• 01.08.18, 11:03
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Paberivaba materjalivedu on muutumas normiks

Eesti riik on juba aastaid olnud maailmas eesrindlik oma IT lahenduste ja automatiseerimise osas. Sellest puutumata ei ole jäänud ka logistikasektor - nimelt juba aastast 2011 alustas RMK üleminekut paberivabale metsaveole ning alustas metsavedusid läbi elektroonilise veoselehtede infosüsteemi ELVIS.
Ivar Merilo
  • Ivar Merilo Foto: Erakogu
E-veoselehe kasutuselevõtt tagas parema ülevaate puidu liikumise kohta nii metsaomaniku, transpordifirma kui ka tellija jaoks. Aastal 2016 veeti Eestis juba üle 200 000 puidukoorma e-veoselehega. E-veoselehest on tänaseks saanud metsandussektoris standard ning riigimetsades ei liigu enam ükski koorem paberveoselehega ja ka erasektoris ei kujuta peaaegu keegi enam ette paberveoselehe kasutamist.
Eestis ei veeta aga maanteedel vaid metsa. Aastal 2015 kaevandati Maa-ameti andmetel Eestis kokku ligikaudu 4,8 miljonit kuupmeetrit liiva ja kruusa, mille transportimiseks tuli teha vähemalt 300 000 vedu. Kõikide nende vedude jaoks täideti paberkandjatel vähemalt 300 000 saatedokumenti. Nendest vedudest on tänaseni puudunud ülevaade ja suuri probleeme tekitavad ka üle seaduses lubatud massi teostatud veod, mis kahjustavad ausat konkurentsi ja rikuvad ühtlasi ka maanteid.
Kuna ELVIS on väga metsanduse spetsiifiline, siis seda ei saa täitematerjalide vedudeks kasutada, mistõttu aastal 2016 võttis Maanteeamet endale eesmärgiks probleem ära lahendada. Koostöös tooteagentuuriga Thorgate loodi 2017. aasta jooksul täitematerjalide vedude teostamiseks infosüsteem Waybiller.
Waybilleri kasutamine võimaldab täitematerjalide veod muuta elektrooniliseks ning tagada reaalajas info liikumise erinevate osapoolte vahel. Esimesena on Waybilleri kasutusele võtnud Nordecon, kes teostab täna igapäevaselt e-veoselehega vedusid Tallinna ringtee ehitusel. Waybilleri kasutuselevõttu toetavad ja aitavad juurutada omalt poolt ka Asfaldiliit ja Autoettevõtete liit.
Mis see Waybiller täpsemalt on? Waybiller on e-veoselehtede infosüsteem täitematerjalide (nt killustik, liiv jms) vedamiseks. Veoselehti saavad luua nii karjäärid kui ka autojuhid ning objektijuhtidel on reaalajas ülevaade töös olevates ja teostatud vedudest. Väga lihtsasti saab välja võtta Excelis aruande kõikidest vedudest ja nõnda hoida kokku aega, mis kulub aruandlusele ja omavahelisele infovahetusele. Ligipääsu saab anda ka tellijale (nt Maanteeamet), kes samamoodi näeb reaalajas ülevaadet kõikidest vedudest.
Waybiller koosneb kahest suuremast moodulist, millest üks on juhtimismoodul, mida kasutavad peamiselt objektijuhid ja projektijuhid ja teine on töötajatele mõeldud moodul, mis on kohandatud just nutiseadmetel masinates kasutamiseks.
Juhtimismoodulis on võimalik lisada lähtekohtasid ehk sõidu alustamise kohti, lisada sihtkohtasid ehk sõidu lõpetamise kohti, lisada sõidukeid (kui tegu veofirmaga), lisada ja muuta töötajaid, jagada õiguseid erinevatele osapooltele veoselehtede nägemiseks (nt tellijale, järelvalvele), näha reaalajas ülevaadet kõikidest vedudest ning laadida alla Excelis aruannet kõikidest veoselehtedest.
Töötajate moodulis on võimalik luua veoselehti (seda saavad hetkel teha nii laadurid kui ka autojuhid) ning sõitu lõpetada ja sõidetud kilometraaži märkida.
Waybillerit on juba täna teoorias võimalik kasutada ka põllumajanduses (nt viljaveol ja kõikide teiste veoliikide puhul), kuid et fookust hoida, siis ei ole rakenduse arendajad sellele veel täit rõhku pannud. Täna on Nordecon alustanud just täitematerjalide puhul e-veoselehe kasutamist ja annab nende vedude osas väärtuslikku tagasisidet. Kui oleme süsteemi teedeehituse juures saanud väga heaks ja ka teised teedeehitajad on hakanud süsteemi kasutama, liigume sealt edasi põllumajandusettevõtete juurde.
Täitematerjalide (ja ka põllumajanduslike) vedude puhul on Waybiller teadaolevalt ainus sarnane süsteem Eestis. Küll aga on analoogseid süsteeme olemas teiste veoliikide puhul. Näiteks eelmainitud ELVIS metsavedude jaoks. Samuti on mõned ettevõtted ise sarnaseid süsteeme arendanud. Üleriigilise süsteemi eeliseks aga on kindlasti see, et kõik veod on läbipaistvad ja andmed on standardiseeritud. Lisaks on võimalik anda ka ligipääs järelvalveorganitele ja nende infosüsteemidele.
Ivar Merilo, Thorgate kaasasutaja

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.11.24, 22:54
Vastukaalutõstukid ‒ miks on tarvis ja mida valida?
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele