Aastakümne hakul alguses saanud „kriiside“ ajastule ei paista logistikasektoris veel nii pea lõppu tulevat: 2020. aastal alanud tervisekriis, millele järgnes energiakriis, siis julgeolekukriis ning nüüd terendab ees uus kriis seoses maksuralliga, kirjutab äsja ilmunud Logistika aastaraportis ELEA nõukogu esimees ja ACE Logistics Groupi juhataja Andres Matkur.
- ELEA nõukogu esimees ja ACE Logistics Groupi juhataja Andres Matkur. Foto: Raul Mee
Kõik need kriisid on logistikasektorit väga palju ja otseselt mõjutanud, igaüks neist muidugi omamoodi. Julgen arvata, et kui arvestada kõikide nende kriiside mõjusid tervikuna, siis on logistika-ja transpordisektor üks kõige rohkem nendest mõjutada saanud valdkondi üldse.
Tahad teada, mis täpselt logistikasektoris toimub?
Logistikaettevõtete koondmajandustulemusi vaadates on näha, et 2020-2022 on olnud sektorile üldiselt väga heade finantstulemustega, käivete ja kasumite kasvud olid erakordselt märkimisväärsed. Selliseid kasvunumbreid ei olnud me eelneval ajal väga harjunud nägema.
Veomahud veel püsisid endistel tasemetel ja segased ajad võimaldasid ettevõtetel üldiselt hästi teenida. Sealhulgas olid mõjutajateks vahepeal anomaalselt kõrgele kerkinud veohinnad (lend ja meri), diislikütuse hinnarekordid (kütuse hinnalisad) ja taustaks üldine inflatsioon, mille tõttu veohindade kõrgem hinnastamine ei tekitanud turul sedavõrd negatiivset vastukaja kui nö tavapärastel aegadel oleme eeldanud.
Head ajad on möödas
Nüüd aga on ajad muutunud. Alates 2023. aastast ettevõtete finantstulemustes kasvu enam näha ei ole, ettevõtete koondtulemustes on toimunud hoopis märkimisväärne kahanemine. Alamsektorite lõikes on pilt küll natuke erinev kuid üldiselt saame öelda, et oleme tagasi 2020-2021 numbrite juures seda nii käibes kui kasumis. Veomahud on turul vähenenud, mille mõjutajateks on vähenenud siseriiklik tarbimine, vähenenud eksport ning idasuunalise transiidi seisak.
Seotud lood
Rahandusministeerium saatis turuosalistele kooskõlastamisele bensiiniaktsiisi tõstmise eelnõu ning andis kooskõlastamiseks aega vaid kolm tööpäeva ehk kuni 18. septembrini. Antud plaan tuleb täielikult tühistada, kuna selle koosmõju eesoleva CO2-maksu rakendumise ja biokohustuse neljakordistumisega ei ole palga ostujõu vähenemisele analüüsitud, märkis kütusemüüja AS Terminal oma pöördumises.
Nii DSV kui DB Schenkeri juhid kinnitasid täna, et otsus Schenker DSVle müüa on tehtud ja edasine on vaid formaalsus. Sellega saab DSVst maailma suurim logistikaettevõte ning kuni tehingu lõpuleviimiseni tegutsetakse erinevate kaubamärkide all.
Statistikaamet avaldas hiljuti 2024. aasta teise kvartali palganumbrid. Millised olid logistikajuhtide, logistikute, veoautojuhtide, bussijuhtide, pakiautojuhtide ja sellest aastast uue ametina nimistusse lisandunud kahveltõstukijuhtide keskmised mediaanpalgad ametirühmade lõikes tänavu esimeses kvartalis ning kuidas need on muutunud võrreldes varasemate kvartalitega?
Paki transpordi osapoolteks on nii paki vedaja, selle tellija kui ka teede võrgustiku omanik ehk linn, kelle ülesanne on tagada ohutu ja kõiki teenuseid arvestav linnaruum. Kui eraisik saab pakile vastu lipata või tellida selle pakiautomaati, siis ettevõtte tellimus on sageli transporditav alusega, kirjutab DPD Eesti tegevjuht Remo Kirss, tuues välja kolm võimalikku lahendust vastuolisele liiklusseaduse muudatusele.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.