Äripäev avaldas täna Eesti rikkamate ärimeeste pingerea, mille hulka kuulub ka ridamisi logistika- ja transpordiärimehi. Siin on paremuse järjestuses 25 selle valdkonna jõukamat inimest:
1. Fjodor Berman 2,478 miljardit- Kümneid firmasid haldava BLRT Grupi suurim omanik. Varandus jäi küll aastaga 120 miljoni võrra väiksemaks, kuid koht rikaste edetabelis paranes. Eelmisel aastal oli Toomas Annuse järel teine. Sel aastal jõudsid avalikkuse ette lahkhelid BLRT Grupi suurimate omanike vahel, põhjuseks Bermani põhimõte, et dividende BLRT Grupp omanikele ei maksa.
2. Oleg Ossinovski 1,836 miljardit - Tapa vagunidepoos meistrina raudteelase karjääri alustanud Ossinovskist on aastaga oma kohta edetabelis märgatavalt parandanud, eelmisel aastal oli 14. Talle kuuluvad vagunid sõidavad Eesti, Venemaa, Ukraina ja Läti raudteel. Loodab sel aastal lõpetada kohtuvaidluse Eesti Raudteega, mille ta esimeses astmes kaotas ning peaks tasuma riigifirmale üle 200 miljoni krooni. Ossinovski pakkus enne teise astme istungit kompromissiks 60 miljoni krooni ning suutis Eesti Raudtee tegevjuhte ning nõukogu veenda, et see on hea kompromiss millega tasub riigifirmal nõustuda.
3. Enn Pant 1,738 miljardit - Alustas oma karjääri 1994. aastal, kui Mart Laar ta rahandusministeeriumi tööle kutsus. Suhteid ja infot ära kasutades tõusis kiiresti Eesti rikkaimate inimeste sekka ja on nüüd Tallink Grupi ning Infortari suuromanik. Lisaks laevandusärile investeerinud suuri summasid ka kinnisvarasse ja hotelliärisse. Väidetavalt oli Infortar veel aasta tagasi Swedbanki jaoks üks suuremaid murelapsi, sest pangal olid kahtlused, kas Infortar suudab võetud laene teenindada. Laenude tagatiseks olid Tallink Grupi aktsiad, millede sundmüügi vältimiseks otsustas pank tagasimaksmise tähtaegu pikendada. Infortari pisiomanikud on näiteks endine maksuameti juht Aivar Sõerd ja Eesti Panga president Andres Lipstok.
4. Ain Hanschmidt 1,511 miljardit - Suurem osa varast on soetatud laenuga ja see seilab igapäevaselt Tallinna, Helsingi ja Stocholmi vahet. Ehitas üles tänase Eesti suuruselt teise panga SEB. Suutis Ühispanga eelmisest kriisist tervena läbi vedada ja valmistas pangajuhina endale ette väärilise väljakutse, kus edasi jätkata. Nüüd Eesti ühe võimsaima ettevõtte Tallink Grupi suuromanike seas.
5. Kalev Järvelill 1,470 miljardit - Endine maksuameti juht, kes naudib kunagise riigitöö vilju ja pühendab oma ajast suurema osa hobidele, näiteks matkamisele. Tallink Grupi ja Infortari igapäevases juhtimises enda kinnitusel hoogsalt sõna ei võta, seetõttu jäänud ka äripartnerite Enn Pandi ja Ain Hanschmidti varju.
6. Valeri Kovalenko 1,460 miljardit - BLRT Grupi suuruselt teine aktsionär Fjodor Bermani järel. Juhib BLRT Grupis Bermani opositsiooni. Mehed pöörasid tülli sel aastal, põhjuseks erinev nägemus omanikutulu maksmisest. - Paistab silma sellega, et hoiab kolmandikku oma varandusest rahas. See on ka tõenäoliselt üks põhjusi, miks on sel aastal nende väheste seas, kellel on õnnestunud oma vara võrreldes eelmise aasta edetabeliga kasvatada. Pani oma jõukusele aluse Muuga Sadamat juhtides, mistõttu kadunud Aadu Luukas ning Endel Siff ta transiidiärisse kaasasid. Tänaseks on Siff ja Kanajev leppimatult tülli pööranud.
7. Anatoli Kanajev 1,242 miljardit
8. Mihhail Gnidin 1,041 miljardit - BLRT Grupi suuruselt kolmas aktsionär, ka tema on omanikevahelises tülis Bermani vastane.
9. Maksim Liksutov 852 miljonit ja Sergei Glinka 852 miljonit- Tütar- ja sidusfirmade ümberhindlused on toonud viimase paari aasta jooksul sadade miljonite kroonide suurusi kahjumeid. Sestap ka langus rikaste edetabelis. Liksutovi ja Glinkat saadab pidev kahtlus, et kogu nende nime all olev varandus ei kuulu tegelikult neile. Tundub uskumatu, et 25 aasta vanusel Loksalt pärit Liksutovil õnnestus 2001. aastal saada koos Glinkaga Venemaad hõlmava raudtee, transpordi- ja transiidiketi omanikuks.
10. Endel Siff 699 miljonit - Eelmise aastaga võrreldes teinud väga kiire tõusu edetabelis, kuna hindas 2009. aastal kinnivara üles ning müüs 256,6 miljoni krooni eest maha N-Terminali 53,5% aktsiatest salapärasele Vene investorile. Kaasaktsionär Anatoli Kanajev aga on avaldanud kahtlust, et tegelikult Siff oma osalust ei müünud. N-Terminali aktsiatega toimuv on üks Kanajevi ja Siffi tüli põhjusi.
11. Väino Kaldoja 662 miljonit - Silberauto omanik otse ja läbi Veerenni Autokeskuse. Käive kukkus eelmisel aastal kolm korda ning varasemate aastate hea kasumi asemel tuli nüüd leppida kahjumiga.
12. Vjatšeslav Leedo 591 miljonit - Saaremaa praamikuningas, kellel läks eelmisel aastal hästi nii praamiäri, kui ka kinnisvaraäri.
13. Teet Saarepera 576 miljonit - Tõenäoliselt on just tema, Eesti suurima laokompleksi, Riigiressursside Keskuse omanik, kuigi täit kindlust selle kohta ei ole, sest omanikku on üritatud aastaid erinevate finantsskeemide abil varjata.
14. Valeri Karkatšev 573 miljonit - BLRT Grupi suuruselt neljas omanik, tema on ühes leeris Bermaniga.
15. Vladimir Vinogradov 501 - Tõusis eelmisel aastal taas Äripäeva rikaste edetabelis kõrgele kohale tänu suurtehingule, mis tõstis tema ettevõtte puhaskasumi 578 miljonile kroonile. Enne eelmist aastat oli ta edetabelis 2006. aastal. Ta kuulus Ahtmesse rajatud vagunitehase omanike sekka. Temaga seotud ettevõte Floberg Trans (hilisema nimega Floberg Capital) ostis ära Ahtme vagunitehase omanikfirma ja otsustas pärast seda müüa maha ettevõtte renditud vagunid. Tehingu maht oli 1,2 miljardit krooni ja see tõigi ta eelmisel aastal tagasi rikaste edetabelisse. Tõenäoliselt ei jäänud kogu teenitut tulu aga Vinogradovile, sest sellel aastal toimus selle eduka müügi teinud firma jagunemine viieks erinevaks ettevõtteks. Nende omanikud on Mihhail Borovik, Andrei Meira, Raul Sillandi. Vinogradovile endale kuulub viiest firmast kaks. Kõik need ettevõtjad olid ka varem seotud Ahtme vagunitehase omanikfirmaga.
Sel aastal ostis poole ehitusmaterjalide tootja Silbet aktsiatest, müüjateks olid Aleksander Vorobjov, Tatjana Šlõk, Jevgenia Zahharenko. Tehingu maksumus võis olla 50-75 miljonit krooni.
16. Dmitri Kubõškin 446 miljonit - BLRT Grupi väikeaktsionär, tema alla 10 protsendine osalus tagab koha Eesti saja rikkama seas.
17. Toivo Ninnas sen 425 miljonit - Kuulub Tallink Grupi omanike hulka, aga lisaks on ka muid väiksemaid ärisid.
18. Keijo Erkki Mehtonen 384 miljonit - Tallink Grupi üks omanikke
19. Toomas Tamm 352 miljonit - Majandab koos poeg Raivoga transpordifirmat T.R. Tamme Auto.
20. Valeri Karkatšov 350 miljonit - BLRT väikeomanik, kelle kohta polnud meil enne andmeid. Seetõttu on tabelis esmakordselt.
21. Denis Bokhan 343 miljonit - 31 aastane Valgevene ettevõtja, kes on esmakordselt tabelis. Talle kuulub 60% vedelkütuste vahendajast E100 Baltia OÜ, kaasomanikuks on Briti Neitsisaartel registreeritud firma. Ajab äri Leedus, Poolas, Venemaal, Valgevenes. Eelmise aasta käive küündis miljardi kroonini ja kasumit teeniti üle 60 miljoni krooni. Eestis on tal üks firma, mis alustas tegevust 2008. aasta lõpus.
22. Galina Ignatenko 323 miljonit - Eesti Mereagentuuri ja Egna Tanko omanik, võttis Mereagentuuri juhtimise üle pärast ettevõtte loonud abikaasa Sergei Ignatenko surma.
23. Galina Aleksandrova 319 miljonit - Pensionil olev 72. aastane BLRT Grupi väikeaktsionär. Tuli Balti laevaremonditehasesse tööle 1959. aastal treiali õpilaseks. Ettevõtte erastamise ajal oli Bermani asetäitja ökonoomika alal ehk arvude fänn. On öelnud, et ainult võhikute jaoks on numbrid midagi väga igavat, elutut ja kuiva. Tegelikult on nendega nii komöödiat kui ka tragöödiat, meeleheidet, aga ka lootust.
24. Viktor Siilats 308 miljonit - Volvode ja Fordide müüja ning muidugi on tema potentsiaalseteks klientideks ka kõik siin tabelis olevad ettevõtjad, kes tunnevad huvi kaatri ostu vastu. Kui automüüjad on meie rikaste tabelis pigem kukkujate seas, siis Siilatsil on õnnestunud oma kohta parandada. Võimalik, et ta oleks jäänud aastateks rikaste edetabeli ukse taha, kui tal oleks õnnestunud buumi ajal alustada Tallinnasse Järvele pilvelõhkuja ehitamist. Jagab oma firmades osaluse nii, et talle kuulub 80% ja abikaasa Kristale 20%.
25. Igor Berman 287 miljonit - BLRT suuromaniku Fjodor Bermani vend on saanud enda kontrolli alla märkimisväärse aktsiakoguse ja saanud uustulijana rikaste TOPis kõrge koha. Bermanid on viimasel paaril aastal pisiomanikelt aktsiaid ostes oma osalust grupis suurendanud.
Seotud lood
Eelmisel nädalal sai teatavaks, et Eesti rikkaimale ärimehele Fjodor Bermanile kuuluv autotranspordiettevõte Elme Trans OÜ on sarnaselt edukas kui tema peremees ise. Firma majandusaasta aruandest võib lugeda, et firma juhtivate töötajate töötasud kokku tõusid eelmisel aastal 45%.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.