Meil on juba paar aastat uued rongid – mugavad ja kiired. Ometigi on meie rongiliikluse kontseptsiooniga midagi korrast ära, see on majanduslikult ebaefektiivne.
Palju reisijaid, kallis pilet, kuid sügaval kahjumis ettevõtmine. Eelmisel aastal sõitis Eestis rongidega 5,8 miljonit inimest. See on 1,4 miljoni võrra enam, kui oli sõitjaid riigisisestel kaugbussiliinidel. Rongipilet tähendab pea sama kallist reisikulu kui autoga sõites. Rääkimata bussidest, mis suudavad pakkuda paarieuroseid pileteid. Ja ikkagi püsib rongioperaator Elron püsti vaid riigi toel. Eelmisel aastal küll 7,8 miljoni euroga kasumis olnud Elron sai samal ajal riigilt 30,6 miljoni euro eest toetusi.
Rongiliiklus tuleb saata päris ellu, konkureerima turutingimustes teiste transpordiliikidega. Infrastruktuuritasu küsimine raudteetranspordis tuleb lõpetada. Vähemalt seni, kuni meil ei ole ka maanteed tasulised. See võrdsustaks kaubavedudes maantee- ja raudteetranspordi konkurentsiolukorda. Kütuseaktsiisi maksavad nii maanteevedajad kui ka raudteeoperaatorid. Taristuid hoiaks üleval riik. Samas tuleb kaotada dotatsioonid raudtee reisijateveole. Vähemalt neil liinidel, mis kihutavad vaid Eesti suuremate linnade vahel, väiksemates kohtades peatusi tegemata. Sama seis on bussitranspordis, kus ometigi väljuvad rongitranspordist odavamad bussid Tallinna ja Tartu vahel iga poole tunni tagant. Doteerimise erand oleks ehk väikejaamades peatuvad elektri- ja diiselrongiliinid. Kuid nendegi liinide vajalikkuse üle otsustaks kohalik omavalitsus, kes selgitab konkursiga, kas suudavad bussifirmad ehk pakkuda odavamat teenust.
Kuigi uued rongid on olnud tõesti hüpe uuele tasemele reisirongiliikluses, tuleks enne rongide juurde ostmist selgitada, kas me suudame nendega ka efektiivselt majandada.
Seotud lood
Eesti reisirongiliiklust korraldava Elroni rongidega tehti tänavu esimese kolme kuuga üle 1,6 miljoni sõidu, populaarseimad liinid jäävad peamiselt Tallinna lähiümbrusse.
Elron sõlmis tehnoloogiaettevõttega Ridango lepingu piletimüügisüsteemi uuendamiseks ja piletimüügi- ja tuvastusseadmete kasutuselevõtuks.
Majandusanalüütik Peeter Tammistu taunib raudteevedajate luksusrongiihalust.
Kasvav klientide arv tingib vajaduse hankida olemasolevatele rongidele lisa.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.