TOP 100 | Kõige vähem tööjõumakse maksnud ettevõtted veonduses ja laonduses
„Tulenevalt uudistest seoses OÜ-tamise ja lähetusrahade tasumisega transpordisektoris, oleks hea idee avaldada “TOP 100” kõige vähem tööjõumakse tasuvatest transpordifirmadest kus on rohkem kui 3 töötajat,“ kirjutas lugeja pärast logistikauudiste reedest videolugu toimetuse vihjemeilile. Lugeja soov on seaduseks! Öeldud, tehtud!
Mõneti üllatuslikult tegutseb lõviosa “negatiivse” TOPi autovedajatest Harjumaal ja Tallinnas. Foto: Andras Kralla
Logistikauudised võttis ette maksu ja tolliameti (MTA) kõige värskema statistika, mis kajastab 2024 IV kvartalis makstud makse. Noppis sealt välja veondus- ja laondussektori tööjõumaksud, sealt omakorda ettevõtted, kellel oli läinud aasta viimases kvartalis vähemalt 50 000 eurot käivet ning kus töötas vähemalt neli inimest. Just nii, nagu lugeja soovitas.
Kokku sai selliseid ettevõtteid 1210. Edasi jagasime IV kvartalis makstud tööjõumaksude summa töötajate arvuga ning reastasime need maksusumma järgi ühe töötaja kohta.
Mis on peamiseks põhjuseks autovedajate enda arvates, miks maksudega “susserajaid” selles sektoris nii palju on?
Mullu töötaja kohta enim makse maksnud ettevõtteid me juba teame: need olid pankrotistunud lennufirmad Nordic Aviation Group ja Regional Jet, Merktrans jt. Autovedajatest oli mullu neljandas kvartalis suurima tööjõumaksuga ettevõte Lääne-Virumaal Tapal tegutsev Margo Novikov OÜ. Aga milliseks kujuneb TOP 100 siis, kui sama tabel teistpidi keerata?
„Kui me vaatame seda ilusat lauda meie ees, siis kõiki huvitab vaid see, kes selle laua tegi. Aga kas selle tõi siia ausalt makse maksev Toomas oma uue Scaniaga või Dima Poolast, kes pole sõna „maksuamet“ kuulnudki, ei huvita tegelikult mitte kedagi,“ iseloomustas Autoettevõtete Liidu ja AloneWolfi juhatuse liige Andrus Laul autovedajate aastakonverentsil toimunud arutelus ilmekalt meie autovedajate suurimat probleemi.
Üldteade tõdemus on see, et enim “OÜ-tamist”, ehk probleeme maksekäitumisega, on “mees ja tema auto” tüüpi ettevõtetes, kus on vaid 1-3 autot ja mille roolis istub enamasti juhatuse liige ise. Et selliseid ettevõtteid on sektoris aga enam kui pool, ehk 55%, tuli paljudele üllatusena.
Pankroti suunas kihutavad riiklikud lennufirmad palgaga mullu ei koonerdanud
100 enim tööjõumakse maksnud ettevõtet, mis tegutsevad veondus- ja laondussektoris, panustasid mullu riigikassasse ühtekokku 235,3 miljonit eurot. Mõistagi oli summaarselt suurim nende ettevõtete panus, kus on palju töötajaid, kui summad aga jagada töötajate arvuga, on pilt sootuks teine. Logistikauudised toob välja 100 parimat nii ühest kui teisest vaatevinklist vaadatuna.
Transpordiametis kogunes möödunud nädalal autokaubaveo komisjon ja vaatas läbi kümne ettevõtte rikkumised ning tõi esile ühe probleemse valdkonnna: ühe-kahe sõidukiga ettevõtted, kus ettevõtte juhid või veokorraldajad ise roolis olles sageli rikkumisi põhjustavad.
Detsembris 2024 taasavati pidulikult Pariisi Notre-Dame’i katedraal, kuhu jõudis kingitusena ka Estonia klaver. Klaveri kinkisid katedraalile Eesti ettevõtjad ning õrna, ent samas üle poole tonni kaaluva pilli keeruka transpordi Prantsusmaale organiseeris heategevusena DSV Estonia.