Lõppenud aastal ilmus logistikauudiste teemaveebis üle 1300 artikli ning nagu ka varasematel aastatel, kõnetasid kõige enam meie lugejaid erinevad TOPid: esikümnes olevast loost olid koguni kaheksa just edetabelid. Millised olid kümme enam loetud lugu aastal 2024?
- Enim pälvis lugejate tähelepanu transpordisektori maksuvõlglaste TOP, mille esikolmikus olev Sixstar kuulutati pankrotistunuks 2023. aasta novembris.
Kui traditsiooniliselt on aasta loetuimaks looks olnud Autotranspordi TOP, siis tänavu edestas seda napilt maksuvõlglaste edetabel. Lisaks mahtus esikümnesse lisaks TOPidele ka üks raadiosaade ning kokkuvõte mullusel autovedajate aastakonverentsil toimunud arutelust.
TOP 10 loetumad lood logistikauudistes aastal 2024
Maksuameti tulude osakonna juhataja Liina Jõõts nentis Äripäevale, et viimasel ajal ei ole võlglaste arv Eesti ettevõtete seas väga tuntavalt tõusnud, kuid talle on silma jäänud mõned sektorid ja tegevusalad, kus on languses nii käive kui ka töökohtade arv. Üks neist on veondus ja laondus. Äripäeva maksuvõlglaste värskes TOP 215 seas on 15 transpordi ja logistikaga seotud ettevõtet. Kes need on ja kui suured on võlasummad?
Maanteetranspordi sektoril pole hetkel just parimad ajad ning mitmed tuntud firmad on hiljuti oma tegevuse lõpetanud. Värske Autotranspordi TOPi võitja Ves-Vil OÜ juht Mark Villenthal aga ei leia põhjust kurtmiseks: „meil on stabiilsust jagunud nii aastal 2023 kui ka aastal 2024.“ Tema sõnu kinnitab tõsiasi, et Ves-Vil võidutses Autotranspordi TOPis ka viis aastat tagasi.
Äripäeva infopanga Logistika kvartaliraporti alusel kasvatas autovedajatest 2023 majandusaastal aastatagusega võrreldes summaarselt kõige enam müügitulu Tallinna ettevõte Evged Group. Käive langes kõige enam aga Võhma ettevõttel Prenton OÜ. Logistikauudised toob välja veerandsada enim käivet kasvatanud ja veerandsada enim käivet kaotanud autovedajat.
Tänavusel Äripäeva Gaselli TOPis on 150 kiirelt kasvanud logistikafirmat, kelle aastakäive on vähemalt 100 000 eurot ja kelle müügitulu ja ärikasum oli 2022. aastal võrreldes 2020. aastaga kasvanud vähemalt 50%. Edetabelist leiab nii autovedajaid, ekspedeerimisfirmasid, kui laondus- ja kullerfirmasid.
Aastal 2023 kaotasid logistikasektoris võrreldes aasta varasema perioodiga kõige rohkem müügitulu ekspedeerimisfirmad, ühtekokku ligi 30%. Eeskätt tabas langus kõige suuremaid: 10 suurima käibega ettevõtet kaotasid kamba peale kokku 184 miljonit eurot, selgub Äripäeva infopanga Logistika aastaraportist. Logistikauudised toob välja 10 suurima langusega ettevõtet nii summaarselt, kui protsentuaalselt.
Äripäeva tänavuses Palga TOPis on 1000 parima palgamaksja seas vaid 42 veonduses ja laonduses tegutsevat ettevõtet, mistõttu võttis logistikauudised eraldi välja sektori 200 tublimat palgamaksjat, kus keskmine brutopalk ületab 2000 eurot kuus.
2023. aasta majandustulemuste põhjal koostatud ekspedeerimis- ja agenteerimisfirmade TOPi esikolmik on ühes asjas ühel meelel: turbulents logistikasektoris jätkub ning suurte muutuste perioodil tuleb iga hinna eest kinni hoida olemasolevaid kliente.
Äripäeva Rikaste TOP 2024 500 jõukama ettevõtja seas on transpordi ja logistikasektoris tegutsevaid inimesi 37, kelle seast toob logistikauudised välja 30 esimest. Nagu arvata võis, platseerus esikohale Skinest Grupi omanik Olev Ossinovski, kelle varade maht kasvas aastaga suisa 159,3 miljoni euro võrra, küündides nüüd 391,9 miljonile eurole.
„Arvestades tõsiasja, et Ida-Lääne transiit on idanaabri tegevuse tõttu läbi ja ka Põhja-Lõuna transiiti enne Rail Baltica valmimist veel ei ole, siis tänase seisuga elame kõige negatiivsemas stsenaariumis neljast, mille 10 aastat tagasi koostasime, ehk logistilises tupikus,“ nentis DB Schenkeri Põhja- ja Ida-Euroopa ärijuht Janeks Saareoks saates ”Logistikauudised eetris“.
“Paljud transpordifirmad on end kinni pannud, paljud raskustes, ning omavahel räägitakse, et kes aasta alguses ära ei lõpetanud, see lõpetab poole aasta pärast.” Selline oli vaid üks mõte mullusel Autovedajate aastakonverentsil toimunud arutelul, millest kokkuvõtte tegime ja mis lennutas selle loo enam kui 1300 artikli hulgast esikümnesse.
Autovedajate Aastakonverents 2025 toimub juba loetud nädalate pärast, 29. jaanuaril! Tutvu programmiga ja pane end kirja SIIN!
Seotud lood
Maksufestival ehk olukord, kus ettevõtted ja inimesed peavad rohkem maksma hakkama, jätkub alanud aastal ja jõuab haripunkti 2026. aastal, rääkis maksuekspert Äripäeva raadio hommikuprogrammis. Ent oodata on ka positiivseid muudatusi.
Kliimaministeerium andis ülevaate enda haldusalas 1. jaanuaril 2025. aastal jõustuvatest olulisematest seadusemuudatustest. Nii mõnigi neist puudutab otseselt või kaudselt ka logistikasektorit.
Statistikaameti poolt täna avaldatud kaubanduse novembri müüginumbrid näitavad selgelt, et majandus tammub jätkuvalt ühe koha peal.
Logistikasektor sel aastal mahtude kasvu ei oota, vaid pigem loodavad ettevõtted, et mahud rohkem ei kuku, rääkis Via 3Li tegevjuht Urmas Uudemets.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.