Aasta lõpus algab Eesti ajaloo üks suurimad ehitusi, kui hakatakse rajama Eesti Energia uut elektrijaama. Erinevate hinnangute kohaselt lööb see lakke ka autojuhtide palgad või toob ehitusele mõne välisfirma.
Eesti Energia uue elektrijaama ehitus maksab 950 miljonit eurot, millest esialagu ehitatakse küll valmis üks plokk, mis maksab 540 miljonit eurot. Eesti Energiast öeldakse, et juba lähikuudel algavad ehitusplatsi ettevalmistustööd, mille käigus võetakse maha võsa ja demonteeritakse vanad hooned. Need tööd viib läbi ja korraldab Eesti Energia oma jõududega. Suvekuudel valmistatakse ehitusplats ette peatöövõtjale Alstomile üle andmiseks. Esialgne ehitusprojekt valmib sügiseks ning seejärel alustataksegi aasta lõpus kaevetöödega ja elektrijaama vundamentide ehitamisega.
Seega hiljemalt aasta lõpuks on Eesti suurimale ehitusobjektile vaja hulgaliselt ka veoressurssi. Ühe Viljandi veofirma juhi sõnul võidab transporditööde pakkumise arvatavasti mõni välisfirma. „Suuremad tööd (näiteks Pärnu linna ümbersõit) on läinud lätlaste kätte odavama hinna pärast,” ütleb ta. „Kui hind on madal, on Eestis raske konkurentidelt üle osta sellist kogust tööjõudu,” lisab ta.
Transpordi Ametiühingu juhatuse esimees Peep Peterson nendib, et elektrijaama ehituse maksumus on hiiglaslik summa, millest siiski mitte nii suur osa ei kulu materjalide transpodile. „Aga selge see, et materjali on kah väga palju vaja vedada,” möönab ta.
Petersoni ütlusel ei ole rakse autosid juurde liisida. Kuid probleem tekib juhtidega. „Palgad lendavad lakke, sellega tuleb juba ette arvestada,” leiab ta. Välisfirmade sissetungi selle objekti puhul ta ei usu. Lätis, Leedus, Venemaal on autojuhtide palgad madalamad ja seega on sealsetel ettevõtetel võimalik pakkuda selle arvelt odavamat hinda. Samas ei ole palgavahe Petersoni väitel nii suur, et suudaks olla nendele juhtidele ahvatluseks töötada alaliselt naaberriigis. Tegu pole ju enamasti mitte rahvusvaheliste vedudega. „Pigem lähevad nood mehed siis juba otse Skandinaaviasse tunduvalt võimsama palga järele,” ütleb Peterson.
CV Online turundusjuht Heikko Gross pakub ka, et kui vedajate inimressursi osas tekib puudujääk, võib elektrijaama ehitus hakata mõju avaldama teistele sektoritele. Võib tekkida liikuvus töötajate osas, kellel on olemas vajalikud oskused (ja load), kuid kes on hetkel mõnes teises sektoris hõivatud, prognoosib Gross.
Autor: Tea Taruste
Seotud lood
Transpordi Ametiühingu juhatuse esimees Peep Peterson ütleb, et kriisi ajal alla löödud veohindade tõttu on paremad autojuhid lahkunud tööle välismaale või lausa elukutset vahetanud. „Ega kohalik tööandja mehi eriti hoida ei oska,” leiab ta.
Möödunud kriisi aastad olid autojuhtidele keerulised. Autojuhtide ühingu andmetel suri eelmisel aastal autoroolis infarkti 18 Eesti juhti. Ühingu hinnangul on see madalat palka kompenseerida püüdvate autojuhtide pikaajalise ületöötamise tagajärg, kirjutab Logistika kuukiri.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.