• 13.01.22, 14:22

Elektriveokite tootjad rajavad Euroopasse oma laadimisvõrgustiku

Euroopa suurimad veokitootjad Traton Group (Scania ja MAN), Daimler Truck ja Volvo Group lõid ühisettevõtte 1700 avaliku laadimispunkti rajamiseks üle Euroopa, investeerides sellesse ühtekokku pool miljardit eurot.
Scania 25 L BEV laadimiel talvetestil.
  • Scania 25 L BEV laadimiel talvetestil. Foto: Dan Boman
Kolme veokitootja laadimisvõrgustiku ühisettevõte alustab tegevust 2022. aastal. Veokitootjad plaanivad ühiselt investeerida kokku 500 miljonit eurot, tehes sellest Euroopa maanteevedude suurima investeeringu elektrisõidukite laadimispunktide taristu arendamiseks.
Kokku on plaanis paigaldada vähemalt 1700 avalikku taastuvenergial töötavat laadimispunkti, mis kerkivad järgmise viie aasta jooksul maanteevedude vajadusi arvestades kõige olulisematesse punktidesse – maanteede äärde ning olulisematesse logistikakeskustesse.
Uue algatusega soovitakse oluliselt elektriveokite laadimispunktide arvu suurendada, kaasates samal ajal uusi partnereid ja ka riiklikku rahastust. Uus ettevõte hakkab tegutsema iseseisvalt, tuginedes asutajate kogemustele ja teadmistele maanteevedude vallas. Firma peakontor hakkab asuma Hollandi pealinnas Amsterdamis.
Vajalik laadimistaristu
Uuest ettevõttest saab hea näide Euroopa Liidu rohepöörde teostamisest: veokite laadimisvõrgu ettevõtte aitab kaasa 2050. aastaks Euroopas kliimaneutraalse transpordi saavutamisele. Nii elektriveokitele vajaliku taristu väljaehitamine kui selle varustamine taastuvelektriga on sel teekonnal väga olulised esimesed sammud.
Maanteetranspordis vajatakse juba täna suure võimsusega laadimisjaamade võrgustikku , kuna elektriliste tarbesõidukite pakkumine kasvab turul kiiresti. Ainuüksi Scania müüb laia valikut hübriid- (HEV) ja pistikhübriid- (PHEV) veokeid, aga ka täiselektrilisi (BEV) veokeid. Elektritranspordile üleminekul on olulisel kohal klientide soov transportida oma kaupu täiendavate CO2 heitmeteta ning laadimistaristu võimaldab veofirmadel saaste hulka tõhusalt vähendada.
Juba lähitulevikus on paljudel juhtudel, eriti pikamaavedudel, täiselektrilised sõidukid mõistlikumad nii ökonoomsuse kui ka oma keskkonnajalajälje poolest. Mida rohkem vedajad elektrilisi veokeid kasutavad, seda väiksemad on ka suhtelised energiakulud võrreldes alternatiividega.
Aastaks 2030 ulatub elektriveokite energiasääst võrreldes diiselmootoriga sõidukitega juba kahekohalise protsendini, mistõttu on majanduslikult üha raskem põhjendada sisepõlemismootori kasutamist. See saab juhtuda aga ainult siis, kui arendatakse välja hästi töötav kiirlaadimisjaamade võrgustik, mis võimaldab tõhusalt kasutada laadimiseks autojuhtidele ette nähtud 45-minutilist puhkeaega pärast töö- ja puhkeaja reeglitega lubatud nelja ja poolt tundi sõitmist – akusid peaks tulevikus laadima just selle puhkepausi ajal.
Läbimurre kogu sektori jaoks
Traton Groupi ja Scania tegevjuht Christian Levin märkis, et konkurentide koostöö võib väljastpoolt paista pisut ootamatuna, kuid Tratoni ja partnerite algatus on oluline süsinikuneutraalse transpordi läbimurde saavutamiseks. Juhtivate veokitootjate koostöö kliimamuutuste vastu võitlemisel on kogu sektori kiireks ja edukaks ümberkujundamiseks ülioluline.
„Meie uus ühisettevõte on tugevaks tõukejõuks elektriveokite ja -busside – kõige ökonoomsemate ja säästvamate sõidukite – kiirele arengule,“ ütles Levin.
Samal ajal toob läbimurre lisakasu ka teistele tööstusharudele. Euroopa Autotootjate Assotsiatsiooni (ACEA) 2021. aasta mais avaldatud aruanne kutsub üles looma hiljemalt 2025. aastaks kuni 15 000 ning hiljemalt 2030. aastaks kuni 50 000 suure võimsusega avalikku raskeveokite laadimispunkti.
Käesolev projekt on selge signaal kõigile teistele tootjatele, aga ka valitsustele ja seadusandjatele, et kliimaeesmärkide saavutamiseks vajaliku laadimisvõrgu arendamiseks tuleb teha koostööd. Uus laadimisvõrk on avatud kõigile Euroopa tarbesõidukitele sõltumata nende margist – see on veel üks selge märk kõigile veokitootjatele.
Laadimisjaamade taristu arendamisel arvestab uus ettevõte lisaks vedajate vajadustele ka turu nõudmistega. Elektrisõidukite omanikud saavad kasutada kiirlaadimise eeliseid ja harjuda juhtidele määratud 45-minutilise puhkeaja ning öiste peatuste ajal laadimisega. See tähendab, et tulevase ühisettevõtte peamiseks prioriteediks ongi just pikamaaveod.
TASUB TEADA!
Ühe esimese elektriveokite suurtellimuse tegi Taani logistikaettevõte DFDS.
Millised on ettevõtte plaanid tellitud 100 Volvo elektriveokiga, räägib 27. jaanuaril toimuval Autovedajate Aastakonverentsil DFDSi asepresident Valdemar Walburg.
Soodushind konverentsile kehtib veel vaid loetud päevad, ehk 19. detsembrini.
Pane end konverentsile kirja SIIN!

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.11.24, 22:54
Vastukaalutõstukid ‒ miks on tarvis ja mida valida?
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele