Eesti ettevõtte Baltic Techservise OÜ juhataja Sergei Širokov, rääkis, miks toodi Vene partneri süvenduslaev Eestisse remonti ning milliseid töid hakkab ta siin teostama.
Kes on selle tehnika tellijaks ning millel teie suhted põhinevad?
Firma Northern Dredging Company Ltd loodi praktiliselt nullist. Saades süvendustööde peatöövõtjaks Ust-Luga sadamas, hakati soetama ja laiendama oma laevastikku. Juba peaaegu seitse aastat teeme nendega koostööd. Alustasime siis, kui firma loodi. Koostöö tulemusena loodi allhankefirma, mis täna juhib tehniliselt kogu Vene ettevõtte laevastikkuu.
Mida tähendab „tehniline juhtimine”? Paarikümne ringis. Meie teeme koostööd seitsme-kaheksaga. Kui on vaja dokitöid, pöördume BLRT või Netamani poole.
Vastutame laevastiku tehnilise seisukorra, moderniseerimise eest. Mingil määral oleme seotud ka laevade ostuga. Ettevõte soetab ka uusi aluseid, meie aga tegeleme projektide tehnilise ettevalmistamisega.Näiteks, aasta tagasi anti meile ülesandeks leida selline süvenduslaev, mida te täna nägite. Leidsime selle Jaapanist, vormistasime dokumendid, korraldasime aluse registreerimise, saatmise, lossimise. Nüüd valmistame selle ette remondiks ja tööks. Miks Jaapanist? Euroopa on ju lähemal.
Kogu projekt läks meile vähem maksma kui taolise laeva ostmine Euroopas. Ning kuigi transport on peaaegu sama kallis kui alus, taoline transportimine ujuvdokil on väga turvaline. Nii suur laev ei karda eriti torme, vähem on ka muid riske. Kas see on esimene laev, mis selliselt kohale toodi?
Tellija jaoks oleme ostnud juba seitse laeva, kuid sellist transportimise viisi kasutasime esimest korda. Antud meetodit kasutatakse üldse väga harva, Eesti sadamad ei ole aga taolisi aluseid veel näinud. Endisesse nõukogude leeri kuuluvate Läänemeremaade (pean silmas Baltimaad, Poola ja Venemaad) on see suurim taoline süvenduslaev. Midagi sarnast on Soomes, kuid väiksema võimsusega. Kas Eestis tehnika hakkab tööle?
Ilmselt saame süvendada Hundipea sadamat. Projekti peatöövõtjal, Eesti firmal, taolist tehnikat ei ole ning ta otsustas pöörduda suure Venemaa ettevõtte poole. Miks just Vene firma? Kas tal ei ole sellel turul konkurente?
Konkurente on palju. Näiteks, soomlased. Neil on hea tehnika, kogemus, kuid teenuse hind on vähemalt poolteist korda kõrgem.Töötavad ka hollandlased, belglased, taanlased. Maailmaturul on neli juhtivat ettevõtet selles valdkonnas, kuid viimased kaks aastat areneb Venemaa firma nii kiiresti, et hakkab neile tehnika tasemega järgi jõudma, pakkudes sealjuures väiksemaid hindu. Miks venemaalased valisid aluse remontimiseks just Tallinna?
Laevaremondi hinnad on madalamad, aga kvaliteet üldiselt kõrgem. Muidugi kui jätta välja halba kvaliteeti pakkuvad Eesti firmad ja unikaalseid tellimusi täita suutvad Vene firmad. Me tunneme kohaliku turgu ja saame kasutada Eesti väikefirmasid, hoides laevaomaniku remondieelarvet kokku. Mõned tööd on kaks korda odavamad. Kui palju on Eestis selliseid töid teostavaid ettevõtteid?
Meie ettevõtete suurim probleem on ebapiisav tellimuste maht. Mullu oli eriti raske, tänavu on natuke kergem. Tuues laevu remondiks anname sellistele ettevõtetele võimaluse ellu jääda. Millised väljavaated nüüd on?
Kasu saame kindlasti. Näiteks, kui Hiina laevaomanik tuleb meie sadamatesse, võtab kohe ühendust lossimistöid teostanud Abelco Agency´ga. Koostöö Eesti ja Venemaa vahel on ka vastastikku kasulik. Venemaal saadakse sellest aru. Oleks tore, kui poliitikud mõistaksid, et raha teenimine ja rikas elu võivad kujuneda parimaks rahvusideeks. TAUST:
l Ettevõte Northern Dredging Company Ltd loodi 2004. aastal ning kuulub PST Holdingu koosseisu. PST Holding asutati 2003. aastal kaubasadama ehitamiseks Ust-Lugas. 2007. aastal käivitas ettevõte oma laevastiku arenguprogrammi, mille raames kavatseti soetada 12 ühikut süvendustehnikat. Programm kestab 2012. aastani. Nagu kinnitas Eesti Veeteede amet hakkab Northern Dredging Company Ltd teostama allhanketöid Hundipea sadamas, mis on ühtlasi Veeteede Ameti laevastiku peasadam. Hundipea sadama rekonstrueerimistööd on vajalikud, kuna sadama sildumis- ja kaitseehitised on valdavalt navigatsiooni-, kasutus- ja keskkonnaohtlikus seisundis, samuti puuduvad jäämurdjate sügavaveelised sildumiskohad ning märkimisväärne osa sadama madalaveelistest sildumiskohtadest on põhjasuunalise lainetuse lainevee eest kaitsmata. Hundipea sadama rekonstrueerimise I etapi käigus renoveeritakse Hundipea sadam osaliselt – renoveeritakse sildumisliinid S1-S7 ja süvendatakse osaliselt Hundipea sadama akvatooriumi ja Paljassaare kanalit, et tagada jäämurdja Tarmo juurdepääs Hundipea sadama sildumisliinile S2.
Seotud lood
Möödunud nädalal lossiti reidil laeva, mis tõi Eestisse Ust-Luga sadamat teenindava Venemaa suurettevõtte seadmed. Pärast remonti hakkab see tehnika süvendama Hundipea sadamat.
Eesti ettevõtlusmaastikul on viimastel aastatel ilmnenud murettekitav trend: maksuvõlgade ja pankrottide arv kasvab märgatavalt. Statistika näitab, et maksuvõlglaste arv on viimase kolme aastaga suurenenud 35% ning pankrotis ettevõtete arv koguni 48%. Sellises olukorras on oluline, et ettevõtted saaksid oma võlanõuded kiiremini ja efektiivsemalt lahendatud. Siin tulebki appi Infopanga võlaregister, mis pakub innovatiivset ja praktilist lahendust võlgnikega tegelemiseks.