Kui kaks nädalat tagasi välistas peaminister Andrus Ansip Estonian Airi pankroti, siis täna tõdes majandusminister Juhan Parts, et valitsusel on kaks valikut: lisainvesteering ja pankrot.
Partsi sõnul sai valitsus kabinetiistungil ülevaate Estonian Airi olukorrast ja ees seisvatest valikutest. Täna otsust ei langetatud, aga olukorra täpsem tutvustamine ja tuleviku valikute võimalik kaardistamine oli Partsi oluline, et riik jõuaks aktsionärina teha õigeid otsuseid.
Põhimõtteliselt seisab Partsi sõnul ees kaks valikut. „Esimene – mitte nii neutraalses sõnastuses – tegevuse lõpetamine, juriidilises sõnastuses maksejõuetuse kaudu. Teine – finantseerida iseseisva jätkamise plaani,“ sõnas parts.
Esimese variandi korral jääb riigi huviks, see, et lennuühendused vastaksid eesti arengu vajadustele.
„Esimene variant tähendaks seda, et töötame läbi arvestades turu olukorda Euroopas kehtivad reegleid,“ sõnas Parts. „Teine variant tähendaks, et riik oleks valmis ettevõttesse täiendavalt investeerima ja selle puhul on mitmed eeltingimusel, millal üldse saab investeerimisvariant kõne alla tulla.“
Kindlasti tähendab see Partsi sõnul seda, et ettevõte peab olema oma tegevuses regionaalselt konkurentsivõimeline. See tähendab senise kollektiivlepingu ümberrääkimist tööandja ja töövõtja poolt.
Teine tingimus on, et investeering, mida valitsus teeb, peab olema kooskõlas Euroopa Liidu reeglitega.
Mõlemad variandid on Partsi hinnangul võimalikud. Arutelu juurde naastakse tõenäoliselt kolme nädala pärast ja lõplik otsus 2013. aasta esimese kvartali jooksul.
Parts kinnitas, et reisijad ei pea muretsema.
Peaminister Andrus Ansip tõdes, et Estonian Airi saatus ei sõltu valitsuse tahtest, vaid sellest, kas Euroopa komisjon annab loa anda riigiabi või mitte.
„Me ei saa välistada ühtegi stsenaariumit. Aga selles, mida Juhan Parts ütles reisijate kohta, võite kindel olla – reisijad ei pea muretsema, neid ei jäeta hätta."
Täpset investeeringu suurust Juhan Parts välja ei öelnud. Suvel on ajakirjandus läbi käinud info, et lennufirma vajab 60 mln eurost rahasüsti.
„On väga olulisi asjaolusid, millest see sõltub. Kui investeeringu teeme, siis kehtib põhimõte, et ükskord on ka viimane kord. Et rahaline investeering on sellise mahuga, et saame öelda, et ettevõte saavutab finantsilise stabiilsuse. Me räägime projektsioonist 3-4 aasta peale,“ rääkis Parts.
1. novembri valitsuse pressikonverentsil sõnas Andrus Ansip, et Estonian Airi pankrot on välistatud. "Meie inimesed võiksid ühes asjas kindlasti päris veendunud olla, et ega valitsus seda Estonian Airi pankrotti küll ei lase," ütles Ansip. "Seda, et inimesed võiksid hakata kartma, kas nad ikkagi, kui nad Estonian Airiga lendavad, et kas nad kusagilt koju saavad või ei saa, seda paanikat ei maksaks kellelgi külvata. Ei-ei, seda ei juhtu, et Eesti riik jätaks oma kodanikud kuhugi ilma peale, nagu mitmete lennufirmadega on juhtunud. "
Seotud lood
Valitsus otsustas tänasel istungil eraldada omandireformi reservfondi vahenditest aktsiaseltsile Estonian Air laenuna 8 300 000 eurot, et tagada lennuühendused Eestile olulistesse sõlmpunktidesse.
Oleme šokis, et Estonian Airi otsusele koondada töötajaid ei eelnenud töötajate esindajate informeerimist, sõnas liinilendurite assotsiatsiooni juht Rauno Menning.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.