Juba terve kvartali tangivad Eesti autojuhid Soome omadest kallimat diislit. Keskmiselt loovutati kütuseliitrilt 30 senti enam, kui soomlased, ilmneb Eesti Konjuktuurinstituudi andmetest.
Olukorrale lisab vürtsi tõsiasi, et Eestis keskmine brutopalk eelmise aasta IV kvartalis oli 12 259 krooni, Soomes aga üle 45 000 krooni.
Viimati oli Eestis diislikütus jaemüügis Soomest odavam eelmise aasta detsembris. Siis maksis selle liiter Eestis keskmiselt 15,71 krooni, Soomes 16,12 krooni.
Juba jaanuaris pilt muutus. Tõsi, toornafta barrelihind roomas maailmas vaikselt üles, kuid see mõjutas kõiki. Eestis hakkasid kehtima uued kütuseaktsiisimäärad.
Selle tulemusena küsiti Eestis jaemüügis diisliliitri eest jaanuari I nädalal keskmiselt 16,36 krooni, Soomes aga 16,12 krooni ehk 1,5% vähem. Eestis kerkis jaanuaris keskmine diisliliitrihind kuu lõpuni tasemele 16,71 krooni. Soomes tõusis liitirihind jaanuari II nädalal tasemele 16,59, kuid III ja IV nädalal langes tasemele 16,43 krooni. Seega oli kuu lõpus Soomes diisliliiter jaemüügis keskmiselt odavam 28 senti ehk 1,7%.
Vaid veebruari kolmel esimesel nädalal oli diisliliitri keskmine hind Eestis odavam kui Soomes: vastavalt 16,71 ja 16,74. Asi "parandati" kuu viimasel nädalal: Soomes jäi hind endiseks, Eestis aga tõusis tasemele 17,06 krooni.
Edasi on diisliliitri keskmine hind jaemüügis olnud Eestis kallim kui Soomes.
Hindades hakkasid "käärid" kasvama. Veebruarikuiselt hinnatasemelt tuldi Soomes märtsis alla tasemele 16,59. Eestis seevastu veebruarilõpu tõus tõi järgnevatel nädalatel lisa. Stabiliseerudes märtsi keskel. Siit kuni aprilli keskpaigani oli Soomes jaemüügis diisliliitri keskmine hind 16,59 krooni, Eestis aga 17,16 krooni ehk 57 senti kallim. Ehk Soomes sai kütuseliitri kätte 3,3% odavamalt.
Seotud lood
Soome tanklates pakutav odavaim mootori diislikütuse liitri hind jääb üle kümnendiku krooniga Eestis müüdava sama kütuse hulgihinnale alla, jaemüügis käriseb vahe juba ligi krooniseks, ilmneb Neste Eesti hulgihindadest ja Soome kütuse tarbijaportaali Polttoaine hindadest.
Eesti Õliühingu seletusel on riigimaksude osakaal mootorikütuse jaemüügi liitrihinnas 52-54%, näiteks maksudeta bensiiniliiter oleks 8 krooni. Kokku aga kujuneb hind loomuliku nõudluse-pakkumise tulemusena.
Aprilli kahe viimase nädala jooksul on jaemüügis mootori diislikütuse liiter Soomes odavnenud, Eestis kallinenud, ilmneb Eesti Konjuktuuriinstituudi andmetest. Soome kütuseportaali andmeil oli Soome eilne diisliliitri keskmine hind Eesti omast nõks kallim, odavaim hind meie automaattanklate omast kallim.
Täna hommikul upitas Statoil kütuseliitrihinda pea poole krooni võrra, teised kütusemüüjad leppisid poole väiksema hinnalisa küsimisega, ent maailmas on nafta hind juba 5 päeva languses.
Eesti ettevõtlusmaastikul on viimastel aastatel ilmnenud murettekitav trend: maksuvõlgade ja pankrottide arv kasvab märgatavalt. Statistika näitab, et maksuvõlglaste arv on viimase kolme aastaga suurenenud 35% ning pankrotis ettevõtete arv koguni 48%. Sellises olukorras on oluline, et ettevõtted saaksid oma võlanõuded kiiremini ja efektiivsemalt lahendatud. Siin tulebki appi Infopanga võlaregister, mis pakub innovatiivset ja praktilist lahendust võlgnikega tegelemiseks.