Vandeadvokaat ja Advokaadibüroo ATTELA partner Marko Saag soovitab selleks, et autodega seotud seadusemuudatused valusalt ei tabaks, autod enne muudatusi ära osta, kirjutab Äripäev.
“Kui te ei taha, et need muudatused teid löövad, siis ostke autod enne muudatusi ära,” märkis Saag Äripäeva firmaautode ja sõiduhüvitiste maksustamise seminaril. “Tehke kasutusrendi asemel kapitalirent, seda loetakse auto võõrandamiseks ja siis pole kuskilt 50% maha arvata,” soovitas ta.
“Kui peale muudatuste jõustumist ostad auto Lätist, siis pead arvutama pöördkäibemaksu – sisendkäivet võib maha arvata vaid 50% ulatuses,” tuletas Saag meelde.
64eurone hüvitis kaobKaotatakse ära 64 euro maksmine ilma sõiduarvestust pidamata. “Jääb alles see, et ühele isikule makstava hüvitise maksuvaba piirmäär on sõitude kohta arvestuse pidamise korral 0,33 eurot kilomeetri kohta, kuid mitte rohkem kui 335 eurot kalendrikuus iga hüvitist maksva tööandja kohta,” kommenteeris Saag. See osa võetakse Saagi hinnangul vastu ilmselt täna riigikogus kolmandal lugemisel ja sel ei tohiks tema hinnangul mingeid takistusi olla. See muudatus on plaanitud jõustuma kõigi eelduste kohaselt 1. septembril.
“Ainuke põhjus selle edasilükkamisega seoses saab olla see, kui käibemaksuseaduse muudatust lükatakse edasi. See 64 euro maksmise seadus oli nagu kompensatsiooniks käibemaksuseaduse eest,” lisas Saag.
Käibemaksuseadus muutub – omatarbe maksustamine ja sõitude kirjapanek kaob ära ja sisendkäibemaksu mahaarvamise piirang on 50%. Selle kohta tuleb Euroopa nõukogust saada luba, ütles Saag, enne ei tohi seadust vastu võtta.
“See taotlus tehti ära sügisel, kuid kuni tänaseni pole veel nõusolekut saadud. Komisjon, kes seda menetleb, saadab pidevalt uusi küsimusi. Rahandusministeerium on aga veendunud, et see nõusolek saadakse,” kommenteeris Saag.
Nõusoleku saamisest oleneb Saagi sõnul see, millal muudatus jõustub. Samuti võib selle jõustumist lükata edasi ka riigikogu istungite lõppemine. Kui ei tehta just mõnda erakorralist istungit, jõustub see seadust alles kõige varem septembris.
Saagi sõnul on ettevõtete autode maksustamisel tulumaksuga peamine küsimus, millal on mingi asi erisoodustus ja millal ei ole. “Kohtulahendites on olulisel kohal tõendamiskohustus, kuid riigikohus on öelnud, et sõidupäeviku mitte pidamine iseenesest ei tõenda veel, et tegemist oli isiklike sõitudega,” rääkis ta. Seega formaalses mõttes sõidupäeviku pidamine pole kohustuslik, kuid sõite peab siiski kuidagi tõendama, kas GPSi või muu kontrolliga.
Autod 100% ettevõtluseks50% arvestus kehtib autodele, mis on kasutuses 100% ettevõtluse tarbeks. Mis saab, kui on värskelt asutatud osaühing, mil pole veel ettevõtlustegevust? Saag selgitas, et kui täna asutatud osaühing, millel pole veel ettevõtlust, soetab auto, siis sa ei saa alati garanteeritult 50% maha arvata, vaid võib tekkida olukord, et saab vaid 20% maha arvata. Piirang kehtib sõiduauto soetamisel – kapitalirent on ka soetamine.
“Kui praegu ütled, et kasutad autot 100% ettevõtluseks, siis saad käibemaksu 100% maha arvata. Kui aga kuskil vääratad ega kasutanud autot kaks aastat 100% vaid ettevõtluseks, siis seletuskirja järgi pead sa 50% täies ulatuses tagasi maksma pluss ka veel intressi ,” selgitas Saag. “See otsus tehakse maksuametniku tõlgendusi järgi,” lisas ta.
Saag tõi abiks ka ettevõtluse definitsiooni: see on iseseisev majandustegevus, mille käigus võõrandatakse kaupa või osutatakse teenust, olenemata majanduslikust tulemusest või tegevuse eesmärgist.
“Kui praegu autot ära osta ei taha, siis saab käibemaksu arvata maha siis, kui suudate 100% näidata ettevõtlust. See eeldab rohkem paberitööd,” lisas Saag.
Peamised kohad, kus vahele jäädakse
Vandeadvokaat ja Advokaadibüroo ATTELA partner Marko Saag tõi Äripäeva firmaautode ja sõiduhüvitiste maksustamise seminaril välja kohtulahendite põhjal näiteid peamistest kohtadest, kus firmaauto sõidupäevikuga sahkerdades maksuhaldurile vahele jäädakse.
“Kui räägitakse, et on vaja mingit eelarveauku jälle lappida, siis umbes pool kulutustest peaks mõne hinnangul tulema agressiivsest maksude kogumisest ja maksuhaldurite töö tõhustamisest. Kontroll on ülijõuline, üliefektiivne,” rääkis Saag seminaril.
Ta lisas, et maksuhaldurid lähevad nüüd n-ö sisse ka nendesse arvetesse, kuhu varem ei mindud. Näiteks management-arved. “Haldur ütleb, et pole põhjendatud või arusaadav, mis teenust osutati. Ning kui sa ei suuda seda põhjendada, siis on halduril võimalik sulle määrata maks,” märkis Saag.
Saag nimetas ühe peamise kohana, mis sõidupäeviku täitmisel probleemseks osutub, kilometraaži.
“Luuletatakse kilometraažiga. Ka see, kui kilometraaž ei klapi, on ka kohtus argumendiks olnud,” ütles Saag ja tõi näite: “Juht sõidab kuus 1000 kilomeetrit maha, paneb päevikusse, et Tallinna–Riia–Tallinna ja Narva ots ka ja ongi hästi. Maksuhaldur tahab aga täpselt teada, millal käidi Riias, kellega kohtuti, samuti nime ja kontakti, ja ta kontrollib selle info üle. Samuti analüüsib marsruudi loogikat. Teinekord arvutatakse välja ka ühe auto kohta keskmine kütusekulu.”
Saagi sõnul tangitakse vahel kütust liiga tihti ja ebaloogiliselt. “Näiteks nädalavahetusel,” kirjeldas ta kahtlast kohta.
Kui pargitakse tööautot kodus, siis küsib maksuhaldur Saagi sõnul, mis eesmärgil. Haldur ei aktsepteeri tema teatel põhjendusena seda, et signalisatsioon võib kontoris ootamatult tööle minna või inimesel on pidevalt valveolekus töö.
TASUB TEADA
Näiteid kohtadest, mis võivad kahtlust äratadaKui kasutatakse puhkuse ajal autot. Maksuhaldur kontrollib ka puhkuseid.
Pikad sõidud Lätti ja Leetu, maksuhaldur võib küsida piirilt välja info.Ära kunagi ütle, et sõidad “naabrimehe autoga” isiklikuks otstarbeks.Maksuhaldur kontrollib, kui auto pole soetatud sellelt isikult, kes arve väljastas (v.a autosalongi puhul).Kui sõiduki müüja käive ei tekkinud Eestis, vaid välisriigis, on müüja maksustanud valesti ning ostjal puudub õigus sisendkäibemaks maha arvata.
Mis juhtudel ei kohaldata 50% mahaarvamise piirangutAutomüüjatele – autopoodidele see piirang ei kehti.
Kui ostad auto eesmärgil, et seda kasutusrendile anda.Kui sõiduautot kasutatakse peamiselt taksoveoks ja on olemas taksoveo luba.kui sõiduautot kasutatakse peamiselt õppesõiduks ja on olemas kõik vajalikud load.kui sõiduautot kasutatakse eranditult vaid ettevõtluse tarbeks, v.a taksoks või õppeautoks. Kui omandad auto ja annad selle tasu eest töötajale kasutada, siis seda ei loeta ettevõtluseks ja seda ei maksustata käibemaksuga.
Omatarbe maksustamine kaotatakse ära
Kui on liisinguauto, siis tee see ringi kapitalirendiks. Kapitalirendi puhul peab liisingufirma maksma auto pealt käibemaksu ära, sinul on õigus saada see siis tagasi.Omatarve käibemaksu mõttes jäetakse tihti maksustamata. Erisoodustus makstakse tihti ära, kuid käibemaks selle omatarbe pealt jäetakse tihti maksmata.Kui soetad sõiduauto põhivaraks, siis seal säilib 5aastane korrigeerimisperiood. Kui täna arvad 50% km maha, siis viie aasta lõikes peab seda 50% jälgima, kui auto on põhivara.
Marko Saag räägib firmaauto kasutamisest töövälisel ajal ka 26. augustil toimuval seminaril "Säästlik autopark". Loe seminari kohta lähemalt SIIT.
Seotud lood
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.