lõpetamine, siis praeguseks on probleemiks kujunenud raudteeveo kallis omahind Eestis võrreldes nii maanteeveo hinnaga kui ka raudteeveo hinnaga naaberriikides. „Näiteks ei toimunud sel sügisel multimodaalset Eesti vilja vedu, kuna saak oli väike ning seda veeti autodega,” selgitas Toomsalu.
Operaili kontserni üheksa kuu kulumieelseks ärikasumiks (EBITDA) kujunes 0,2 miljonit eurot, puhaskahjumiks 3,3 miljonit eurot, mis oli prognoositud tulemus.
Operail on keeruliste oludega kohanemiseks kulubaasi oluliselt vähendanud. Kontsern on koondanud poole töötajaskonnast. „Oleme kaotanud öiseid vahetusi jaamades, lõpetanud väiksemate jaamade teenindamise, sulgenud paikseid tehnohoolduspunkte ja loonud nende asemele liikuvad remondi- ja hooldusmeeskonnad, ümberkoolitanud töötajaid, et nad saaksid teostada mitme senise ametikoha ülesandeid – näiteks ühendanud vaguniülevaataja ja vedurijuhi abi kutsed,” tõi Toomsalu näiteid.
„Arvestades omaniku ootuseid Operailile, mille hulgas on ka veovõime säilitamine Eesti raudteetaristul, ei ole võimalik ettevõtte kulubaasi enam oluliselt vähendada,“ nentis Raul Toomsalu. „Oleme jõudnud punkti, kust edasine kärpimine mõjutaks ohutust ning Eesti võimekust hädaolukorras kiirelt reageerida.”
Ettevõtte uuesti kasumlikuks pööramiseks on seega vajalik suurendada tulubaasi. Aasta alguses toimunud varade müügist saadud vahendid plaanib Operail sel eesmärgil investeerida strateegilisse laienemisse. „Vaatame Eestist väljapoole,” kinnitas Toomsalu.
PANE TÄHELE!
Milline on Operaili plaan B?
Mis on saanud Eesti transiidiärist ning kas Ukraina teravilja vedamine läbi Eesti sadamate on reaalne ja millistel tingimustel? Kuidas Operail praegustes oludes oma samme seab? Kas ettevõttel on plaan B ja kui on, siis milline?
Sellest kõigest räägib Operaili juhatuse esimees Raul Toomsalu 28. novembril toimuval 25. Logistika Aastakonverentsil. Lisaks räägib puisteainete raudteevedudest Eestis ja Lätis Kevili tegevjuht Hannes Prits.
Tänavuse logistika aastakonverentsi fookuses on Eesti logistikasektori hetkeseis pärast erinevaid kriise ning millised vältimatud muutused ootavad meid ees seoses rohepöördega? Lisaks kuulutatakse välja Aasta Logistikategu 2023 ning otsitakse vastuseid küsimustele: kas ja millist uut (äri)plaani Eesti transpordi ja logistikasektor vajab?
Konverentsi modereerib majandusekspert Raivo Vare.
Tutvu konverentsi prorammiga ja pane end kirja SIIN!
Soodsaim hind kuni 3. novembri südaööni!
Selleks, et raudteekaubaveod kui kõige keskkonnasäästlikum ja ohutum transpordiliik maismaal saaks majanduslikult jätkusuutlikuks ka Eestis, on aga tarvis sektoriülest koostööd raudteeveo protsesside efektiivsemaks muutmisel ning poliitilist survet kaupade maanteedelt raudteele suunamiseks.
Operail on Eesti riigile kuuluv raudtee-ettevõte, mis tegeleb kaubaveo ning veeremi hoolduse, remondi ja ehitusega Eestis. Operail annab tööd u 250 inimesele. Kuni 2023. aasta alguseni tegeles Operail ka rahvusvahelise vagunite rendi ning kaubaveoga Soomes. Omaniku, ehk Eesti riigi, suunisel väljus Operail nendest ärisuundadest.

Seotud lood

Uudised
  • 18.08.23, 09:51
Enamiku kaubamahust kaotanud Operail otsib uusi väljundeid
Ukraina sõja mõjude tõttu 83% kaubamahust kaotanud Operail jäi käesoleva aasta esimese kuue kuuga prognoositud kahjumisse. Tänu mittestrateegiliste varade müügist teenitud tulule on ettevõtte finantsseis siiski tugev ning juhatus tegeleb Operailile uute kasumlike väljundite otsimisega.
Uudised
  • 31.05.23, 17:25
Operaili hoiab praegu vee peal müüdud ärisuundadest saadud tulu
Raudtee-ettevõtete kontsern Operail teenis möödunud aastal 61 miljonit eurot äritulu ja saavutas 10 miljoni eurose EBITDA, mis on äärmiselt keerulist majanduskeskkonda arvestades hea tulemus, teatab ettevõte.
Saated
  • 01.05.23, 20:37
Operaili juht: loodan, et riik ei kraba meilt kümneid miljoneid eelarveaugu lappimiseks
Riiklikku raudteevedajat Operaili ootab ees erastamine. Praeguses seisus ei taha aga Operaili keegi osta, tõdes ettevõtte juht Raul Toomsalu saates "Kuum tool".
  • ST
Sisuturundus
  • 07.11.24, 22:54
Vastukaalutõstukid ‒ miks on tarvis ja mida valida?
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele